
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,735 |
معنای سکوت در سینمای برگمان (مهر هفتم، توت فرنگیهای وحشی، نور زمستانی، سکوت و پرسونا) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 اصل مقاله (900.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.386751.615981 | ||
نویسندگان | ||
طیبه سبحانی1؛ جواد امین خندقی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
سکوت عنصری است که همانند دیگر مفاهیم و عناصر معناساز با متضاد خود یعنی صدا دریافت و فهم میشود. این پژوهش به بررسی معنای سکوت در آثار برگزیده اینگمار برگمان میپردازد. هدف اصلی، بازشناسی معنای سکوت در سینمای برگمان است. پرسش اصلی این است که سکوت در سینمای برگمان چه معنایی دارد؟ این پژوهش، پس از تبیین معنای سکوت در سینما و انواع آن، به تحلیل معنای سکوت در فیلمهای برگزیده برگمان شامل مهر هفتم، توت فرنگیهای وحشی، پرسونا، نور زمستانی و سکوت میپردازد. این پژوهش، کاربردی و توصیفی - تحلیلی است. شیوۀ تحلیل، کیفی است. این پژوهش نشان میدهد که با توجه به در نظر گرفتن سکوت به عنوان «غیاب و حذف آگاهانه» چیزها، سکوت در سینمای برگمان در شش مؤلفۀ روایی از جمله سکوت در روایت، پیرنگ، عناصر شنیداری، عناصر دیداری، مفاهیم معنایی، در جهان فیلم و تطابق آن با واقعیت، به کار رفته است. مؤلفههای سکوت همگی به نوعی در آثار برگمان نقش مهمی داشتهاند، اما عناصردیداری، شنیداری و معنایی، کارکرد مؤثرتری داشته است. یافتهها نشان میدهند که معنای سکوت در فیلمهای گزینش شدۀ برگمان، در غالب مضامین فلسفی و اگزیستانسیالیستی، بیانگر پوچی انسان مدرن، شک و تردید در وجود خدا و سکوت خدا است. | ||
کلیدواژهها | ||
سکوت؛ صدا؛ غیاب؛ سینما؛ اینگمار برگمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |