
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,778 |
پدیدارشناسی بدن در سینما: بررسی تمایز لایپ و کورپر در بازنمایی بدن و تجربه مخاطب مورد مطالعاتی فیلم بچه رزماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.393100.616058 | ||
نویسندگان | ||
یاشار کریمی1؛ محمد شهبا* 2 | ||
1دکترا فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد تمام گروه سینما، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با ارجاع مرلوپونتی در سخنرانیها خود به سینما و رابطه بدنی مخاطب با سینما، این شیوه از خوانش پدیدارشناسی به یکی از محبوبترین نظریههای سینمایی بدل گشت. در این نظریه مخاطب به شکلی بدنی در حال ادراک عناصر مختلف فیلم مثل روایت، نحوه فیلمبرداری و تدوین است.پیش از مرلوپونتی، هوسرل با تأکید بر تفاوت میان دو شکل از بدن، کورپر (بدن فیزیکی) و لایپ (بدن زیسته) آن را لازمه مطالعات پدیدارشناسی قرار داد. بهزعم وی لایپ مرکز پدیداری جهان است که به همه چیز معنا میدهد. این در حالی است که کورپر صرفاً ابژهای است که فقط بخش آشکارساز حضور انسان را شامل میشود. پژوهش حاضر به دنبال آن است که با روش توصیفی- تحلیلی تمایز هوسرلی میان دو شکل بدن را در فیلم «بچه رزماری » بررسی کرده و خوانشی جدید از پدیدارشناسی بدن در سینما ارائه دهد،. واکاوی این تمایز در نهایت منتج به آن میشود که با ارجاع و استناد به آن ضمن اینکه میتوان رابطه بدنی (چه بهصورت فیزیکال چه بهصورت زیستی) مخاطب با فیلم را آشکار کرد، نوع خوانش فیلمها را بر پایه پدیدارشناسی بدنمند احیا کرده و رفتاری های تماشاگر را در ژانرهای مختلف مخصوصاً فیلمهای وحشت پیشبینی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بدنمندی؛ پدیدارشناسی؛ کورپر؛ لایپ؛ هوسرل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |