
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,833 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,781,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,500,484 |
نقش میانجی خودکارآمدی در رابطۀ بین فابینگ و رضایت از زندگی دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.386824.645093 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین عبدلی1؛ مهدی کاظمی2؛ ابراهیم خدایی* 3؛ صدیقه احمدی4 | ||
1مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2سنجش و اندازهگیری، روانشناسی و علوم تربیتی، علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3روشها و برنامههای درسی و آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطۀ بین فابینگ و رضایت از زندگی در بین دانشجویان بود. این پژوهش ازنظر هدف یک مطالعۀ بنیادی با کاربست روش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی ۱۴۰۰۰ دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بود که از بین جامعۀ مذکور ۲۵۷ نفر (۱۵۳ زنان و ۱۰۴ مردان) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ عمومی فابینگ (GSP)، پرسشنامۀ خودکارآمدی (GSES) و پرسشنامۀ رضایت از زندگی (SWLS) بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و شیوۀ مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS 27 و همچنین نرمافزار Amos Graphics 24 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاکی از رابطۀ منفی و معنادار بین فابینگ و خودکارآمدی و همچنین بین فابینگ و رضایت از زندگی بود. بهعلاوه، بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی رابطۀ مثبت و معناداری وجود داشت. در پژوهش حاضر رابطۀ غیرمستقیم فابینگ و رضایت از زندگی ازطریق خودکارآمدی در سطح ۰۱/۰ معنادار بود. براساس نتایج، تمرکز بر افزایش آگاهی دانشجویان دربارۀ تأثیرات منفی و زیانبخش این پدیدۀ نوظهور و کوشش رواندرمانگران و مشاوران در این حیطه بسیار حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
فابینگ؛ خودکارآمدی؛ رضایت از زندگی؛ ضرایب همبستگی؛ مدلیابی معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |