
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,675 |
فریدون، دارندۀ سه نیرو، پهلوان بود یا پزشک یا پیامبر؟ (براساس سه متن سودگرنسک، ورشت مانسر نسک و متن مانوی dr) | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2025.389555.1336 | ||
نویسندگان | ||
پورچیستا گشتاسبی اردکانی* 1؛ زهره زرشناس2؛ فرزانه گشتاسب3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانهای باستانی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
2استاد، زبانهای باستانی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
3استاد، زبانهای باستانی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فریدون از نامآورترین پهلوانان اسطورهای ایران است که بر ضحاک چیره شد و او را در کوه دماوند به بند کشید. در این پژوهش اسطورههایی که در سودگرنسک و ورشتمانسرنسک دربارۀ فریدون آمده است به همراه متنِ مانوی dr که در آن نامِ فریدون به عنوان از بین برندۀ تب و بیماری ذکر شده است، با اوستا و زند تطبیق داده میشود تا اصیل بودن یا غیر اصیل بودن اسطورۀ فریدون در این متون مشخص گردد. طبق یافتههای پژوهش، اسطورۀ «زدن و به بند کشیدن ضحاک» در سودگرنسک اسطورهای اصیل است و در اوستا آمده است و در شاهنامه، گرشاسبنامه و کوشنامه نیز با شباهت به سودگرنسک ذکر شده است. اسطورۀ «استفادۀ فریدون از افسون و جادو برای غلبه بر دیوهای مازندران» اصیل نیست و خلق شده توسط بندهای مهمانشده در این فرگرد است و در شاهنامه و کوشنامه نیز به آن اشاره نشده است. اسطورۀ «درمانگری فریدون و مبارزۀ او با تب و بیماری» که در متنِ مانوی dr آمده است، اسطورهای اصیل است و در اوستا آمده است. اسطورۀ «دادن پیشنهاد رسالت دین توسط اورمزد به فریدون و نافرمانی کردن فریدون از اورمزد» که در ورشتمانسرنسک ذکر شده است، اسطورهای است که توسط بندهای مهمان در این فرگرد خلق شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سودگرنسک'؛ ورشتمانسرنسک'؛ متون مانوی'؛ فریدون'؛ شاهنامه'؛ '؛ اسطوره | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |