
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,772 |
تعداد مقالات | 72,961 |
تعداد مشاهده مقاله | 132,350,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,801,535 |
ارائۀ چارچوب شایستگی کارآفرینی برای آموزش نوجوانان در مدارس با رویکرد توسعۀ پایدار | ||
مدیریت دولتی | ||
دوره 17، شماره 2، 1404، صفحه 489-513 اصل مقاله (481.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.383380.3586 | ||
نویسندگان | ||
پرهام جلالی چیمه1؛ ایوب محمدیان* 2؛ طاهر روشندل اربطانی3؛ آیدین سلام زاده4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت فناوری و اطلاعات، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسبوکار، دانشکده مدیریت کسبوکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4استادیار، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسبوکار، دانشکده مدیریت کسبوکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: کارآفرینی بهعنوان یکی از موضوعات کلیدی در توسعۀ پایدار و آموزش نوجوانان مطرح است. هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوب شایستگی کارآفرینی برای آموزش نوجوانان در مدارس با رویکرد توسعۀ پایدار است. با توجه به اهمیت پرورش مهارتهای کارآفرینی از سنین پایین، این مطالعه به شناسایی و تعریف شایستگیهای کلیدی موردنیاز برای تقویت روحیه و تواناییهای کارآفرینانه در نوجوانان میپردازد. توسعۀ این شایستگیها میتواند نوجوانان را برای مواجهه با چالشهای اقتصادی و اجتماعی آینده آماده سازد و نقش آنها را در توسعۀ پایدار تقویت کند. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس پارادایم تفسیری انجام شده است. بهمنظور گردآوری دادهها، از روش فراترکیب استفاده شده است که تحلیل جامع و نظاممند مطالعات پژوهشی مرتبط با این موضوع را شامل میشود. در این راستا، مقالههای منتشرشده بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ بررسی و از روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک برای انتخاب مقالههای نهایی استفاده شد. درنهایت، ۱۲ مقاله که به بررسی شایستگیهای کارآفرینی و تأثیرهای آن بر نوجوانان در محیطهای آموزشی پرداخته بودند، بهعنوان هستۀ اصلی این پژوهش انتخاب شد. یافتهها: تحلیل مطالعات منتخب، به شناسایی سه دسته شایستگی کلیدی منجر شد که عبارتاند از: ۱. شایستگیهای عمومی شامل مهارتهایی مانند تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیمگیری که زیربنای کارآفرینی را تشکیل میدهند؛ ۲. شایستگیهای مدیریتی شامل مهارتهای مرتبط با مدیریت منابع، سازماندهی و رهبری که برای موفقیت در فرایندهای کارآفرینی ضروری هستند؛ ۳. شایستگیهای اختصاصی شامل مهارتهای فنی و دانش تخصصی موردنیاز برای فعالیتهای کارآفرینانه در حوزههای مختلف. این شایستگیها در تقویت روحیه و تواناییهای کارآفرینانه نوجوانان نقش مهمی ایفا میکنند و موجب ارتقای توسعۀ پایدار در برنامههای آموزشی میشوند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند به طراحی و توسعۀ برنامههای آموزشی مؤثر در راستای ارتقای شایستگیهای کارآفرینی نوجوانان با رویکرد توسعۀ پایدار کمک کند. این پژوهش نشان میدهد که کارآفرینی بهعنوان ابزاری توانمندساز در زندگی نوجوانان مطرح است و ضرورت ادغام آموزشهای مرتبط با کارآفرینی در برنامههای درسی مدارس را برجسته میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ کارآفرینی؛ نوجوانان؛ توسعۀ پایدار | ||
مراجع | ||
اشرافی، سکینه و نجفی هزارجریبی، حبیباله (1399). واکاوی شایستگیهای کارآفرینان آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(1)، 95-116.
پای خسته، پریسا و علم بیگی، امیر و بطحایی، سیده سمیه (1396). بررسی شایستگیهای موردنیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(40)، 32- 43.
چیذری، وحید؛ محمدیان، ایوب؛ خلیلی عراقی، مریم و رشادتجو، حمیده (1399). سنخشناسی دیدگاههای سرمایهگذاران خطرپذیر در ارزیابی شرکتهای نوپای فناوری مالی در اولین مرحله سرمایهگذاری در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(3)، 321- 340.
رمضانپور نرگسی، قاسم؛ طالقانی، غلامرضا؛ رمضانپور نرگسی، سمیه و غفاری، علی (1393). ارائه مدل کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری: رویکرد کیفی. مدیریت دولتی، 6(1)، 85-108.
ساعدی، عبداله؛ موسوی، سید نجمالدین و آهنگ، فرحناز (1399). کارآفرینی سیاسی: واکاوی پیامدهای آن در عرصه سیاستگذاری. مدیریت دولتی، 12(4)، 674- 694.
سبکآرا، مجید (1400). شایستگیهای کارآفرینی: مهارت موردنیاز برای عملکرد تجاری. چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت و صنعت.
شفیقی، فاطمه و شوقی، بهزاد (1390). تبیین رویکرد شایستگی در آموزش کارآفرینی. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404، تهران.
غفرانی، نرگس؛ حسینی، سیدرسول و موسی خانی، مرتضی (1401). طراحی مدل مدرسه کارآفرین مبتنی برتوسعه شایستگیهای کارآفرینانه در مقطع متوسطه. توسعه کارآفرینی، 15(1 )، 141- 160.
کریمی، سعید (1395). شایستگیهای کارآفرینانه درآموزش کارآفرینی کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعۀ پایدار کشاورزی، 3(4)، 55- 69.
کشاورزی، فهیمه؛ جاودانی، محمد؛ بدخشان، مجید (1400). طراحی چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین، نشریه نوآوریهای آموزشی، 20(4)، 35- 54.
کلابی، امیرمحمد و یعقوبی، نورمحمد (1401). ارائه مدل حکمرانی پایدار با تأکید بر توسعه کارآفرینی. مدیریت دولتی، 14(2)، 195- 214.
مقیمی، سیدمحمد و سلمانیان، علیرضا (1403). بودجهریزی کارآفرینانه در بودجه دولتی ایران: موانع و راهکارها. مدیریت دولتی، 16(1)، 11- 26.
References Ashrafi, S. & Najafi Hezarjaribi, H. (2020). Investigating educational entrepreneurs' competencies. New Approaches in Educational Management, 11(41), 95-116. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1399.11.41.5.4. (in Persian) Bonaiuto, F., Perucchini, P., Placidi, V., Faggioli, S., Barroca, A., Ferot, C., ... & Bonaiuto, M. (2023). “Play to Lead” Board Game as A Potential Intervention to Promote Entrepreneurship Competences and Servant Leadership Skills in European Adolescents. Psychology Hub, 40(2), 59-68. https://doi.org/10.13133/2724-2943/17761. Brüne, N. & Lutz, E. (2020). The effect of entrepreneurship education in schools on entrepreneurial outcomes: a systematic review. Management Review Quarterly, 70(2), 275-305. https://doi.org/10.1007/s11301-019-00168-3 Campo-Ternera, L., Amar-Sepúlveda, P. & Olivero-Vega, E. (2022). Interaction of potential and effective entrepreneurial capabilities in adolescents: modeling youth entrepreneurship structure using structural equation modeling. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 1-17. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-537148/v1 Carpenter, A. & Wilson, R. (2022). A systematic review looking at the effect of entrepreneurship education on higher education student. The International Journal of Management Education, 20(2), 100541. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100541 Chizari, V., Mohammadian, A., Khalili Araghi, M. & Reshadatjoo, H. (2020). The Typology of the Venture capital’s viewpoints for evaluation of fintech startups in the early stage of investment in Iran. Journal of Entrepreneurship Development, 13(3), 321-340. doi: 10.22059/jed.2020.299365.653298 (in Persian) Colabi, A. M. & Yaghoubi, N. M. (2022). Developing a Sustainable Governance Model with an Emphasis on Entrepreneurial Development. Journal of Public Administration, 14(2), 195-214. doi: 10.22059/jipa.2022.338281.3110 (in Persian) Cruz-Sandoval, M., Vázquez-Parra, J. C. & Alonso-Galicia, P. E. (2022). Student Perception of Competencies and Skills for Social Entrepreneurship in Complex Environments: An Approach with Mexican University Students. Social Sciences, 11(7), 314. https://doi.org/10.3390/socsci11070314 Donoso-González, M., Pedraza-Navarro, I. & Palferro-Fernández, L. (2022). Analysis of entrepreneurial education—study of the configuration of the entrepreneurial identity through the acquisition of crucial transversal competences for future university students. Education Sciences, 12(5), 310. https://doi.org/10.3390/educsci12050310 Ferreras-Garcia, R., Sales-Zaguirre, J. & Serradell-López, E. (2021). Developing entrepreneurial competencies in higher education: a structural model approach. Education+ Training, 63(5), 720-743. https://doi.org/10.1108/et-09-2020-0257 García-González, A. & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Social entrepreneurship competency in higher education: an analysis using mixed methods. Journal of Social Entrepreneurship, 14(1), 91-109. https://doi.org/10.1080/19420676.2020.1823872. Ghofrani, N., Hosseini, S. R. & Mosakhani, M. (2022). An entrepreneurial school model based on the development of entrepreneurial Attitude in high school level. Journal of Entrepreneurship Development, 15(1), 160-141. doi: 10.22059/jed.2022.332859.653806 (in Persian) Ho, M. H. R., Uy, M. A., Kang, B. N. & Chan, K. Y. (2018, March). Impact of entrepreneurship training on entrepreneurial efficacy and alertness among adolescent youth. In Frontiers in education (Vol. 3, p. 13). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00013 Iwu, C. G., Opute, P. A., Nchu, R., Eresia-Eke, C., Tengeh, R. K., Jaiyeoba, O. & Aliyu, O. A. (2021). Entrepreneurship education, curriculum and lecturer-competency as antecedents of student entrepreneurial intention. The International Journal of Management Education, 19(1), 100295. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.03.007 Karimi, S. (2016). Entrepreneurial competencies in agricultural entrepreneurship education. Journal of Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 3(4), 55-69. https://doi.org/10.22069/jead.2017.12350.1231. (in Persian) Keshavarzi, F., Javadani, M. & Badakhshan, M. (2021). Designing a framework for the professional competencies of entrepreneurial teachers. Journal of Educational Innovations, 20(4), 35-54. https://doi.org/10.22034/jei.2021.284117.1901 (in Persian) Lans, T., Blok, V. & Wesselink, R. (2014). Learning apart and together: towards an integrated competence framework for sustainable entrepreneurship in higher education. Journal of Cleaner Production, 62, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.03.036 Lerner, R. M. & Damon, W. (2012). Entrepreneurship in adolescence: A relational developmental systems approach. International Journal of Developmental Science, 6(3-4), 117-126. https://doi.org/10.3233/dev-2012-12107 Lindner, J. (2018). Entrepreneurship education for a sustainable future. Discourse and Communication for Sustainable Education, 9(1), 115-127. https://doi.org/10.2478/dcse-2018-0009 Liu, M., Gorgievski, M. J., Qi, J. & Paas, F. (2022). Increasing teaching effectiveness in entrepreneurship education: Course characteristics and student needs differences. Learning and Individual Differences, 96, 102147. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102147 Medina-Vidal, A., Buenestado-Fernández, M. & Molina-Espinosa, J. M. (2023). Financial literacy as a key to entrepreneurship education: a multi-case study exploring diversity and inclusion. Social Sciences, 12(11), 626. https://doi.org/10.3390/socsci12110626 Moghimi, S. M. & Salmanian, A. (2024). Entrepreneurial Budgeting in the Iranian Government Budget: Obstacles and Solutions. Journal of Public Administration, 16(1), 11-26. doi: 10.22059/jipa.2022.348731.3217 (in Persian) Obschonka, M., Duckworth, K., Silbereisen, R. K. & Schoon, I. (2012). Social competencies in childhood and adolescence and entrepreneurship in young adulthood: A two-study analysis. International journal of developmental science, 6(3-4), 137-150. https://doi.org/10.3233/dev-2012-12108 Obschonka, M., Silbereisen, R. K., Schmitt-Rodermund, E. & Stuetzer, M. (2011). Nascent entrepreneurship and the developing individual: Early entrepreneurial competence in adolescence and venture creation success during the career. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 121-133. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.12.005 Pay Khasteh, P., Elmi Beigi, A. & Bathaee, S.S. (2017). Investigating the competencies needed for sustainable entrepreneurship development in higher agricultural education. Journal of Agricultural Education Management Research, 9(40), 32-43. https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107329.1271 (in Persian) Ramadanpour Nargesi, Gh., Taleghani, Gh., Ramadanpour Nargesi, S. & Ghafari, A. (2014). Presenting a Technological Entrepreneurship Model in Knowledge-Based Companies Located in Science and Technology Parks: A Qualitative Approach. Public Management, 6(1), 85-108. doi: 10.22059/jipa.2014.51708. (in Persian) Rijati, N., Purwitasar, D., Sumpeno, S. & Purnomo, M. H. (2022). A Rule-Generation Model for Class Imbalances to Detect Student Entrepreneurship Based on the Theory of Planned Behavior. Cybernetics and Information Technologies, 22(2), 160-178. https://doi.org/10.2478/cait-2022-0023 Sabok Ara, M. (2021). Entrepreneurial competencies: Skills needed for business performance. 4th International Conference on Management and Industry. (in Persian) Saeidi, A., Mousavi, S.N. & Ahang, F. (2021). Political Entrepreneurship: Analyzing Its Consequences in the Policy-Making Arena. Public Management, 12(4), 674-694. doi: 10.22059/jipa.2021.315461.2866. (in Persian) Schoon, I. & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental psychology, 48(6), 1719. https://doi.org/10.1037/a0029168 Shafighei, F. & Shoghi, B. (2011). Explaining competency-based approach in entrepreneurial education. First National Conference on Education in Iran 2025, Tehran. (in Persian) Shahin, M., Ilic, O., Gonsalvez, C. & Whittle, J. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on the entrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4), 1867-1898. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00713-7 Shittu, A. I. & Amao-Taiwo, B. (2021). Determinants of teenage entrepreneurial intentions during the coronavirus disease pandemic: a survey of high school students. Journal of African Transformation Revue des mutations en Afrique, 161. https://doi.org/10.14738/abr.911.11180 Sidiropoulos, E. (2014). Education for sustainability in business education programs: a question of value. Journal of cleaner production, 85, 472-487. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.10.040 Syahran, S. & Kello, A. P. (2022). Entrepreneurship intention among the student’s college: shaperoentrepreneurial approach event model (case study at Borneo Tarakan university student). INOVASI, 18, 68-78. https://doi.org/10.4995/thesis/10251/172361 Valerio, A., Parton, B. & Robb, A. (2014). Entrepreneurship education and training programs around the world: dimensions for success. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0202-7 Wang, S. M., Yueh, H. P. & Wen, P. C. (2019). How the new type of entrepreneurship education complements the traditional one in developing entrepreneurial competencies and intention. Frontiers in psychology, 10, 2048. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02048 Wenninger, H. (2019). Student assessment of venture creation courses in entrepreneurship higher education—An interdisciplinary literature review and practical case analysis. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 2(1), 58-81. https://doi.org/10.1177/2515127418816277 Yang, D. D. & Niyomsilp, E. (2022). Entrepreneurship Education on Sports college student’s Entrepreneurship intention in Guangdong province, China. วารสาร วิจัย มหาวิทยาลัย เว ส เทิ ร์ น มนุษยศาสตร์ และ สังคมศาสตร์, 8(2), 224-233. https://doi.org/10.5220/0006893107660771 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |