
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,788 |
تعداد مقالات | 73,126 |
تعداد مشاهده مقاله | 133,102,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 104,127,022 |
مطالعۀ تجربۀ زیستۀ شهروندان از کنترل اجتماعی در مگامالهای شهر تبریز | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 32، تیر 1404، صفحه 81-97 اصل مقاله (1.06 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2025.396207.668924 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه گلابی* 1؛ علی بوداقی2؛ هادی سمساریه3 | ||
1گروه علوم اجتماعی و عضو گروه مطالعات زنان و خانواده موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2گروه جامعهشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه مگامالها یکی از مراکز تأثیرگذار بر زندگی شهروندان بهشمار میروند که در کنار ایجاد فضای شاد و مفرح با اعمال سیاستهای متنوع در پی دستیابی به اهداف تجاری و مصرفی خود هستند. مقالۀ پیشرو به ابعاد مختلف کنترل اجتماعی در این مراکز پرداخته که سیاستهای مذکور از خلال آن پیریزی و دنبال میشوند. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است و 31 مصاحبه در شهر تبریز در چهار مرکز بزرگ تجاری اطلس، لاله پارک، ستارهباران و ایپک پالاس در نیمۀ اول سال 1403 انجام شده است. شیوۀ نمونهگیری هدفمند است. فرایند انجام مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و سپس نتایج به روش کدگذاری سهمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها در دو مقولۀ کلی کنترل جمعی در مگامالها شامل کدهای محوری کنترل ارتباطات اجتماعی، کنترل مصرف و کنترل تردد و کنترل فردی در مگامالها شامل کدهای محوری کنترل پوشش، کنترل رفتار و جهتدهی به سلایق افراد دستهبندی و مشخص شد سیاستهای کنترل اجتماعی که این مراکز اعمال میکنند تأثیرات مثبت و منفی فراوانی بر اقشار مختلف جامعه دارد. با درنظرگرفتن اهداف تجاری و مصرفی مگامالها باید نسبت به پیامدهای سوء هدایت شهروندان به مکانهای سرپوشیده تحت لوای ایدئولوژی سرمایهداری هشیار بود و روند مذکور را بهجد مورد بازبینی علمی و اصولی قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار؛ کنترل اجتماعی؛ مگامال؛ مصرف؛ هنجارها | ||
مراجع | ||
اذانی، مهری، مهدیزاده، زهره و حاج نبیان، صباحالخیر (1392). بررسی نقش فضاهای شهری در ایجاد هویت در شهرهای جدید، مجله سپهر، 22(85)، 51-56. 20.1001.1.25883860.1392.22.851.8.7
استراوس، انسلم وکربین، جولیت (1396). مبانی پژوهش کیفی. ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
بودریار، ژان (1401). جامعه مصرفی. ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
بهار، مهری (1390). مصرف و فرهنگ، تهران: نشر سمت.
پوررضا کریم سرا، ناصر و دهقان، حسین (1398). نقش مگامالها و مغازههای محلی در سرمایه اجتماعی محلی شهروندان تهرانی، مجله توسعه محلی (روستایی-شهری)، 11، 2(21)، 387- 408 . 10.22059/jrd.2019.76753
توکلی راد، مهرداد(1400). ادراک احساسات تجربه شده روستائیان از فروش زمین به غریبه ها ، توسعه محلی(روستایی - شهری)، 13، 2(26)، 347-370. 10.22059/jrd.2021.333566.668689
حسن نژاد امجدی، مسعود، پورمحمدی، محمدرضا و زالی، نادر (1400). بررسی و تحلیل نقش مجتمعهای تجاری و مالها در تغییر نقش شهرها به سمت مصرفیشدن (مطالعه موردی کلانشهر تبریز)، نشریه مطالعات ساختار و کارکرد شهری، 8، 29(29)، 70- 96.
راستاد بروجنی، مرضیه، روستایی، شهریور و قورچی، مرتضی (1401). نگرشی انتقادی به تاثیر سرمایهداری رانتیر بر فضاهای شهری (مطالعه موردی:مگامالهای شهر تهران)، نشریه علمی باغ نظر، 19(108)، 29-40.
ربیعی، علی و رفیعی، ملکه (1395). مصرفگرایی: از اجبار تا لذت مطالعهای جامعهشناختی پیرامون مصرفگرایی در میان ساکنان شهر تهران، مجله جامعهشناسی ایران، 17(1و 2)، 144- 166.
ریتزر، جورج (1400). نظریه جامعه شناسی. ترجمه هوشنگ نائبی، تهران: نشر نی.
رحمانی، محمد و آدینه لو فرد، میثم (1401). مقایسه تطبیقی حس مکان در شهرهای جدید تهران (نمونه موردی: شهرهای جدید پردیس، پرند و اندیشه). آمایش محیط، 15(58)، 103-118. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2676783.1401.15.58.6.9
رحیمی، لیلا و جعفری، فیروز (1396). بررسی تطبیقی سرزندگی در فضاهای تجاری تاریخی و مدرن شهر تبریز (مطالعۀ موردی: بازار تاریخی و برج بلور تبریز). برنامه ریزی فضایی، 7(4)، 41-56. 10.22108/sppl.2018.102165.1080
رویان، سمیرا، سامانیان، صمد و علیا، مسعود(1395). نسبت رویت پذیری با قدرت در اندیشه فوکو، مجله حکمت و فلسفه، 12(48)، 85-104. https://doi.org/10.22054/wph.2017.7509
شیلینگ، کریس و ملور، فیلیپ ای (1397). جاه طلبی جامعه شناسی. ترجمه میلاد رستمی و طاها عشایری، تهران: نشر جامعه شناسان.
شیعه، اسماعیل و حاجیانی، مهسا (1398). پیامدهای مگامالها بر هویت محلهای در شهر تهران (مطالعه موردی: اطلس مال نیاوران)، فصلنامه علمی- پژوهشی شهر ایرانی اسلامی، 9(36)، 69- 80. 20.1001.1.2228639.1398.9.36.6.5
غفاری نسب، اسفندیار و محمدتقی نژاد اصفهانی، رعنا( 1400). مصرف فضا و بازتعریف زنانگی؛ مطالعۀ تجربۀ کافهنشینی زنان در شیراز. جامعه شناسی کاربردی، 32، 2(82)، 49-70. 10.22108/jas.2020.124438.1964
غفوری، عطیه، وبر، کریستین (1399). فضاهای شهری جندعملکردی راهکاری برای افزایش کیفیت زندگی شهری در شهرهای متراکم، مجله منظر، 12 (51)، 36- 47. 10.22034/manzar.2020.214183.2023
مرکزی، آیدا، جمیلی کهنه شهری، فاطمه و شهریاری، ابوالقاسم (1397). جهتگیری نسبت به کنترل اجتماعی (نمونه پژوهی: نوعشناسی جهتگیری نسبت به مقررات پوشش در بین زنان دانشجو دانشگاه فردوسی مشهد)، نشریه مطالعات زن و خانواده، 6، 1(11)، 149- 176 . 10.22051/jwfs.2017.12297.1264
وریج کاظمی، عباس و امیر ابراهیمی، مسرت (1400). مگامالها و مجتمعهای بزرگ تجاری در تهران: مطالعهای جامعهشناختی. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
Azani, M., Mehdizadeh, Z., & Hajnabian, S. (2013). Investigating the Role of Urban Spaces in Creating the Identity of New Towns. Journal of Geographical Data (SEPEHR), 22(85), 51-56. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.25883860.1392.22.851.8.7
Bahar, M. (2011). Consumption and Culture. Tehran: SAMT. (In Persian)
Baudrillard, J. (2021). Consumer Society. Translated by: P. Izadi. Tehran: Saless Pub. (In Persian)
Ghafarinassab, E., & Mohammadtaghinejad Esfahani, R. (2021). Space consumption and redefining femininity; Study of women's cafe experience in Shiraz. Journal of Applied Sociology, 2(82), 49-70. 10.22108/jas.2020.124438.1964 (In Persian)
Ghafouri, A., & Weber, C. (2020). Multifunctional Urban Spaces: A Solution to Increase the Quality of Urban life in Dense Cities. Manzar, 12(51), 36-47. https://doi.org/10.22034/manzar.2020.214183.2023 (In Persian)
Hassannejad Amjadi, M., Pourmohammadi, M., & Zali, N. (2021). Assessing the Role of Malls and Commercial Centres for Changing Urban Regions in Terms of Consumerism: A Case Study on Tabriz Metropolis. Urban Structure and Function Studies, 29(29), 70-96. https://doi.org/10.22080/usfs.2021.3447 (In Persian)
Manzo, J. (2005). Social control and the management of “personal” space in shopping malls. Space and Culture, 8(1), 83-97. http://dx.doi.org/10.1177/1206331204265991
Markazi, A., Jamili Kohneh Shahri, F & Shahryari, A. (2018). Orientations Towards Social Control (Case study: Typology of orientation towards the rules of Hijab amongst female students of Ferdowsi University of Mashhad). Journal of Woman and Family Studies, 6, 1(11), 149-176.
10.22051/jwfs.2017.12297.1264 (In Persian)
Poorreza Karimsara, N., & Dehqan, H. (2020). The Role of Megamalls and Local Stores in the Local Social Capital of Tehran Citizens. Community Development (Rural-Urban), 11(2), 387-408. https://doi.org/10.22059/jrd.2019.76753 (In Persian)Rabie, A., & Rafiee, M. (2016). Consumerism: From Compulsion to Pleasure A Sociological Study of Consumerism Among Residents of Tehran. Iranian Journal of Sociology, 16(1-2), 144-166. (In Persian)
Rahmani, M., & Adinehlou Fard, M. (2022). A Comparative Investigation on Sense of Place in New Towns of Tehran, Case Studies of Pardis, Parand, and Andisheh. Environmental-based Territorial Planning (JETP), 15(58), 103-117. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2676783.1401.15.58.6.9 (In Persian)
Rahimi, L., & Jafari, F. (2018). Comparative study of vitality in historical and modern commercial spaces in Tabriz city (Case study: Tabriz historical bazaar and Blour Commercial Center). Journal of Spatial Planning, 4(27), 41-56. https://doi.org/10.22108/sppl.2018.102165.1080 (In Persian)
Rastad Boroujeni, M., Roustaei, Sh., & Ghourchi, M. (2022). A Critical Approach to the Impact of Rentier Capitalism on Urban Spaces (Case Study: Megamalls of Tehran). Bagh-e Nazar, 19(108), 29-40. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.299905.4982 (In Persian)
Ritzer, G. (2022). Sociological Theory. Translated by: H. Naebi. Tehran: Ney. (In Persian)
Royan, S., Samanian, S., & Olia, M. (2017). Visibility-Power Relations in Foucault s Thought. Wisdom and Philosophy, 12(48), 85-104. https://doi.org/10.22054/wph.2017.7509
Shilling, C., & Mellor, Ph. A. (2001). The Sociological Ambition, Elementary Forms of Social and Moral Life, Translated by: M. Rostami & T. Ashayeri. Tehran: Sociologists. (In Persian)
Shiee, E., & Hajiani, M. (2020). The Impact of Megamalls on the Neighborhood Identity in Tehran; Case study: Atlas Mall. Iranian Islamic City, 10(36), 69-80. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2228639.1398.9.36.6.5
Strauss, A., & Corbin, J. M. (2017). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Translated by: E. Afshar. Tehran: Ney. (In Persian)
Tavakoli Rad, M. (2022). Perception of the Experienced Feelings of the Villagers at the Sale of the Land to Strangers. Journal of Community Development (Rural-Urban), 13(2), 347-370. https://doi.org/10.22059/jrd.2021.333566.668689 (In Persian)
Varij Kazemi, A., & Amir Ebrahimi, M. (2021). Megamalls and Large Commercial Complexes in Tehran: A Sociological Study. Tehran: Tehran Urban Planning and Studies Center Publication. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |