تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,210 |
تعداد مقالات | 67,471 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,043,674 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 88,787,631 |
برابری فرصتها در آموزش عالی: تصویری از دانشگاه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 1101، اسفند 1373 اصل مقاله (980.79 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عباس بازرگان* | ||
چکیده | ||
قسمت اول این مقاله‘ ضمن بازنگری یافته های پژوهشی درباره دستیابی و مشارکت گروههای اجتماعی – اقتصادی در آموزش عالی کشورهای مختلف جهان‘ به توصیف روند این مشارکتها می پردازد‘ در قسمت دوم چگونگی اجرای طرح پژوهشی و یافته های مربوط به توزیع دانشجویان از نظر قشربندی اجتماعی – اقتصادی‘ جنسیت‘ و مناطق جغرافیایی‘ بیان شده است. در این طرح که در دانشگاه تهران در نیمسال اول 73 – 1372 اجرا گردیده‘ داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و از طریق نمونه گیری گردآوری شده است. متغیرهای اصلی مورد مطالعه شامل: رشته تحصیلی ‘ سن‘ جنسیت شغل پدر‘ تحصیلات پدر‘ و تحصیلات مادر بوده. تحلیل داده ها نشان می دهد که در مرتبه اول فرزندان صاحبان مشاغل آزاد و در مرتبه دوم فرزندان متخصصان و کارمندان عالیرتبه در دانشگاه تهران نسبت بیشتری از دانشجویان را شامل می شود. نسبت فرزندان کارگران و کشاورزان در دانشگاه تهران در مقایسه با گذشته تغییر نکرده است. سطح سواد پدر برای اکثریت دانشجویان در حدود تحصیلات ابتدایی است. اما تحصیلات مادر در سطح نسبتاً بالایی است. این نسبت در گروههای دانشجویان دختر و پسر به طور محسوسی تفاوت دارد. ترکیب جغرافیایی دانشجویان نشان می دهد که دانشجویان استانهای تهران‘ سمنان و زنجان دستیابی بیشتری به دانشگاه تهران دارند. در پایان‘ ضمن بحث درباره یافته ها‘ بر ضرورت استفاده از برنامه ریزی استراتژیک تاکید شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
However varied the functions of universities in different countries, they have retained their central role as providers of post-secondary education for a substantial portion of secondary school leavers who have the ability to pursue further studies and wish to do so. Based on this assumption, a study was conducted to determine whether the University of Tehran is equally access able to the: (a) whole spectrum of the society, (b) women students as well as men students; (c) geographical areas of the country. A questionnaire survey distributed to a sample students, was conducted in fall 1993. Data items included field of study, age, sex, fathers' occupation and educational attainment, and mother's educational attainment. An analysis of data indicates that the function undertaken by the University of Tehran has not been influenced substantially by structural changes over the past twenty years. In other words, the proportion of upper- middle and middle - class parents are over represented at the University. The proportion of women students, in general, has been decreased. however, proportion of women students in basic sciences and engineering has been increased. With regard to access of students from different areas of the country, there are substantial differences among provinces. Students from three provinces: Tehran, Semnan and Zanjan, have greater access to the educational opportunities of the University. The article concludes with suggesting application of strategic planning for improving equity and quality at the University of Tehran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,024 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,082 |