
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,696 |
ارائه الگوی قلدری سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی: رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.355472.644552 | ||
نویسندگان | ||
علی تقی نیا* 1؛ حمدالله حبیبی2؛ زرین دانشور هریس3؛ صادق ملکی آوارسین4 | ||
1دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه سراسری تبریز | ||
3دانشگاه آزاد تبریز | ||
4گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تبریز،تبریز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی برای قلدری سازمانی در مراکز آموزشی و درمانی با رویکرد کیفی و به روش داده بنیاد بود. میدان پژوهش شامل متخصصان و خبرگان مدیریتی آشنا به قلدری سازمانی و همچنین پزشکان، پرستاران و کارمندان شاغل در مراکز آموزشی و درمانی تبریز بودند و روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و اشباع نظری بود. تعداد مشارکتکنندگان 22 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و از باز آزمون و پایایی بین دو کدگذار برای بررسی روایی و پایایی مصاحبهها و کدگذاریها استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مضمونی استفاده شد.نتایج نشان داد که شرایط علی قلدری سازمانی شامل 3 کد محوری اعمال قدرت یکجانبه، تبعیض و مدیریت ناکارآمد؛ شرایط زمینهای مؤثر بر قلدری سازمانی شامل 4 کد محوری ضعف شخصیتی؛ و پیامدهای حاصل از قلدری سازمانی شامل 8 کد محوری آسیبهای جسمی- روانی؛ نارضایتی اربابرجوع؛ تضعیف روحیه کاری، پیشرفت حرفهای ضعیف، هویت حرفهای شکننده؛ هویتسازمانی شکننده؛ هرجومرج اداری و از دست دادن مزیت رقابتی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری سازمانی؛ مراکز آموزشی و درمانی؛ مدیریت رفتار سازمانی؛ پرستاران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |