
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,691,979 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,451,077 |
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری در دانش آموزان دوره دوم متوسطه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.373326.644874 | ||
نویسندگان | ||
بتول سلیمانی1؛ مریم کدخدایی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری انجام گرفت. این پژوهش نیمهآزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری 3 ماهه انجام شد. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه قلدری سایبری آنتونیادو (2016) صورت گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. با نمونه گیری در دسترس، 30 نفر با کسب امتیاز قلدری سایبری از پرسشنامه آنتونیادو، انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش مداخلات رفتاردرمانی دیالکتیک را در هشت جلسه 90 دقیقه ای طی مدت 8 هفته دریافت و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را در این مدت دریافت نکردند. در پایان مجدداً پرسشنامه تجربه قلدری سایبری در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل دادهها نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیک بر قلدری سایبری در دانشآموزان در مرحله پس آزمون تأثیر داشته است و این تغییرات از نظر آماری معنادار بود . نتایج نشان داد که این درمان رفتارهای مستقیم و غیر مستقیم قلدری سایبری در نوجوانان را کاهش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ دوره دوم متوسطه؛ رفتاردرمانی دیالکتیک؛ قلدری سایبری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |