تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,759 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,128,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,895,961 |
بررسی نقش عوامل مدرسه ای بر علائق و گرایشهای شغلی دانش آموزان تیزهوش وبااستعداد مقطع متوسطه درشهر کرمان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 0 - شماره پیاپی 882، فروردین 1374 اصل مقاله (437.86 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمد حسین مقدس جعفری* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر خلاصه قسمتی از پژوهشی است که در مورد 425 دانش آموزبا استعداد وتیزهوش24 دبیرستان و هنرستان پسرانه و دخترانه شهر کرمان انجام شده است. برای انتخاب این دانش آموزان سه ملاک متفاوت در نظر گرفته شده:اول معرفی و تأیید دبیران مربوط‘دوم معدل کل دانش آموزان در سال تحصیلی قبل‘وسومین عامل بهره هوشی(بالاتر از120) هدف تحقیق بررسی عوامل مختلف اجتماعی مانند خانواده‘گروه همسالان ومدرسه و تأثیر این عوامل بر عملکرد وگرایشهای دانش آموزان مورد مطالعه است. نتایج تجربی حاصله با تئوریهای مربوط مورد تأیید واقع گردید. در مقاله حاضر‘نقش عوامل مدرسه ای بر اهداف و گرایشهای شغلی دانش آموزان مذکور بررسی شده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Gigted and talented students in high school level in kerman city, were chosen for this investigation. 425 students from 24 high schools/technical high schools have been considered as sample for the study. This survey covers students recomended by the teachers, grade/marks obtained by the students in examinations and also by subjecting students to the Raven's Progressive Matrices test. Questionnire covering important variables like family background, schooling, peer groups, performance and their aims and goals was executed. We subjected emperical data to statistical analysis using the chi-square test to determine significant relationships, if any, between the social factors (like family, schooling, peer-groups) treated as indepedent variables and their performance judged by their IQ avarage marks, and also their relations with other students and peer groups, their participation in sports, leisure, social and extra-curicular activities and also their aims and goals. The study of talented and gifted students displays the vital link between social stratification, ranking of occupations, importance of family, school, education, peer groups as well as associates and cultural values which motivate the students to realise their potential talent in society. Of course, such actualisation would help them and their families in enjoying higher social status, income, standard of living, occupation, etc., and also to consolidate the existing system of social stratification. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 981 |