
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,686,055 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,447,727 |
اقلیّت سازی در پس زمینه دوران رمانتیسیسم: سیاسیسازی تاریخ و هنر در اقتباس ادوارد باند از دورۀ رمانتیک انگلستان در نمایشنامۀ احمق | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2022.346158.2324 | ||
نویسندگان | ||
نوید مقصود1؛ مهدی جاویدشاد* 2؛ امیرحسین نعمتی زیارتی3 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2استادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک | ||
3دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
در نمایشنامۀ احمق، ادوارد باند گوشهای از تاریخ را به روی صحنه میآورد تا جایگاه نویسنده در خلال تغییرات مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را بررسی کند. جان کلر، شاعر دوره رمانتیک انگلستان و ملقّب به «شاعر روستا»، شخصیت محوری نمایش است که تبدیل به سنگ محکی میشود که باند بوسیلۀ آن قدرت هنرمند در اثرگذاری اجتماعی را میسنجد. در قلم باندِ مارکسیست، زندگی اجتماعی-اقتصادی کلر تاریخی در کانون توجه قرار میگیرد و تقلای نویسنده برای اثر-گذاری اجتماعی در جریان قدرتمند نظام سرمایهداری قرن نوزدهم به تصویر کشیده میشود. پژوهش پیش رو از مبانی نظری تاریخگرایی نوین از استیون گرینبلات و مفهوم ادبیات اقلیّت از ژیل دلوز و فلیکس گتاری بهره میبرد تا تاریخنگاری و پیام منحصربهفرد باند را مورد تأکید قرار دهد. در طول پژوهش، مقابلۀ باند با طبیعیسازی تاریخ، دغدغههای مارکسیستی او، سیاسیسازی تاریخ و هنر توسط او و همچنین انتظارات اکثریّتی از نویسنده و جایگاه او به عنوان صدایی اقلیّت مورد بررسی قرار میگیرند. این پژوهش نتیجه میگیرد که باند با توسّل به تاریخ ادبیات رمانتیک، به دنبال اقلیّتسازی نویسنده است تا نهایتاً به نقد دخالت سیاست در هنر و تضعیف جایگاه نویسنده توسط نظام سرمایهداری بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادوارد باند؛ احمق؛ نظام سرمایهداری؛ تاریخنگاری؛ اقلیّتسازی؛ نویسنده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |