تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,103,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,209,636 |
مقایسه تاثیر یادگیری پنهان و آشکار بر زمان واکنش زنجیره ای | ||
حرکت | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 19 - شماره پیاپی 421، فروردین 1383 اصل مقاله (594.5 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر بهروز عبدلی؛ دکتر حسن عشایری؛ دکتر فضل ا... باقر زاده؛ دکتر احمد فرخی* | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر تاثیر روش های یادگیری پنهان و آشکار بر زمان واکنش زنجیره ای مقایسه شد 66 آزمودنی به صورت تصادفی به سه گروه آزمایشی تقسیم شدند گروه های اول و دوم تکلیف را بدون آگاهی از قواعد موجود در تکلیف (به صورت پنهان) تمرین کردند و گروه دوم علاوه بر تکلیف زمان واکنش زنجیره ای یک تکلیف ثانویه اضافی را نیز همزمان اجرا کردند به گروه سوم (یادگیری آشکار) از وجود تکرار در بخش میانی تکلیف اطلاعاتی داده شد تکلیف مورد نظر شامل 21 محرک چهار گزینه ای بود که در هر بلوک یک سوم ابتدایی وانتهایی آ ن شامل الگوهای تصادفی بود و یک سوم میانی همیشه به صورت یکنواخت تکرار می شد شرکت کنندگان پس از شرکت در پیش آزمون به مدت پنج روز و در هر روز 20 بار بلوک 21 کوششی را تمرین کردند و سپس در آزمون یاد داری مصاحبه و بازشناسی شرکت و پرسشنامه ویژه ای را تکمیل کردند داده ها با روش تحلیل واریانس عاملی مرکب تجزیه و تحلبل و مشخص شد که شرکت کنندگان دو گروه پنهان و گروه آشکار به طور کلی در اجرای تکلیف زمان واکنش زنجیره ای در دوره تمرین پیشرفت کردند ولی این پیشرفت برای گروه یادگیری آشکار و گروه یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه بیشتر بود در آزمون یاد داری میانگین زمان واکنش گروه یادگیری پنهان با تکلیف ثانویه بهتر از گروه یادگیری آشکار و هر دو گروه بهتر از گروه پنهان بدون تکلیف ثانویه بودند ولی تفاوت بین گروه ها از نظر آماری معنی دار نبود. در نتیجه می توان گفت که در مهارت های پیچیده یادگیری پنهان حداقل به اندازه یادگیری آشکار درعملکرد افراد موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
اکتساب؛ بازشناسی؛ تکلیف ثانویه بار حافظه؛ توالی تصادفی؛ توالی تکراری؛ زمان واکنش زنجیره ای؛ یادداری؛ یادگیری آشکار؛ یادگیری پنهان؛ یادگیری توالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,918 |