
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,696,994 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,453,458 |
شناسایی مؤلفههای سرمایۀ شناختی (یک مطالعۀ فراترکیب) | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 163-180 اصل مقاله (834.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.387905.645115 | ||
نویسندگان | ||
وکیل آژیده1؛ جواد پورکریمی* 2؛ حسن محجوب3؛ میترا عزتی1 | ||
1گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارائۀ مدل سرمایۀ شناختی با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام گرفت. کلیۀ اسناد علمی یافتشده در بازۀ زمانی 1376 تا 1403 و 1997 تا 2025 به تعداد 814 سند علمی از هفت پایگاه خارجی Siencedirect، Sage، GoogleScholar، Emerald، PubMed، Springer و ResearchGate و سه پایگاه داخلی نورمگز، مگیران و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، جامعۀ پژوهش را تشکیل میدهند. درنهایت، 27 سند علمی پس از واکاوی عناوین، روش پژوهش و یافتهها گزینش و تحلیل شد. تحلیل یافتهها به روش تحلیل مضمون (تماتیک) انجام گرفت و بهمنظور کنترل کیفیت پژوهش، تحلیل و واکاوی اسناد با دقت زیاد به همراه مستندسازی مراحل انجام شد. همچنین از بازخوردهای خبرگان در گامهای پژوهش استفاده شد. کنترل کیفیت اسناد علمی با ابزار برنامۀ مهارتهای ارزیابی (کسپ) صورت گرفت. مدل پیشنهادی پژوهش مشتمل بر چهار مؤلفۀ اصلی و 31 مؤلفۀ فرعی است. براساس یافتهها، مؤلفۀ پیشینۀ مشترک شناختی، قابلیتهای مشترک شناختی، مهارتهای مشترک شناختی و ویژگیهای مشترک شناختی بهعنوان مؤلفههای اصلی سرمایۀ شناختی معرفی شدند. با شناسایی مؤلفههای سرمایۀ شناختی و ارائۀ مدلی یکپارچه، سرمایۀ شناختی بهمثابۀ مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی-عاطفی، تواناییهای فکری، و ارزشها و هنجارهای مشترک در میان افراد و گروهها به بهبود ارتباطات و همکاریهای سازمانی و بینفردی کمک شایانی میکند.کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه؛ سرمایۀ شناختی؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
احمدی، خ.، و جاویدی، ن. (1401). کاربردهای علوم شناختی در علوم نظامی-مطالعۀ مروری. طب نظامی، 22(1)، 26-12. https://doi.org/10.30491/JMM.22.1.85
جعفری، م.، محمودی، م.، سلطانی، م.، و اشکانی، م. (1400). ارائۀ چهارچوب بهکارگیری بذرپاشی در بازاریابی: رهیافت فراترکیب. تحقیقات بازاریابی نوین، 11(2)، 90-69. https://doi.org/10.22108/nmrj.2021.127048.2362
خینیفر، ح.، و مسلمی، ن. (1402). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی، تهران: نگاه دانش.
شهسواری، ا.، و علمالهدی، ج. (1398). روششناسی پژوهش مروری و نقش آن در تولید دانش: توسعۀ یک گونهشناسی. روش شناسی علوم انسانی، 25(98)، 105-79. https://method.rihu.ac.ir/article_1572.html
کمالی، ی. (1397). روششناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی. سیاستگذاری عمومی، 4(2)، 208- 189. https://doi.org/10.22059/ppolicy.2018.67875
نادری روشناوند، ا.، کرمی، م. ر.، عزتی، م.، و سوری، ع. (1399). الگوی ارزیابی کیفیت تصمیمات تخصیص منابع در دانشگاه: رویکرد فراترکیب. مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 9(17)، 293-252. https://doi.org/10.22080/eps.2021.3203
نادری، ا. (1395). سنجش و ارزیابی سرمایه انسانی بر پایه الگوی یکپارچه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نصراللهینیا، ف.، یمنی دوزیسرخابی، م.، فراستخواه، م.، و رضاییزاده، م. (1401). مفهوم سرمایه علمی در میدان دانشگاهی: دیدگاه کنشگران دانشگاه شهید بهشتی. سیاست علم و فناوری، 15(1)، 87-68. https://doi.org/10.22034/jstp.2022.13929
References Ahangama, N., Prasanna, R., & Blake, D. (2019). ‘Living with the floods’: the influence of relational and cognitive capital on disaster risk management capacities in Ratnapura, Sri Lanka. Resilience, 7(1), 41-58. https://doi.org/10.1080/21693293.2018.1485622 Ahmadi, K., & Javidi, N. (2022). The application of cognitive science in military science- A narrative review. Journal of Military Medicine, 22(1), 12-26. https://doi.org/10.30491/JMM.22.1.85 (In Persian) Alyahya, M. A., Mohamed, E., Akamavi, R., Elshaer, I. A., & Azzaz, A. M. (2020). Can cognitive capital sustain customer satisfaction? The mediating effects of employee self-efficacy. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 191. https://doi.org/10.3390/joitmc6040191 Aslam, H., Syed, T. A., Blome, C., Ramish, A., & Ayaz, K. (2022). The multifaceted role of social capital for achieving organizational ambidexterity and supply chain resilience. IEEE Transactions on Engineering Management, 71, 10571-10584. https://doi.org/10.1109/TEM.2022.3174069 Baddeley, A. (2007). Working memory, thought, and action. New York: Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198528012.001.0001 Bayne, T., Brainard, D., Byrne, R. W., Chittka, L., Clayton, N., Heyes, C., ... & Webb, B. (2019). What is cognition? Current Biology, 29(13), R608-R615. https://doi.org/10.1016/j.cub.2019.05.044 Caragliu, A., & Nijkamp, P. (2014). Cognitive capital and islands of innovation: The Lucas growth model from a regional perspective. Regional Studies, 48(4), 624-645. https://doi.org/10.1080/00343404.2012.672726 Chapman, S. B., Cook, L. G., Vas, A. K., & Robertson, I. H. (2019). Enhancing human cognitive capital by harnessing the brain’s inherent neuroplasticity In M. D. Matthews and D. M. Schnyer editors. Human performance optimization. eds. (pp. 260-286). New York, NY: Oxford University Press Christensen, J., Aarøe, L., Baekgaard, M., Herd, P., & Moynihan, D. P. (2020). Human capital and administrative burden: The role of cognitive resources in citizen‐state interactions. Public Administration Review, 80(1), 127-136. https://doi.org/10.1111/puar.13134 Costa, A. L., Garmston, R. J., & Zimmerman, D. P. (2014). Cognitive capital: Investing in teacher quality. New York: Teachers College Press. University. Goole Scholar Daghar, A., Alinaghian, L., & Turner, N. (2023). The role of cognitive capital in supply chain resilience: An investigation during the COVID-19 pandemic. Supply Chain Management, 28(3), 576-597. https://doi.org/10.1108/SCM-09-2021-0457 Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House Publishing Group. https://psycnet.apa.org/record/2006-08575-000 Elena, R. (2017). Cognitive capital and its profitability. In F. Casati, G. А. Barysheva, & W. Krieger (Eds.), Lifelong wellbeing in the world - WELLSO 2016, vol 19. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (pp. 613-616). Future Academy. https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.01.82 Finlay, L. (2021). Thematic analysis: the ‘good’, the ‘bad’ and the ‘ugly’. European Journal for Qualitative Research in Psychotherapy, 11, 103-116. https://ejqrp.org/index.php/ejqrp/article/view/136 Flotts de los Hoyos, M., & Antunez Diaz, P. (2012). Cognitive, cultural, and institutional capital: An approximation to a local development perspective. International Social Work, 55(3), 369-382. https://doi.org/10.1177/0020872812437225 Galatzer-Levy, I. R., Munday, D., McGiffin, J., Liu, X., Karmon, D., Labzovsky, I., & McDuff, D. (2024). The cognitive capabilities of generative ai: a comparative analysis with human benchmarks Computer Science/Artificial Intelligence, arXiv:2410.07391. https://doi.org/10.48550/arXiv.2410.07391 Jafari, S. M., Mahmoudi, S. M., Soltanee, M., & Ashkani, M. (2021). Providing a framework for using seeding in marketing: A meta-synthesis approach. New Marketing Research Journal, 11(2), 69-90. https://doi.org/10.22108/nmrj.2021.127048.2362 (In Persian) Jokela, M. (2014). Flow of cognitive capital across rural and urban United States. Intelligence, 46, 47-53. https://doi.org/10.1016/j.intell.2014.05.003 Jonassen, D. H. (1997). Instructional design models for well-structured and III-structured problem-solving learning outcomes. Educational Technology Research and Development, 45, 65-94. https://doi.org/10.1007/BF02299613 Kamali, Y. (2018). Methodology of thematic analysis and its application in public policy studies. Iranian Journal of Public Policy, 4(2), 189-208. https://doi.org/10.22059/ppolicy.2018.67875 (In Persian) Kheynifar, H., & Moslemi, N. (2023). Principles and fundamentals of qualitative research methods. Tehran: Negah Danesh. (In Persian) Kim, M., Cichy, R. F., Zhang, L., & Yu, J. (2019). Antecedents of social capital and its impact on satisfaction and Loyalty. Journal of Hospitality Marketing & Management, 28(2), 263-284. https://doi.org/10.1080/19368623.2018.1510798 Meisenberg, G. (2014). Cognitive human capital and economic growth in the 21st century. In: T. Abrahams. (ed.) Economic growth in the 21st century (pp. 49–106), New York, NY: Nova Publishers. Google Scholar Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8-14. https://doi.org/10.1177/0963721411429458 Muniady, R. A. L., Mamun, A. A., Mohamad, M. R., Permarupan, P. Y., & Zainol, N. R. B. (2015). The effect of cognitive and relational social capital on structural social capital and micro-enterprise performance. Sage Open, 5(4). https://doi.org/10.1177/2158244015611187 Murphy, E. R. (2021). Collective Cognitive Capital. William & Mary Law Review, 63(4), 1347. https://scholarship.law.wm.edu/wmlr/vol63/iss4/8 Naderi Roushanavand, A., karami, M., Ezati, M., & souri, A. (2020). A model for evaluating the quality of university resource allocation: Meta-synthesis approach. Journal of Educational Planning Studies, 9(17), 252-293. https://doi.org/10.22080/eps.2021.3203 (In Persian) Naderi, A. (2016). Measurement and evaluation of human capital based on the integrated model. Tehran: University of Tehran Press. (In Persian) Naeem, M., Ozuem, W., Howell, K., & Ranfagni, S. (2023). A step-by-step process of thematic analysis to develop a conceptual model in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 22. https://doi.org/10.1177/16094069231205789 Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266. http://dx.doi.org/10.2307/259373 Nasrollahinia, F., Yamani Douzi Sorkhabi, M., Farasatkhah, M., & Rezaeizadeh, M. (2022). The concept of scientific capital in the academic field: the perspective of Shahid Beheshti University actors. Journal of Science and Technology Policy, 15(1), 68-87. https://doi.org/10.22034/jstp.2022.13929(In Persian) Noble, D. J., Martin, K., Qin, L., Britto, P., O'sullivan, M., Popkins, J., & Flowers, R. (2017). What could cognitive capital mean for China's children? PsyCh Journal, 6(2), 153-160. https://doi.org/10.1002/pchj.170 Polyviou, M., Croxton, K. L., & Knemeyer, A. M. (2020). Resilience of medium-sized firms to supply chain disruptions: The role of internal social capital. International Journal of Operations & Production Management, 40(1), 68-91. https://doi.org/10.1108/IJOPM-09-2017-0530 Razzouk, R., Johnson, T. (2012). Shared cognition. In: N. M. Seel, (eds) Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 3056–3058). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_205 Ribeiro, G. (2005). Research into the urban development and cognitive capital in Thailand. The Journal of Transdisciplinary Enrironmental Studies, 4(1), 27-31. https://journal-tes.ruc.dk/wp-content/uploads/2021/05/no_4_L.pdf Rindermann, H., Kodila-Tedika, O., & Christainsen, G. (2014). Cognitive capital, governance, and the wealth of nations. Intellgence, 51, 98-108. https://doi.org/10.1016/j.intell.2015.06.002 Samson, M. (2016). Cognitive capital–Investing in children to generate sustainable growth. Background paper for the Third High-Level Meeting on Cooperation and Child Rights in the East Asia and Pacific Region. Link Samson, M., Fajth, G., & François, D. (2016). Cognitive capital, equity and child-sensitive social protection in Asia and the Pacific. BMJ Global Health, 1(Suppl 2). https://doi.org/10.1136/bmjgh-2016-000191 Shahsavari, A., & Alamolhoda, J. (2019). Methodology of research reviews and its role in knowledge production: Developing a typology. Methodology of Social Sciences and Humanities, 25(98), 79-105. https://method.rihu.ac.ir/article_1572.html?lang=en (In Persian) Singh, K., Zare, S., Reavis, M. R., & Tucci, J. E. (2024). Structural capital and relational capital: examining the direct and moderating role of cognitive capital in customer-supplier relationships. International Journal of Management Practice, 17(1), 95-112. https://doi.org/10.1504/IJMP.2024.135194 Thompson, J. (2022). A Guide to Abductive Thematic Analysis. Qualitative Report, 27(5), 1410-1421. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5340 Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back frome negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320–333. https://doi.org/10.1037/0022-3514.86.2.320 You, S., Jiang, J., Chen, H., & Zhang, Y. (2018, June). Research on knowledge transfer, cognitive capital and organizational performance of characteristic hotel?? "With three lanes and seven alleys in historical district, Fuzhou City as a cse. In 2018 2nd International Conference on Management, Education and Social Science (ICMESS 2018) (pp. 344-349). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icmess-18.2018.77 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |