
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,656,942 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,428,719 |
بررسی آثار تحریک غیرتهاجمی مغز (تک و چند جلسهای) بر کارکردهای اجرایی در بازیکنان مبتدی تنیس | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2025.393235.1837 | ||
نویسندگان | ||
حیدر ماجد حنون1؛ علی حیرانی* 2؛ احسان امیری3 | ||
1گروه رفتار حرکتی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشگاه رازی- دکترا | ||
3آزمایشگاه متابولیسم و عملکرد ورزشی ، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش اثرات تحریک فراجمجمهای با جریان مستقیم، در یک یا چند جلسه، بر کارکردهای اجرایی بازیکنان مبتدی تنیس را بررسی کرده است. روش پژوهش: 27 بازیکن تنیس پسر مبتدی(میانگین سنی 29/0± 29/20) بهصورت دوسوکور و تصادفی به سه گروه: گروه تجربی ۱ (۵ جلسه تحریک آندال)، گروه تجربی ۲ ( ۱ جلسه تحریک آندال) و گروه کنترل (بدون تحریک آندال) تقسیم شدند. تحریک به مدت ۲۰ دقیقه با شدت ۲ میلیآمپر در مناطق M1 و DLPFC اعمال شد. شاخصهای توجه انتخابی، حافظه کاری، بازداری پاسخ و انعطافپذیری شناختی قبل (پیشآزمون)، بعد از ۵ جلسه (پسآزمون) و ۲ هفته پس از مداخله (یادداری) اندازهگیری شد . برای تجزیهوتحلیلهای آماری، از آزمون تحلیل واریانس مرکب (طرح عاملی ۳×۳( استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین گروههای مداخله در شاخصهای توجه انتخابی و حافظهکاری، در هیچ یک از مراحل ارزیابی تفاوت معناداری وجود نداشت (P> 0.05). بااینحال، گروه تجربی ۱ در آزمون یادداری، بهبودی معنادارتر در شاخصهای بازداری پاسخ (p= 0.018) و انعطافپذیری شناختی (p= 0.14) نسبت به گروه کنترل نشان داد، در حالی که بین سایر گروهها تفاوت معناداری مشاهده نشد (P>0.05). هر دو گروه تجربی در پسآزمون و یادداری، بهبود قابلتوجهی در تمامی شاخصها داشتند. نکته قابل توجه اینکه، گروه تجربی ۱ از پسآزمون تا یادداری، بهبودی معنادار در تمامی شاخصها نشان داد (P<0.05). نتیجهگیری: بهطورکلی، هم تحریک آندال تک جلسهای و هم مکرر، کارکردهای اجرایی را در بازیکنان مبتدی تنیس افزایش میدهند و تحریک مکرر مزایای شناختی پایدارتری را بهمراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انعطافپذیری شناختی؛ بازداری پاسخ؛ بازیکنان تنیس؛ تحریک غیرتهاجمی مغز؛ توجه انتخابی؛ حافظه کاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |