تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,998,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,673,060 |
سیستم نشانگرهای آموزشی و کاربرد آن در تحلیل کارآیی دانشگاهی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 2، 2-1، شماره 0 - شماره پیاپی 913، فروردین 1372 اصل مقاله (400.58 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر عباس بازرگان* | ||
چکیده | ||
به منظور کارآمدتر کردن نظامهای آموزشی‘استفاده از نشانگرها (شاخصها) رایج شده است . نشانگر مقداری عددی است که جنبه ای از عملکرد یا رفتار یک سیستم(نظام)را نمایان می کند.با استفاده از مجموعه نشانگرهای آموزشی با بروز وضع بحرانی در عوامل اصلی نظام آموزشی‘میتوان هشداری برای تصمیم گیرندگان فراهم آورد. در این مقاله‘ابتدا اهمیت نظام اطلاعاتی مدیریت دانشگاهی مورد نظر قرار گرفته وضرورت استفاده از سیستم نشانگرهای آموزشی بیان شده است ‘پس از آن با مرور تجربیات تدوین نشانگرهای آموزشی در سطح بین المللی و نیز در ایران‘رهیافتی که امکان تحلیل کارآیی دانشگاهی را به دست دهد بیان شده است . برای این منظور ابتدا مفاهیم اصلی کارآیی‘کیفیت و عدالت آموزشی تعریف شده و سپس مراحل این رهیافت توصیف گردیده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
.Indicators are numerical values which provide a measurement for assessing the q uantita tive of q uali tative performance of a system. Efficiency indicators are supposed to provide the nee essary feedback to decesion ¬makers about the system, and to Lead to improved action. This article, first, describes the importance of planning in higher education, and Then the need for efficiency analysis of university system is emphasi7:ed. To",ard this end creation of university management information System and development of indidicators of university efficiency are advocated. Finally, experience with the development and use of edueatinal indicators for performance and efficiency analysis at the national and international level is reviewed, and an approach to ana lysing university efficiency is Presented | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,153 |