
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,686,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,448,190 |
هوش مصنوعی و یادگیری زبانهای خارجی: تأثیر بر انگیزه، اضطراب و لذت یادگیری در چارچوب روانشناسی مثبتگرا | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1404، صفحه 17-32 اصل مقاله (593.49 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2025.387868.1179 | ||
نویسنده | ||
مهدی مهرانی راد* | ||
گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش در چارچوب روانشناسی مثبتگرا به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر عوامل کلیدی از جمله اضطراب، لذت و انگیزه در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی می پردازد. هدف این مطالعه بررسی نقش هوش مصنوعی در کاهش موانع عاطفی و ارتقای مهارت گفتاری زبان آموزان است. بدین منظور 64 زبانآموز، که از نظر سطح زبانی با آزمون تعیین سطح آکسفورد همگن شده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 19 جلسه در مدت سه ماه از یک پلتفرم اختصاصی آموزش زبان مبتنی بر هوش مصنوعی برای فعالیتهای تعاملی و تقویت مهارت گفتاری استفاده کردند، در حالی که گروه کنترل با روشهای سنتی آموزش دیدند. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای معتبر برای اضطراب یادگیری زبان خارجی، لذت یادگیری زبان و انگیزه، پیش و پس از مداخله جمعآوری شد. نتایج تحلیلهای کوواریانس نشان داد که گروه آزمایشی پس از مداخله کاهش معنادار اضطراب، افزایش لذت و بهبود انگیزه را تجربه کرده است. آزمونهای تی زوجی نیز این تغییرات مثبت را تأیید کردند، در حالی که در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. این یافتهها موید پتانسیل تحولآفرین هوش مصنوعی در بهبود شرایط عاطفی و انگیزشی زبانآموزان و ایجاد محیطهای یادگیری جذاب و مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ اضطراب یادگیری زبان؛ لذت یادگیری زبان؛ انگیزه در یادگیری زبان؛ روانشناسی مثبتگرا | ||
مراجع | ||
بالغی زاده، ساسان و سعیدی، مروارید. (1403). تأثیر چت هوشمند در بهبود فرایند بازخورد و آموزش مهارت نگارش زبان انگلیسی در ایران: یک رویکرد نوآورانه. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 14 (2)، 327-343. doi: 10.22059/jflr.2024.374891.1119 دشتستانی، سید رضا و حجت پناه، شمیمه. (1400). سواددیجیتالی اساتید زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک: چالشها، فرصتها و وضعیت کنونی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 11 (3)، 417-433. doi: 10.22059/jflr.2021.330161.890 نوشی، موسی و قاسمی، فرشته. (1400). شیوههای تدریس معلمان و باورهای آنها در مورد بهکارگیری فناوری در آموزش زبان دوم: مطالعه موردی زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی در ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی 11 (3)، 511-539.doi: 10.22059/jflr.2021.329359.879 Anais, M. , Hojas, A. , Bustos, A. , Letelier, C. , Zuzulich, M. , Cabieses, B. & Zubiaguirre, M. (2012). Motivational and cognitive learning strategies used by first-year engineering undergraduate students at Universidad Católica in Chile. Creative Education, 3, 811-817. https://doi.org/10.4236/ce.2012.326121 Boudreau, C., MacIntyre, P. D., & Dewaele, J.-M. (2018). Enjoyment and anxiety in second language communication: An idiodynamic approach. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(1), 149-170. https://doi.org/10.14746/ssllt.2018.8.1.7 Dewaele, J.-M., & MacIntyre, P. D. (2014). The two faces of Janus? Anxiety and enjoyment in the foreign language classroom. Studies in Second Language Learning and Teaching, 4(2), 237-274. https://doi.org/10.14746/ssllt.2014.4.2.5 Dewaele, J.-M., Witney, J., Saito, K., & Dewaele, L. (2018). Foreign language enjoyment and anxiety: The effect of teacher and learner variables. Language Teaching Research, 22(6), 676-697. https://doi.org/10.1177/1362168817692161 Dizon, G. (2017). Using intelligent personal assistants for second language learning: A case study of Alexa. TESOL Journal, 8(4), 811-830. https://doi.org/10.1002/tesj.353 Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Routledge. https://doi.org/10.1075/aila.19.05dor Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315779553 Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218 Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. A. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1986.tb05256.x Ji, H., Han, I., & Ko, Y. (2023). A systematic review of conversational AI in language education: focusing on the collaboration with human teachers. Journal of Research on Technology in Education, 55(1), 48-63. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2142873 Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon. https://doi.org/10.1111/j.1467-971X.1982.tb00476.x Liu, M., & Jackson, J. (2008). An exploration of Chinese EFL learners' unwillingness to communicate and foreign language anxiety. The Modern Language Journal, 92(1), 71-86. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00687.x Lin, H., Chen, Q. (2024). Artificial intelligence (AI) -integrated educational applications and college students' creativity and academic emotions: students and teachers' perceptions and attitudes. BMC Psychology 12, 487. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01979-0 MacIntyre, P. D., Clément, R., Dörnyei, Z., & Noels, K. A. (2003). Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation. The Modern Language Journal, 87(4), 564-576. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2007.00623.x MacIntyre, P. D., & Gardner, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44(2), 283-305. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x MacIntyre, P. D., Gregersen, T., & Mercer, S. (2019). Setting an agenda for positive psychology in SLA: Theory, practice, and research. The Modern Language Journal, 103(2), 262-274. https://doi.org/10.1111/modl.12544 Mehranirad, M. (2025). Exploring the impact of an AI-oriented teacher education program on EFL teachers’ professional development. Technology Assisted Language Education, 3(1), 1-23. https://doi.org/10.22126/tale.2025.11510.1082 Mercer, S., & Dörnyei, Z. (2020). Engaging language learners in contemporary classrooms: The power of positive psychology. In S. Mercer & T. Gregersen (Eds.), Positive psychology in SLA (pp. 1-12). Multilingual Matters. https://doi.org/10.1017/9781009024563 Noels, K. A., Pelletier, L. G., Clément, R., & Vallerand, R. J. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory. Language Learning, 50(1), 57-85. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00111 Oxford, R. L. (2015). Emotion as the amplifier and the primary motive: Some theories of emotion with relevance to language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 5(3), 371-393. https://doi.org/10.14746/ssllt.2015.5.3.2 Rahimi, M., & Fathi, J. (2024). Employing e-tandem language learning method to enhance speaking skills and willingness to communicate: The case of EFL learners. Computer Assisted Language Learning, 37(4), 924-960. https://doi.org/10.1080/09588221.2022.2064512 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68 Syifauddin, M., & Yuliansyah, A. R. (2023). The effect of using AI on students' motivation and anxiety in learning English. Transformational Language, Literature, and Technology Overview in Learning (TRANSTOOL), 2(2), 9–15. https://doi.org/10.55047/transtool.v2i2.1354 Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5 Tai, T.-Y., & Chen, H. H.-J. (2023). The impact of Google Assistant on adolescent EFL learners’ willingness to communicate. Interactive Learning Environments, 31(3), 1485-1502. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1841801 Ushioda, E. (2011). Motivating learners to speak as themselves. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.), Teaching and researching motivation (2nd ed., pp. 11-27). Longman. https://doi.org/10.21832/9781847693747-003 Wei, L. (2023). Artificial intelligence in language instruction: Impact on English learning achievement, L2 motivation, and self-regulated learning. Frontiers in Psychology, 14, 1261955. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1261955 Xiao, Y., Zhang, T., & He, J. (2024). The promises and challenges of AI-based chatbots in language education through the lens of learner emotions. Heliyon, 10(9), e12056. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e12056 Yang, T. (2024). Impact of artificial intelligence software on English learning motivation and achievement. SHS Web of Conferences, 193, Article 02011. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419302011 Young, D. J. (1991). Creating a low-anxiety classroom environment: What does language anxiety research suggest? The Modern Language Journal, 75(4), 426-439. https://doi.org/10.2307/329492 Zhang, C., Meng, Y., & Ma, X. (2024). Artificial intelligence in EFL speaking: Impact on enjoyment, anxiety, and willingness to communicate. System, 121, 103259. https://doi.org/10.1016/j.system.2024.103259 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |