
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,837 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,870,490 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,539,358 |
کنجکاوی پاندورا ؛ بازنمود نگاه کنکاشگر زنانه در فیلم کلاغ (1356) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.393439.616060 | ||
نویسندگان | ||
نسترن درهگیرائی1؛ علیرضا صیاد* 2 | ||
1دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران | ||
2دانشیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
لورا مالوی، نظریهپرداز برجسته فیلم، با وامگیری از اسطوره پاندورا به تبیین زیباشناسانهیِ کنجکاوی زنانه در سینما میپردازد. او نگاه زنانه را بهعنوان بدیلی برای نگاه خیره مردانه معرفی میکند که برخلاف رویکرد ادراکی مبتنی بر سلطه و سطحگراییِ همتای مردانهاش، ظرفیت نفوذ به ژرفا و کشف ساحتهای پنهان و سرکوبشده را دارد. فیلم کلاغ (1356) به کارگردانی بهرام بیضایی، نمونهای شاخص از سینمای پیشاانقلابی ایران است که در آن روایت، قهرمان زن را در جایگاه عاملیت و کنشگری فعال قرار میدهد و ساختار روایی را بر مبنای نگاه جستوجوگرانه او پیش میبرد. در این فیلم، کاراکتر زن با نیروی کنجکاویاش در پی پردهبرداری از معمای گمشدن دختری جوان در شهر برمیآید و از رهگذر کاوش توامان در بافت شهری و خانهای رازآلود، به دریافت تدریجی از حقیقت نائل میشود. این پژوهش در گام نخست به تشریح مؤلفههای زیباشناسانهیِ کنجکاوی زنانه در نظریات لورا مالوی و بررسی نمونههایی از تحلیلهای مشابه در مطالعات فیلم میپردازد. سپس با تمرکز بر فیلم کلاغ، نحوه بازنمایی کنجکاوی و ادراک متمایز زنانه را تحلیل میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در فیلم، نگاه قهرمان زن با کنجکاوی پاندورا پیوند دارد، و از رهگذر نفوذ به فضاهای ممنوعه، به گشایش نهایی معمای روایت نائل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کنجکاوی پاندورا؛ نگاه زنانه؛ لورا مالوی؛ فیلم کلاغ (1356)؛ بهرام بیضایی؛ سینمای ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |