تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,995,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,666,880 |
پداگومتری(آموزش سنجی)وکاربرد آن در بهبود کیفیت آموزشی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، 1-4، شماره 0 - شماره پیاپی 1017، فروردین 1375 اصل مقاله (516.75 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عباس بازرگان* | ||
چکیده | ||
وظیفه نظام آموزشی بسیار گسترده است . برای اینکه این وظیفه به طور مطلوب به انجام رسد‘نظام آموزشی باید از شفافیت وکارآیی برخوردار باشد. فراهم آوردن چنین حالتی مستلزم منظور داشتن یک رویکرد کل گرا است . از طریق این رویکرد باید بتوان نظام آموزشی را با درونداد وفرآیند مناسب سازمان داد وعملکرد بهینه از آن حاصل کرد. پداگومتری(آموزش سنجی)رویکردی است که تصویر لازم را ‘ برای سازماندهی مطلوب وعملکرد بهینه ‘ بدست میدهد. این رویکرد از سه مؤلفه تشکیل میشود:الف) طراحی تحقیق وارزیابی برای شناخت مسایل نظام آموزشی وآشکارکردن چگونگی رفتار عوامل تشکیل دهنده آن یا قضاوت درباره ارزش آن عوامل ب)کاربرد نظریه های اندازه گیری در نظام آموزشی برای تصویر کردن عوامل یاد شده وج)تحلیل آماری داده ها وتدوین سیاستهای مناسب برای بهبود نظام آموزشی. این مقاله پس از توصیف نقش هر یک از مؤلفه های پداگومتری‘به تعریفهایی از کیفیت در نظام آموزشی اشازه میکند. سرانجام چگونگی استفاده از پداگومتری را در افزایش کیفیت آموزشی بیان میدارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
"Education is one genaration's investment in the next". (Kaufman & Herman, 1991). It is also considered as a primary means for solving social problems (Worthen and Sanders, 1987). With such a view, the task of education is enormous. To carry out the task of education, there is need for an approach which is holistic and meets the expectations of the stake holders. System analysis is an approach with the required characteristics. In applying systems approach to such a task, the intended outcomes are operationally defined and all possible variables that may affect it's successful completion are identfied. In planning stages, the system analyst will examine altermative ways of arranging resoures in order to predict which combination and sequence of resources are likely to lead to task accomplishment in the least time and with least cost (Churchman, 1964 and 1965 cited in Morgan, 1990). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,524 |