
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,837 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,855,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,533,120 |
مطالعۀ تطبیقی تأثیر فلسفۀ هایدگر بر فردید و هانری کربن و انعکاس آن در نقد مدرنیته، بومیگرایی و معنویت اسلامی ایران معاصر | ||
فصلنامه سیاست | ||
دوره 55، شماره 2، تیر 1404، صفحه 430-401 اصل مقاله (547 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2025.390425.1008296 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی ساداتی نژاد* 1؛ محمدرضا صالحی وثیق2 | ||
1استادیار، علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر به بررسی تطبیقی اندیشههای فردید و کربن در تأثیرپذیری از فلسفة هایدگر پرداخته شده است. مسئلة اصلی، واکاوی نحوة مواجهة این دو متفکر با مدرنیته و سنتهای اسلامی-ایرانی بود. هدف پژوهش، تحلیل تطبیقی تأثیرپذیری آنها از هایدگر و بررسی تفاوتهای بنیادین در نگرششان به مدرنیته، معنویت اسلامی و بومیگرایی را شامل میشد. روش پژوهش کیفی با رویکرد تطبیقی-تحلیلی بود که از طریق مطالعة کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی آثار این متفکران انجام شد. نتایج نشان داد برای فردید، که در ستیز با تجدد به گنون سنتگرا نزدیکتر بود، مدرنیته بهمثابة وضعیتی تاریخی اهمیت محوری داشت و با تأثیرپذیری از هولدرلین و مانیفست شعر، به نقد رادیکال مدرنیته و غربزدگی پرداخت. در مقابل، کربن با تمرکز بر معنویت و عرفان اسلامی، کمتر به مدرنیته بهعنوان وضعیتی تاریخی پرداخت و بیشتر در پی بازتعریف سنتهای ایرانی-شیعی در قالبی جهانی بود. کربن در هایدگر متقدم توقف کرد و ادامة مسیر را با چراغ تشیع پیمود. نتیجهگیری پژوهش آشکار ساخت که تفاوتهای فردید و کربن در عمق اندیشه و خوانش فلسفی آنها ریشه داشت، اما میراث فکری هر دو بهگونهای متفاوت به ایدئولوژیکسازی انجامید: کربن با بازخوانی میراث فلسفی ایرانی، زمینهساز برداشتهای ایدئولوژیک از عرفان اسلامی شد، درحالیکه میراث تراژیک فردید به ایدئولوژیکسازی سنت در معنای منفی و غربستیزی رادیکال منتهی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی معنوی؛ نقد مدرنیته؛ بومیگرایی؛ هایدگر؛ کربن؛ فردید | ||
مراجع | ||
References Abdolkarimi, B. (2009). Young Fardid and Corbin's great project. Bashgah-e Andisheh, Panjereh Weekly, 8. [In Persian] Abdolkarimi, B. (2010). The importance of studying young Fardid's works. Philosophical Biannual Journal of Shenakht, 1(62), 120-150. [In Persian] Abrahamian, E. (2005). Iran between two revolutions (A. Golmohammadi & M. E. Fattahi, Trans.). Ney Publishing. [In Persian] Amanat, A. (2021). Modern Iran: A history (M. Hafez, Trans.). Faragard Publishing. [In Persian] Boroujerdi, M. (1996). Iranian Intellectuals and the West: The Tormented Triumph of Nativism. New York: Syracuse University Press. Boroujerdi, M. (2008). Iranian intellectuals and the West (J. Shirzadi, Trans.). Farzan Publishing. [In Persian] Bostani, A. (2020). "Corbin" philosophical hermeneutics and cosmic political thought: A critical evaluation. Journal of Theoretical Politics Research, 15(28), 35-56. [In Persian] Bostani, A. (2021). Henry Corbin’s Oriental Philosophy and Iranian Nativist Ideologies. Religions, 12(11), 997. https://doi.org/10.3390/rel12110997. Corbin, H. (1995). The spiritual body and celestial earth: From Mazdean Iran to Shi'ite Iran (S. Z. Dehshiri, Trans.) (2nd ed.). Tahouri Publishing. [In Persian] Corbin, H. (2003). Prejudices about Shi'ism (Selections from En Islam Iranien) (M. Hamedani, Trans.; S. M. Azmayesh, Ed.). Haqiqat Publications. [In Persian] Corbin, H. (2005). From Heidegger to Suhrawardi (H. Fooladvand, Trans.). Ministry of Culture and Islamic Guidance Press. [In Persian] Corbin, H. (1985). Philosophie Iranienne et Philosophie Comparée. Paris: Buchet-Castel. Corbin, H. (1991). En Islam Iranien: Aspects Spirituels et Philosophiques Tome I. Paris: Gallimard. Fadaei Mehrabani, M. (2011). Standing beyond death: Corbin's responses to Heidegger from the perspective of Shiite philosophy. Ney Publishing. [In Persian] Fardid, S. A. (1976, October 13). [Interview with Alireza Meybodi]. Rastakhiz. Retrieved from http://fardidtexts.blogfa.com/post/14 [In Persian] Fardid, S. A. (2002). Meeting of Farrah and apocalyptic conquests (M. Madadpour, Ed.). Nazar Publications. [In Persian] Fardid, S. A. (2016). The West and Westoxification and its historical crisis in the current nihilistic, night-and-day-stricken apocalyptic age (Dr. Fardid Philosophical Foundation, Ed.). Farno Publications. [In Persian] Guénon, R. (1986). The reign of quantity and the signs of the times (A. M. Kardan, Trans.) (2nd ed.). University Publishing Center. [In Persian] Guénon, R. (1993). The crisis of the modern world (Z. Dehshiri, Trans.). Amirkabir Publishing. [In Persian] Hansen, H. (2009). Islamism and Western political religions. Religion Compass 3: 1026–41. Hashemi, M. M. (2005). Identity thinkers and Ahmad Fardid's intellectual heritage. Kavir Publications. [In Persian] Heidegger, M. (2007). Being and time (S. Jamadi, Trans.). Qoqnoos Publishing. [In Persian] Hughes, A. (2004). the Texture of the Divine, Imagination in Medieval Islamic and Jewish Thought, Indiana University Press. Maaref, M. A. (2001). A new look at the principles of divine wisdom. Rayzan Publishing. [In Persian] Mirsepasi, A. (2013). Ali Mirsepasi's dialogue with Dariush Ashouri about Ahmad Fardid's life and views: Religious philosopher or opponent of religion? Din Online. Retrieved from https://www.dinonline.com/35848 [In Persian] Mirsepassi, A. (2017). Transnationalism in Iranian Political Thought: The Life and Times of Ahmad Fardid. Cambridge University Press. Rajabi, M. (1993). The true name of everything. Shargh Newspaper, 1(5). [In Persian] Shariati, E. (2022). Assessing the implications of Heidegger's ontology: A critique of Ahmad Fardid's reading (A. Rezaei, Trans.). Ney Publishing. [In Persian] Shayegan, D. (2021). Under the world's skies (N. Azima, Trans.). Farzan Rooz Publishing. [In Persian] Shayegan, D. (1992). Cultural Schizophrenia: Islamic Societies Confronting the West. Syracuse: Syracuse University Press. Sobhani Fard, J., Javanpour Heravi, A., & Nasiri Hamed, R. (2021). Convergences and divergences of Corbin and Fardid's reading of Heidegger. Journal of Comparative Literature Studies, 15(58), 351-375. [In Persian] Vakili, H., & Mahmoudi, M. H. (2013). Examining Henry Corbin and Seyyed Ahmad Fardid's views on the dialogue between Islamic mysticism and German philosophy. Contemporary Wisdom, 4(3), 119-135. [In Persian] Waardenburg, J. (2002). Ideologization in Present-Day Islam: An Exploration. In Islam: Historical, Social, and Political Perspectives. Berlin/New York: Walter de Gruyter, pp. 317–34. Wasserstrom, S. M. (1999). Religion After Religion: Gershom Scholem, Mircea Eliade, and Henry Corbin at Eranos. Princeton University Press. Zad, M. R. (2015). Fardidnameh: A look at Fardid's life, works and thoughts. Mowj-e Noor Publishing. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |