تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,468,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,239,185 |
بررسی تأثیر جوّ روانی – اجتماعی کلاس در پیشرفت تحصیلی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 8، 1-4، شماره 0 - شماره پیاپی 1017، فروردین 1375 اصل مقاله (580.47 K) | ||
نویسنده | ||
حجت اله انصاری* | ||
چکیده | ||
به منظور بررسی رابطه ادراک و انتظار دانش آموزان از جوّ کلاس با پیشرفت تحصیلی آنان و همچنین‘ رابطه ادراک وانتظار معلمان این شاگردان از جوّ کلاس و پیشرفت تحصیلی آنان‘به طور تصادفی‘12کلاس دخترانه وپسرانه پنجم ابتدایی (394=N)‘ از مناطق2و6 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز‘براساس پرسشنامه جوّ روانی-اجتماعی کلاس وکارنامه های تحصیلی دانش آموزان جمع آوری شد و در تحلیل آماری نتایج روش((U)) مان ویتنی و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش نشان داده شده است که میزان انتظار از جوّ کلاس‘هم برای معلمان وهم برای دانش آموزان‘بالاتر از میزان ادراک است. همچنین‘سطح انتظار وادراک معلمان از جوّکلاس بالاتر از سطح انتظار وادراک دانش آموزان است و سطح ادراک وانتظار دانش آموزان مدارس دخترانه از جوّ کلاس ‘ بالاتر از سطح ادراک و انتظار دانش آموزان مدارس پسرانه است و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر‘بالاتر از دانش آموزان پسر است . در مجموع‘یافته های تحقیق نشان میدهد که بین جوّ روانی – اجتماعی کلاس و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و میتوان براساس جوّ روانی –اجتماعی کلاس‘پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را- هرچند در حد ناچیز-پیش بینی کرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In order to study the relationship of appreciation and anticipation from classroom atmosphere with educational promotion among students as well as their teachers, 12 class of male and female primary students (grade 5) were randomly selected out of tehran schools. Data was collected throug questionnaires and students' file and analysed. The results indicate that the students and teachers anticipation is more than their appreciation; that of teachers is more than students; that of girls is more than boys; and girls' educational promotion is higher than boys'. Generally speaking, the findings indicate that there is a significant correlation between psycho-social atmosphere and educational promotion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,285 |