
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,665,222 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,433,860 |
اثر حمل و نقل هوایی بر انتشار آلودگی در قالب فرضیه محیط زیستی کوزنتس (شواهدی از کشورهای عضو بریکس) | ||
نشریه محیط زیست طبیعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jne.2025.392165.2787 | ||
نویسنده | ||
مریم اسدپورکردی* | ||
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
چکیده | ||
صنعت حمل و نقل یکی از بخشهای تاثیرگذار در اقتصاد هر کشوری بوده و از طرفی نقش آن در انتشار آلودگی برکسی پوشیده نیست. دراین بین، حمل و نقل هوایی دومین تولیدکننده بزرگ در انتشار گازهای گلخانه ای است و تقریباً مسئول 2 تا 4 درصد از کل انتشارات انسانی است، انتشار کربن از بخش حمل و نقل هوایی خطرناکتر از سایر فعالیتهای حملونقل است، زیرا هم ترکیب جو در ارتفاعات بالا را مخدوش میکند و هم غلظت گازهای گلخانهای را در محیط سطح تشدید میکند لذا با توجه به این مهم تحقیق حاضر به بررسی اثر حمل و نقل هوایی به همراه مصرف انرژی، رشد اقتصادی و جمعیت شهرنینی بر انتشار گاز CO2 و در قالب فرضیه زیست محیطی کوزنتس می-پردازد. برای رسیدن به این هدف از اطلاعات کشورهای عضو بریکس طی سالهای 1990 الی 2022 استفاده و برای برآورد از روش حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که فرضیه محیط زیستی کوزنتس در طول دوره مورد بررسی، بین کشورهای عضو بریکس تایید شده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که حمل و نقل هوایی و مصرف انرژی اثر مثبت و شهرنشینی اثر منفی بر انتشار CO2 دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد میشود که از منابع انرژی پاک و سازگار با محیط زیست در بخش حمل و نقل استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط زیست؛ شهرنشینی؛ رشد اقتصادی؛ انتشار CO2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |