تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,128 |
اندازهگیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران: UNQUAL در برابر UNPERF | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 1797، آذر 1386 اصل مقاله (178.88 K) | ||
نویسندگان | ||
سید رضا سید جوادین؛ مسعود کیماسی؛ حمید رضا یزدانی؛ سید حامد وارث* | ||
چکیده | ||
مسائل کیفیت خدمات(ابعاد و سنجش آن) ممکن است از یک کشوری به کشور دیگر و از یک صنعتی به صنعت دیگر فرق کند. بنابراین این موضوع کاملاً ضرروی است که معیارهایی از کیفیت خدمات ایجاد شوند که متناسب با کشور و فرهنگ جایی باشد که خدمات در آن عرضه میشود .هدف این مقاله ارائه مدلی برای اندازه گیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران و سپس آزمون این مدل سنجش در دانشگاه تهران به عنوان قدیمیترین و بزرگترین مرکز علمی- آموزشی- تحقیقاتی کشور (به عنوان نماد دانشگاه مادر و تحصیلات تکمیلی) میباشد. برای دستیابی به این هدف محققین سعی دارند تا به دو پرسش زیر جواب دهند: 1. آیا SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات: P) ابزار سنجش بهتری از SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات :E- P) یا برعکس؟ 2. آیا ابعاد مدل برای دانشگاههای ایران مناسب است و میتوان این ابزار را بکار گرفت؟ و به عبارت دیگر آیا ما به ابزار دیگری برای سنجش کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران نیاز داریم؟ ابعاد کیفیت خدمات از طریق تکنیک طوفان مغزی و مرتبسازی بدست آمد. براساس نتایج این مرحله از تحقیق، محققین یک پرسشنامه ای مشتمل بر 60 سئوال برای سنجش ادارکات و انتظارات دانشجویان درباره کیفیت خدمات دانشگاه در قالب 4 بعد طراحی نمودند. پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه تهران توزیع گردید و سپس دو مدل کیفیت خدمات یعنی SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات:P) و SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات:E- P) را با استفاده از دو تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی ملاک و آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت و نهایتاً با توجه نتایج دو مدل، مدل SERVPERF مدل بهتری برای سنجش کیفیت خدمات بدست آمد و در نهایت نیز تاثیر کیفیت خدمات بر روی معدل تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
اندازه گیری؛ ایران؛ دانشگاه تهران؛ کیفیت خدمات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,075 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,866 |