تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,092 |
بررسی روند شکلگیری محورهای صنعتی پیرامون شهر تهران با تاکید بر محور کرج- قزوین | ||
پژوهش های جغرافیایی (منتشر نمیشود) | ||
مقاله 11، دوره 38، شماره 1 - شماره پیاپی 1470، اردیبهشت 1386 اصل مقاله (537.34 K) | ||
نویسندگان | ||
آحمد پوراحمد1؛ ناهید فلاحیان* 2 | ||
1دانشیار دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
از آغاز روند صنعتی شدن، تهران همواره با دارا بودن تقریبی یک / دوم صنایع، مهمترین قطب صنعتی کشور بوده است و اگر چه اتخاذ خط مشیهای تمرکززدایی صنعتی از سال 1346 به بعد و قانون ممنوعیت احداث صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران در یک دوره زمانی موجبات کاهش تدریجی استقرار صنایع در تهران را فراهم آورد، اما در عوض به انتقال تمرکز صنعتی به نواحی اطراف و ظهور محورهای صنعتی پیرامونی در امتداد جادههای ارتباطی و اصلی و در اتصال به تهران انجامیده است. شکلگیری خودجوش و کنترل نشدة این کریدورهای صنعتی نمایانگر عدم توقف گسترش فضایی قطب صنعتی تهران و وسیعتر شدن فضای قطبش میباشد. در میان این محورها، محور صنعتی غرب تهران به طول تقریبی بیش از 140 کیلومتر که از میان شهرستانهای کرج و هشتگرد عبور میکند و به قزوین میپیوندد، طولانیترین و متراکمترین محور از نظر استقرار صنایع و کانونهای جمعیتی میباشد. در این پژوهش با استفاده از روشهای کتابخانهای و میدانی، علل و چگونگی روند تکوین محور صنعتی غرب تهران در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که در هر دو مرحله سیاستهای کنترلی اتخاذ شده از سوی دولت در مقابله با تمرکز صنعتی و ممانعت از گسترش واحدهای صنعتی در محور مزبور کارآمد نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
محور صنعتی؛ توسعه صنعتی؛ تمرکز صنعتی؛ تهران؛ صنایع تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,977 |