سهرابی, حامد, جاوید, محمد جواد. (1405). تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی. , (), 1-25. doi: 10.22059/jplsq.2024.364755.3389
حامد سهرابی; محمد جواد جاوید. "تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی". , , , 1405, 1-25. doi: 10.22059/jplsq.2024.364755.3389
سهرابی, حامد, جاوید, محمد جواد. (1405). 'تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی', , (), pp. 1-25. doi: 10.22059/jplsq.2024.364755.3389
سهرابی, حامد, جاوید, محمد جواد. تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی. , 1405; (): 1-25. doi: 10.22059/jplsq.2024.364755.3389
تأثیر آموزههای مکاتب بودیسم و کنفوسیانیسم بر حقوق عمومی
1دانشجوی دکتری، حقوق عمومی، پردیس بینالملل ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استاد، گروه حقوق عمومی، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
گسترش جوامع تشکیل حکومت را به یک ضرورت مبدل ساخته است و حقوق عمومی برای تنظیم روابط متقابل مردم و حکومت متأثر از مکاتب مختلف شکل مییابد. مکاتب بودا و کنفوسیوس تأثیر شایان توجهی در وضع قواعد حقوقی حکومتی و معادلات سیاسی دارند. با تفاوتهایی که به لحاظ فردگرایی در بودیسم و جامعهگرایی در کنفوسیانیسم وجود دارد، بازیگر اصلی در تأمین سعادت جامعه (اعم از مردم یا حکومت) و شیوة مناسب ادارة کشور همواره مورد توجه بوده است. نظر به اینکه مکاتب حقوقی بیانگر ریشهها و هدف حقوق هستند، این مقاله به روش مطالعة کتابخانهای، با بررسی هستیشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی، معرفتشناسی و روششناسی برای شناخت دقیق این مکاتب، بهدنبال پاسخ به این پرسش است که جایگاه حقوق عمومی و یا بهعبارتی، تأثیر آموزهها و اعتقادات مکاتب بودا و کنفوسیوس بر حوزة حقوق عمومی چیست؟ ملاحظه میشود که هر دو مکتب سعادت جامعه را با تأکید بر فضیلتهای اخلاقی و در صورت فترت، با ابزار وضع قانون، نتیجۀ اصلاح حاکمان و حکومت میدانند.
آریا، غلامعلی (1379). آشنایی با تاریخ ادیان. چ سوم. تهران: پایا.
بی ناس، جان (1370). تاریخ جامع ادیان. ترجمة علیاصغر حکمت، چ پنجم، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
پولادی، کمال (۱۳۹۴). اندیشة سیاسی در شرق باستان.چ اول، تهران: مرکز.
توفیقی، حسین (1379). آشنایی با ادیان بزرگ. چ اول، تهران: سمت.
جوادی آملی، عبدالله (1380). انتظار بشر از دین. چ اول، قم: اسراء.
دورانت، ویل (1378). تاریخ تمدن. ترجمۀ احمد آرامی، ع. پاشایی و امیرحسین آریانپور. ج 1، چ ششم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رجبزاده، هاشم (1378). چنین گفت بودا. چ سوم، تهران: اساطیر.
تیسا، سادها (1383). بودا و اندیشههای او. ترجمة محمدتقی بهرامی حران، چ اول، تهران: جامی.
کاتوزیان، ناصر (1382). مقدمۀ علم حقوق و مطالعة آن در نظام حقوقی ایران. چ سیوسوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
کریل، هرلی گلسنر (۱۳۹۳). تاریخ اندیشه در چین. ترجمة مرضیه سلیمانی، چ اول، تهران: ماهی.
لاگین، مارتین (1400). مبانی حقوق عمومی. ترجمة محمد راسخ، چ هشتم، تهران: نی.
مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) (1377). فلسفة حقوق. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مینگ، دو وی؛ استریکمن، مایکل؛ رینولدز، فرانک (۱۳۹۷). آیین کنفوسیوس، دائو و بودا. ترجمـة غـلامرضـا شیخ زینالدین، چ چهارم، تهران: ن مروارید.
همیلتون، ملکم (1387). جامعهشناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: ثالث.
یاسپرس، کارل (۱۳۸۸). کنفوسیوس. ترجمة احمد سمیعی. چ دوم، تهران: خوارزمی.
یولان، فانگ (۱۳۸۰). تاریخ فلسفة چین. ترجمة فرید جواهرکلام، چ اول، تهران: فرزان.
ب) مقالات
رستمیان، محمدعلی (1391). اخلاق و فرزانگی از منظر فارابی و کنفوسیوس. فصلنامة تخصصی اخلاق وحیانی، 2 (1)، 123-157.
زیبایینژاد، فاطمه (1399). تفاوت فرهنگی بین دین اسلام و آیین کنفوسیوس در پیادهسازی نظام حکومتی. دوفصلنامة زبان و فرهنگ ملل، 5 (3)، 257-288.
شریعتی، شهروز؛ موسوی، سیده سارا (1400). کنفوسیوسگرایی و دکترین سیاست خارجی چین. فصلنامة تحقیقات بینالمللی و سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا. 49. 1-20.
قرائی، فیاض (1382). انسان آرمانی از منظر مکاتب خاور دور. نشریة مطالعات اسلامی. 59، 91-124.
منتظری، سید سعیدرضا؛ خاندل، نرگس (1400). بررسی اندیشههای سیاسی کنفوسیوس در شکلگیری آرمانشهر. نشریة پژوهشهای ادیانی، 18، 170-186.
شحاته سعفان، حسن (۱۳۵۹). آثار جاویدان پنج کتاب کنفوسیوس. ترجمة محمدباقر موسوس غروی. ماهنامـة هدهد، 7 (2)، 679-687.
ج) گزارش پژوهشی
محمدی، حسین؛ نجارزاده، محمدرضا (1394). آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی؛ بررسی مفهوم مکاتب حقوقی، گزارش پژوهشی دفتر مطالعات نظامسازی پژوهشکدة شورای نگهبان، شمارة مسلسل 13940178.