تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,723 |
بررسی رابطه نظامهای تضمین کیفیت آموزش عالی با زمینههای فرهنگی و اجتماعی «نقشهای شناختی» با تأکید بر مورد ایران | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 31، شماره 1 - شماره پیاپی 1811، دی 1386 اصل مقاله (393.2 K) | ||
نویسندگان | ||
مقصود فراستخواه؛ کارو لوکس؛ عباس بازرگان* | ||
- | ||
چکیده | ||
جهانی شدن و ظهور اقتصاد دانش به همراه شرایط رقابتی، پرسش از کیفیت آموزش عالی را برجستهتر کرده است. این کار بدون اصلاح نهادها و کنشهای نهادسازی امکانپذیر نیست. «دیرآیندگانِ» توسعه، از جمله جامعة ایرانی، با مسألة دوگانهای دست به گریبان هستند. از یک سو هنجارهای مشترک و اجماعیات بینالمللی در تضمین کیفیت آموزش عالی پیش روی آنهاست و از سوی دیگر، پابند محدودیتها و دشواریهای خاصی هستند که از پیچیدگیهای ساختاری این نوع جوامع ناشی میشود. تحلیل روابط میان زمینههای فرهنگی و اجتماعی جوامع با مؤلفههای تضمین کیفیت آموزش عالی، با به دست دادن «نقشهای شناختی»، امکان آن را فراهم میآورد که کنشگران در هر سه سطح جامعه، دانشگاه و دولت، با شناخت بیشتری بتوانند دربارة ویژگیهای الگوی مناسب ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش عالی و ملزومات سیاستی، راهبردی و عملیاتی مربوط به استقرار کیفیت، تصمیم بگیرند و عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ تضمین کیفیت؛ ساختار؛ کنش؛ محیط اجتماعی و فرهنگی؛ نقشه شناختی؛ ویژگیهای زمینهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,997 |