
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,894,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,816 |
چارچوبی برای بهرهگیری از تجربه فضایی حاصل از خوانش آثار سینمایی در طراحی معماری موردپژوهی: کارگاه طرح معماری 3 دانشگاه یزد | ||
نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی | ||
دوره 29، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 75-90 اصل مقاله (2.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfaup.2025.389470.673052 | ||
نویسندگان | ||
جواد رسولی1؛ کاظم ماندگاری* 2؛ محمد ایرانمنش3؛ رضا مهدیزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری یزد، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3دانشیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران. | ||
4مربی، گروه آموزشی تئاتر (نمایش)، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مسائل طراحی سرشتی پیچیده و مبهم دارند و حصول راهحلهای احتمالی در فضای مسائلطراحی دشواریهای فراوانی بهویژه برای دانشجویانمعماری به همراه دارد. این موضوع سبب گردیده تا در آموزشمعماری راهکارهای مختلف نظیر یاریجستن از ارتباطهای میانرشتهای مورد بررسی قرارگیرد که یکی از آنها سینماست. هدف پژوهش حاضر ارائة چارچوبی جهت استفاده از آثار سینمایی در فرایند طراحی دانشجویان رشتة معماری است. در روش تحقیق از دو راهبرد استدلال منطقی و موردپژوهی استفاده گردید و بستر اجرای موردپژوهی کارگاه طرح معماری 3 دانشگاه یزد متشکل از 18 دانشجو است. نتایج این پژوهش نشان میدهد ازآنجاکه دانشجویان معماری اغلب تجربه استفاده از یک ارتباط میانرشتهای در فرایند طراحی را ندارند؛ لذا چارچوب مدنظر باید روندی تدریجی داشته باشد و بدین منظور چهار گام پیشنهاد گردید. گام نخست در عالم معماری و ماهیت اکتشافی داشته و گام دوم و سوم با عالم فیلم ارتباط بیشتری گرفته و به ترتیب ماهیت تحلیلی و تفسیری دارد. در گام چهارم دانشجو سعی در ترکیب آموزهها متناسب با طراحی خود را دارد. در پایان ردپای این رویه در طرحنهایی دانشجویان موردبازبینی قرارگرفت و مشخص گردید که آنها به فراخور توانایی، موفق به استفاده از این چارچوب در طرح خود شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند طراحی معماری؛ اثر سینمایی؛ تجربه فضایی؛ آموزش معماری؛ سینما | ||
مراجع | ||
اندرو، دادلی (1389). تئوریهای اساسی فیلم، ترجمه مسعود مدنی. تهران: انتشارات رهروان پویش.
انصاری، حمیدرضا (1386). نسبت نظر و عمل در طراحی معماری: بهرهگیری از روش تحلیل پروتکل جهت بررسی و تفسیر نقش مولدهای اولیه در برقراری نسبت میان نظر و عمل در طراحی معماری، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
بازن، آندره (1399). سینما چیست، ترجمه محمد شهبا. تهران: نشر هرمس.
پالاسما، یوهانی (1394). معماریِ تصویر: فضای وجودی در سینما. ترجمه علی ابهری. تهران: نشر کتاب مس.
سرابی، امیر. مولانایی، صلاحالدین. (1396). مطالعة تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم. معماری و شهرسازی ایران. 8(2). 157-172. https://doi.org/10.30475/isau.2018.62072
صیاد، علیرضا، (1395). ادراک تماشاگر استقراریافته در فضای سینماتیک، رساله دکتری، محمدباقر قهرمانی (استاد راهنما)، دانشگاه هنر اصفهان.
فلامکی، محمد منصور (1391). شکلگیری معماری در تجارب ایران و غرب، تهران: نشر فضا.
گیدیون، زیگفرید (1399). فضا، زمان و معماری: رشد یک سنت جدید، ترجمه منوچهر مزینی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
لاوسون، برایان (1392). طراحان چگونه میاندیشند: ابهامزدایی از فرایند طراحی. ترجمه دکتر حمید ندیمی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
نوربرگ شولتز، کریستیان (1400). مفهوم سکونت: بهسوی معماری تمثیلی، ترجمه محمود امیریار احمدی. تهران: نشر آگه.
ویلان، اُدیل (1392). روبر ماله استیونس: معماری، سینما و شعر در ف. پنز و م. تامس، سینما و معماری: از مهلییس تا ماله استیونس و چند رسانهها (45-55). ترجمه شهرام جعفرینژاد، تهران: انتشارات سروش.
یانسر، آندرس (1392). فقط سینما میتواند معماری مدرن را قابلدرک کند «خانة نو» ساختة هانس ریشتر و فیلمهای مستند آغازین دربارة معماری مدرن، در ف. پنز و م. تامس، سینما و معماری: از مهلییس تا ماله استیونس و چند رسانهها (45-55). ترجمه شهرام جعفرینژاد، تهران: انتشارات سروش.
Aitken, S. C., & Zonn, L. (1994). Place, Power, Situation, and Spectacle: A Geography of Film. London: Rowman & Littlefield. Aumont, J. (1997). The Image. translated by Claire Pajackowska, London: BFI Publishing. Baudrillard, J. (1989). America. Translated by: Chris Turner. London – New York: Verso. Bruno, G. (2002). Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. New York: Verso. Bruno, G., (2007). Public Intimacy: Architecture and the Visual Arts. Cambridge & Massachusetts: MIT Press. Burch, N., (1981) Theory of Film Practice. Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Cairns, G. (2012). Crossing the Boundaries of Film and Architectural Pedagogy. Journal of Pedagogic Development, 2. http://hdl.handle.net/10547/336253 Corbusier, L. (2014). Spirit of Truth, In S. Mackenzie, Film Manifestos and Global Cinema Cultures: A Critical Anthology (41-43). Berkely, Los Angeles & London: Univ of California Press. Cross, N. (1984) Development in Design Methodology. London, John Wiley & Sons Ltd. Cullen, G. (1971). The Concise Townscape. Oxford: Architectural Press. Deleuze, G. (2002). Cinema 1: the Movement Image. Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, London: The Athlone Press. Dorst, C. H. (2003). The Problem of Design Problems. In E. Edmonds, & N. G. Cross (Eds.), Expertise in Design, Design Thinking Research Symposium 6, Sydney: Creativity and Cognition Studios Press. Eisenstein, S. M., Bois, Y. A. (1989). Montage and Architecture. Assemblage, (10), 111-131. Everett, W. E., & Goodbody, A. (Eds.). (2005). Revisiting Space: Space and Place in European Cinema (Vol. 2). Bern: Peter Lang Publisher. Georgiadou, Z. (2017). Cinema and Architectural Design Education. Revista De Arte, Ciência E Comunicação, (20-21). https://doi.org/10.25770/artc.11059 Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. New Jersey: John Wiley & Sons: Hadjiyanni, T. (2013). Rethinking Culture in Interior Design Pedagogy: The potential beyond CIDA standard 2g. Journal of Interior Design, 38(3), 5-12. https://doi.org/10.1111/joid.12013 Hatton, B. (2018) Plot, Programme, Plan, Architecture, 27 April 2018, Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture. Hauser, A. (1999). Social History of Art, Volume 4: Naturalism, Impressionism, The Film Age (3rd ed.). London & New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203981825 Hitchcock, A. (2014, August 4). Alfred Hitchcock on film production. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/Alfred-Hitchcock-on-film-production-1989444 Kavousi, S. & Miller, P.A. (2014). The Community of Practice: Teaching Pedagogy in the Architecture Foundation Design Lab, Proceedings of Edulearn14 Conference, 7th-9th July 2014, Barcelona, Spain. Koeck, R. (2018). Paris Exposition 1900. Space in Motion. Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture. Konstantarakos, M. (Ed.). (2000). Spaces in European Cinema. Exeter & Portland: Intellect Books. Loos, A. (1924) in Neue Freie Presse, 29 July 1924, quoted in Marcel L'Herbier, La Tête qui Tourne. (Paris: Belfond, 1979). p.105. Kracauer, S. (1997). Theory of Film: The Redemption of Physical Reality, New Jersey: Princeton University Press. McInerney, D. M., Walker, R. A., & Liem, G. A. D. (2011). Sociocultural Theories of Learning and Motivation: Looking Back, Looking Forward. North Carolina: Information Age Pub. Meades, J. (2012), Museum without Walls. London: Unbound. Nesbitt, K., ed. (1996) Theorizing A New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965 – 1995. New York, Princeton: Architectural Press. Neumann, D., Albrecht, D. (1996). Film Architecture: Set designs from Metropolis to Blade runner. Munich: Prestel. Niezabitowska, E. D. (2018). Research methods and techniques in architecture. New York & London: Routledge. Panofsky, E. (1991). Perspective as Symbolic Form. New York: Zone Books. Panofsky, E. (2003). Style and Medium in the Motion Pictures. In A. Dalle Vacche (Eds.), The Visual Turn: Classical Film Theory and Art History (69-84). New Brunswick, New Jersey & London: Rutgers University Press. Penz, F. (2017). Cinematic Aided Design: An Everyday Life Approach to Architecture (1st ed.). Abingdon: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315722993 Penz, F. (2018). A Cinematic Musée Imaginaire, Symposium on Film, Space, Architecture, 27 April 2018, Architectural Association School of Architecture. Pudovkin, V.I. (1958). Film Technique and Film Acting. Translated and edited by: Ivor Montagu. New York: Grove Press. Rakatansky, M. (1992) Spatial Narratives. In: Whiteman, J., Kipnis, J., & Burdett, R., (eds.) Strategies in Architectural Thinking (199-221). Cambridge: MIT Press. Shirazi, S. R. (2007). Cinematic Space: A Study of Representation in Iranian Films [Doctoral dissertation], Birmingham City University. Simon, H.A. (1969) Sciences of the Artificial. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. Sobchack, V. (2004). Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture (1st ed.). Berkely, Los Angeles, London: University of California Press. http://www.jstor.org/stable/10.1525/j.ctt1pnx76 Strickland, R, (Winter 2021). ARCH 562 – Architectural Design VI (2G2/3G5) - Propositions. https://taubmancollege.umich.edu/students/course-list/architecture-562-architectural-design-vi-2g23g5propositions-winter-2021 Tarkovsky, A. (1987). Sculpting in time: Reflections on the Cinema. Translated by: Kitty Hunter-Blair. Austin: University of Texas Press. Touzjian, R. (2011). From Film to Architecture: An Extended Cinematic Design Process based on Architectural Interpretations of Narrative Film. [Doctoral desertion], Kyoto University. Kyoto University Research Information Repository, https://repository.kulib.kyotou.ac.jp/dspace/bitstream/2433/151991/2/D_Richard%20Touzjian.pdf. Troiani, I. & Campbell, H. (2020). Architecture filmmaking. Bristol and Chicago: Intellect. Truffaut, F. (1985). Hitchcock. New York: Simon & Schuster Publishers. Vidler, A. (1993). The Explosion of Space: Architecture and the Filmic Imaginary. Assemblage, (21), 45–59. Worth, S. (1981). Studying Visual Communication. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |