
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,689 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,747 |
جستاری در مضمون کاربر هنر کامپیوتری بهمنزلهی نقشی فراسوی مخاطب در رویکرد دومینیک مک آیور لوپس | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.388016.667399 | ||
نویسندگان | ||
حامد زمانی گندمانی* 1؛ محمد ستاری2؛ حسن بلخاری قهی3 | ||
1گروه هنرهای تصویری، دانشکده ی هنرهای تجسمی، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه هنرهای تصویری. دانشکده هنرهای تجسمی. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران. تهران. ایران. | ||
3مدیر گروه مطالعات عالی هنر. دانشکده هنرهای تجسمی. پردیس هنرهای زیبا. دانشگاه تهران. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
این جستار، بنا بر تحلیل و تفسیر بخشی از آرای دومینیک مکآیور لوپس راجع به تصاویر و اشکال هنری جدیدْ و همزمان با توجه به اصول رویکرد پژوهشیاش نگاشته شده است و نشان میدهد که اولاً عامل انسانی چطور میتواند در مقامات مخاطب و کاربر مطالعه شود، و ثانیاً چطور کاربرْ بر پایهی مخاطب و همزمان فراتر از آن است. بخش اول جستار متمرکز است بر نقش مخاطب که خود به دو نوع مخاطب کلاسیک و مخاطب فراکلاسیک تقسیمبندی میشود که دومی بر شالودهی اولی استوار و همزمان فراتر از آن است. بخش دوم نشان میدهد که کاربر بر شالودهی این مخاطبین استوار و همزمان فراتر از آنهاست. نتایج حاکی از این است که مواجههی کاربرْ مواجههای غیرسنتی با یک اثر برهمکنشی کامپیوتری است که مراتبی از درک را شامل است که باعث میشوند کاربرْ بتواند نقشهایی همچون مخاطب، کاشف، بازیکننده، و مجری را نیز ایفا کند. همچنین نتایج نشان میدهد در بحث از مخاطبْ تصویر و بازشناسی سوژه در تصویر محوریت دارد، و در بحث کاربرْ شاهد محوریت درک از طریق برهمکنش با اثری هستیم که نمایشهای متعدد دارد. کمبود نسبی پژوهشهای مبتنی بر فلسفهی تحلیلی، خصوصاً در حوزهی هنرهای تصویری، در ایران نگارش این جستار را موجه میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
مخاطب کلاسیک؛ مخاطب فراکلاسیک؛ دیدن-در؛ کاربر؛ هنر کامپیوتری؛ برهمکنش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |