تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,467 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,016,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,744,986 |
پژوهشی در مبانی فلسفی حکمای اسلام | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 5، دوره 39، شماره 4 - شماره پیاپی 1767، اسفند 1385 اصل مقاله (199.15 K) | ||
نویسندگان | ||
امیر شیرزاد؛ حمیده محمودی نسب؛ علیرضا هژبری نوبری؛ سید جواد مولی؛ محسن مردی* | ||
چکیده | ||
برخی از حکما برآنند که علم حضوری موجود مجرد در علم به ذات خود منحصر است و برخی دیگر آن را اعم از علم به ذات و علم به علت یا معلول آن دانستهاند. این دسته از حکما در این که معلوم حضوری موجود مجرد, بالضرورة باید مجرد باشد یا موجود مادی نیز میتواند معلوم حضوری برای موجود مجرد باشد, اختلافنظر دارند. از جمله نتایج این اختلاف نظر, در بحث علم باریتعالی به مادیات ظاهر میشود. به این ترتیب, از نظر برخی حکما, موجودات مادی بما هو مادی نزد خداوند حضور بالذات ندارند و از نظر دستة دیگر, موجودات مادی بما هو مادی, بالذات, معلوم حضوری حقتعالی واقع میشوند. در این مقاله, ضمن بحث تاریخی و تطبیقی آرای حکما از ابن سینا تا طباطبایی, مبانی و دلایل هر یک از دو نظریة مذکور, مطرح و مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت نظر دوم بر نظر اول, بنا بر وجوه فلسفی و شواهد دینی و عرفانی, ترجیح داده میشود. افزون بر این وجه جمع آنها نیز خواهد آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
مجرد ـ مادی ـ حضور ـ علم باریتعالی به مادیات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Some Theosophists believe that any abstract being, through intuitive knowledge has knowledge of it and as a result is known through intuitive knowledge to itself. Others hold that the intuitive knowledge of the abstract being is limited to the knowledge of its essence, and some others present that as more general than the knowledge of its essence and the knowledge of its cause or effect. These scholars do not agree as to whether the known object of the abstract being should necessarily be abstract nor can a concrete being be known through intuition to the abstract being as well. This disagreement leads us to two opposing groups of theosophists: those to whom material beings as they are, are not present to God in their essence and those who hold that material beings as they are in essence are known to God’s intuitive knowledge. This paper, while recounting the relevant ideas of theosophists from Avicenna to Tabatabaee and presenting the reasons, which are used to support the two conflicting ideas, argues in favor of the second idea through evidence from religion and mysticism. Finally, the possible overlap between the two ideas will be explored | ||
کلیدواژهها [English] | ||
abstract – material – presence, knowledge of the Lord. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,080 |