
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,774 |
تعداد مقالات | 72,985 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,565,142 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,863,896 |
مقایسه اثربخشی دو شیوه مداخله مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی و صبر بر مهارت کنترل خشم و مهارت حلمسئله در دانش آموزان مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.356131.644558 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حیاتی1؛ نیلوفر میکائیلی* 2؛ نرگس محمدپور3؛ امیر نجفی لنبر4 | ||
1گروه روانشناسی ، علوم انسانی، محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران. | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشگاه گیلان، رشت ، ایران | ||
4دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش مقایسه اثربخشی دو شیوه مداخله مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی و صبر بر مهارت کنترل خشم و مهارت حل مسئله بود. پژوهش از نوع کاربردی بوده و روش گردآوری اطلاعات کمی(نیمه آزمایشی) که با طرح پیش آزمون –پسآزمون وپیگیری انجام شد. دو آموزش مداخلهای برای دوگروه آزمایش در نظر گرفته شد و انتخاب گروههای آزمایش و گواه با تخصیص تصادفی بود (هر گروه 15 نفر). جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر خلخال در سال تحصیلی1402-1401 تشکیل دادند. 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه کنترل خشم (CHIA) و مهارت حل مسئله (PSI) استفاده گردید. آموزش خود تنظیمی هیجانی ۱۰ جلسه و صبر 7 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) اجرا شد. دادهها تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی LSD بهوسیله نرم افزار spss24تحلیل گردیدند. بررسیها بیانگر تفاوت نتایج در گروههای آزمایش با گروه گواه بود. برنامه های مداخله درمانی از اثرگذاری مطلوبی برخوردار بود. (05/0< P) نتایج آزمون پیگیری بیانگر ثبات مداخلات درمانی، پس از یکماه، در گروههای آزمایش بود. آموزش مبتنی بر خود تنظیمی هیجانی و صبر در بهبود وضعیت مهار خشم و راهبرد حل مسئله دانشآموزان موثر بود، لذا بکارگیری پاآن در دانشآموزان مورد تاکید قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خود تنظیمی هیجانی؛ صبر؛ مهارت کنترل خشم؛ مهارت حل مسئله؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |