تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,226 |
تعداد مقالات | 67,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,006,989 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,688,397 |
فرآیند زهد در ادب عرب | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 14، 1تا4، شماره 133 - شماره پیاپی 1003، فروردین 1374 اصل مقاله (481.23 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر نصرالله شاملی* | ||
چکیده | ||
واژه زهد در ادبیات عربی فراز و نشیب زیادی را پیموده و میتوان گفت قبل از اسلام نوعی زهد در میان برخی از شعرا یا خطبای جاهلی وجود داشته است. مهمترین آنان قسّ بن ساعدء ایادی-اکثم بن صفی و امیه ابن ابی الصلت می باشند. با ظهور اسلام در زهد تحولی عظیم پیدا شد‘آیات و روایات فراوانی از پیامبر(ص)ومعصومین(ع)وصحابه آنها وارد شده که هر کدام انگیزه ای برای پیدایش مکاتب مختلف کلامی و عرفانی و اخلاقی می باشد و هرکدام از این مکاتب نوعی زهد را که منبعث از دیدگاه خاص آنان بود و در تربیت جامعه اسلامی سخت مؤثر واقع شد‘ایجاد نمودند... آنچه در این مقاله اهمیت دارد‘اشاره ای است به زهد و موضوعات شعری و ذکر شعرا و نویسندگان در هر دوره‘ توجه به زهد عراقی و شعرای این خطه‘توجه به زهد اندلسی و شاعرانی که در آن سرزمین ظهورکردند و آثار بدیعی بجای گذاشتند‘ذکر چهره های مهمی از زهد عارفان چون منصور حلاج‘رابعه عدویه‘محی الدین بن عربی‘بکاربن داودالمروانی و فرق آنها با چهره های زهد غیرعرفانی چون ابوالعتاهیه‘صالح بن عبدالقدوس و دیگران که به نحوی در رشد بدنه ادب عربی تأثیر داشتند. همچنین تلبیس زهد مثبت و زهد منفی و فرق آن دو و اشره به برخی از موضوعات شعر زهد مانند یادمرگ-عبادت-اجتناب از محرمات و کسب مکارم اخلاقی ومقایسه این موضوعات با موضوعاتی که زهد عرفانی چون‘یقظه-توبه-انابه-ریاضت‘حزن-محبت-قبض و بسط و سکر و محو و فناءو بقاءومانند آن ارائه داده اند. در پایان مقاله موضوعات شعر زهد به طور مجمل همراه با ذکر شعرای آنها بررسی و تحقیق شده و درنتیجه گیری مقاله این نکته مهم مورد توجه قرار گرفته است که :ادب زهد میان شعرای عربی و غیر عرب نسبت به موضوعات دیگر از اهمیت کمتری برخوردار بوده در حالیکه با اندکی فحص و تحقیق میتوان نکات بدیعی را که در تربیت جامعه اسلامی اهمیت دارد استخراج کرد و پس از تسویه و آرایش در قالب زیباترین آثار ادبی-تربیتی به انسان سرخورده از مادی گری عرضه کرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The term "ascetism" has been through trials and tribulations and it can be assetted that there had been a certain self - denial or "austere" among poets and orators before Islam emerged. The most important of whom are Ghos Ben Saeda - ye - Iyadi, Ahsum Ben Seifi, and Omiyat Ibbn Abisollat . With the emergence of Islam, there came great changes in the notion of "ascetism". A great number of Quranic verses as well as many narrations from the holy prophet, imams and the deciples of the prophet brought up great motivations in the coming to existence of different idiologies in gnostism, ethics, and eloquence. Each of these schools of thought has introduced its own account of ascetosm derived from their perceptions of the world, that was most effective in educating people subjects, different authors and poets in different periods to provide a survey of Iraqi poet and their notion of ascetism, to look at Spanish ascetism and the master pieces created. There has been a mention of the distinguished figures in gonstic ascetism, like Mansoor Hallaj, Rabea Addoyeh, Muhi-o-din Arabi, Baker Ben Davood, Almarvani and the difference between their notions of ascetism and that of non -gnostic ascetism, lije Abulahiyeh, Salih Ben Abdulghodoos, and others who, somehow, influenced Arabic literature. This study also clarifies the definition and the difference between "negative" ascetism and the positive one, It brings to attention some of the topics pertaining to rememberance of death, worship, avoidance of inviolable things, and acquisition of nobel characteristics. It then compares and contrasts these topics with those related to gnostic notions like, consciousness, repentance, beseeching" mortification, grief, love, contraction and expansion, intoxication, absorption, annihillation, eternity" and so forth. In the final part of the article. ascetic poems, together with thir composers, have been discussed in short. Finally, it has been concluded that ascetic literature has not been considered very important. However, with a little work of investigation, novel points that are useful in Islamic education can always be extracted and refined to be presented in the best manner to the mankind escaping from the materiallistic world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,016 |