
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,774 |
تعداد مقالات | 72,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,618,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,893,255 |
تئاترموزه | ||
مطالعات هنرهای زیبا | ||
دوره 5، شماره 11، خرداد 1404، صفحه 25-33 اصل مقاله (302.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی انوشا* 1؛ رحمت امینی2 | ||
1کارشناسـی ارشـد کارگردانی نمایش، گروه نمایش، دانشـکدۀ هنرهای نمایشـی و موسـیقی ، دانشـکدگان هنرهای زیبا، دانشـگاه تهران، تهـران، ایران. | ||
2دانشیار گروه نمایش، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی ، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
«تئاترمیراث» یا «تئاترموزه» یکی از شاخههای نمایشهای کاربردی در هنرهای نمایشی است که ویژگی اصلی آن، انتقال مفاهیم آموزشی و اطلاعات فرهنگی از طریق رسانۀ تئاتر است. کشور ایران، با تمدنی چند هزار ساله، از سرزمینهای برخوردار از جاذبههای تاریخی، باستانی و موزههای متنوع فرهنگی در سراسر اقلیم تمدنی خود بهشمار میآید. تئاترمیراث بهعنوان رسانهای کاربردی، با بهرهگیری از شیوههای اجرایی و نمایشی، میتواند یکی از مؤثرترین ابزارهای ارتباطی برای بازدیدکنندگان موزهها و اماکن تاریخی و باستانی باشد؛ ابزاری برای دریافت و تجربۀ آموزههای تاریخی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی تمدن ایران. ظرفیتهای هنرهای نمایشی و اجرای زنده در محیطهای موزهای، امکان گسترش آموزش، ارتقای سطح فرهنگ عمومی تاریخی و تمدنی، و نیز ایجاد تجربهای تلفیقی از یادگیری و سرگرمی را برای مخاطبان فراهم میکند. هدف این پژوهش، شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای بالقوۀ تئاترمیراث بهعنوان رسانهای آموزشی و ارتباطی، در مقایسه با سایر رسانههای آموزشی است. در این راستا، کارکرد تئاترموزه نه صرفاً بهمثابه نمایشی در حیطۀ درام، تجارت یا سرگرمی، بلکه بهعنوان ابزاری کاربردی برای آموزش و آگاهیبخشی در کانون توجه قرار دارد. مزیت استفاده از مکانهای غیرمتعارف و بناهای میراث فرهنگی در اجرای نمایشهای مکانمحور، و بهرهگیری از رسانۀ موزه-تئاتر برای انتقال آموزههای موزهای به مخاطبان، از دیگر مباحث مورد توجه در این نوشتار است. این مقاله با رویکرد توصیفی–تحلیلی و بر پایۀ مطالعات کتابخانهای و منابع الکترونیکی، در پی پاسخ به این پرسش است که آیا رسانۀ تئاتر و عناصر دراماتیک نمایشی، در قالب تئاترموزه، میتوانند بهعنوان ابزاری مؤثر برای ارتباط، آموزش و تجربهسازی در فضاهای فرهنگی و تمدنی ایران به کار گرفته شوند؟ | ||
کلیدواژهها | ||
تئاترموزه؛ اماکن میراث فرهنگی؛ تئاترکاربردی؛ فرایند محوری؛ جشنوارۀ آوینیون | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |