
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,925,346 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,885 |
اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر انعطافپذیری شناختی، سرعت پردازش اطلاعات، بازداری شناختی و توجه انتخابی دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 خرداد 1404 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.378595.644956 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا عباسی1؛ فریبرز درتاج* 2؛ اسماعیل سعدی پور3؛ ابوطالب سعادتی4 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر انعطافپذیری شناختی، سرعت پردازش اطلاعات، بازداری شناختی و توجه انتخابی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانشآموزان مقطع اول متوسطه ناحیه 7 شهر تهران در سال تحصیلی 402-1401 بودند. انتخاب نمونهها به صورت روش نمونهگیری در دسترس بود و حجم نمونه نیز بر اساس نوع پژوهش دو گروه 17 نفره بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، تست استروپ (SST) بود. مداخله شامل پروتکل توانمندسازی فراشناختی بود که به صورت محقق ساخته در ده جلسه 90 دقیقهای روی آزمودنیهای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که روش توانمندسازی فراشناختی بر نمرات انعطافپذیری شناختی، سرعت پردازش اطلاعات، بازداری شناختی و توجه انتخابی تأثیر دارد (05/0> P) و این تأثیر در مرحله پیگیری نسبت به پیشآزمون نیز معنیدار بود (05/0> P). بنابراین، با استفاده از مداخله توانمندسازی فراشناختی میتوان در جهت بهبود فرایندهای شناختی دانشآموزان استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ سرعت پردازش اطلاعات؛ بازداری شناختی؛ توجه انتخابی؛ توانمندسازی فراشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |