
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,754 |
معرفی ساختاری جهت پایش جریانهای سرگردان در سیستم حمل و نقل ریلی برقی DC با رویکرد نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM) | ||
فصلنامه سیستم های انرژی پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ses.2025.394548.1142 | ||
نویسندگان | ||
هادی علی نیا گردرودباری1؛ سید مصطفی قاضی زاده هاشمی2؛ شایسته ابراهیمی ذاکر* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مهندسی سیستمهای انرژی، دانشکده مهندسی انرژی و منابع پایدار، دانشکدگان علوم و فناوریهای میان رشته ای، دانشگاه تهران | ||
2رئیس دانشگاه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران | ||
3دانشکده علوم و فناوریهای میان رشتهای، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
استفاده از ریلهای حرکت به عنوان مسیر برگشت جریان الکتریکی ترنها در سیستم ریلی برقی DC، به علت کوچک بودن مقاومت الکتریکی (ضعف عایقی) بین ریلهای حرکت و زمین و همچنین اختلاف ولتاژ بین ریل و زمین، موجبات نفوذ بخشی از جریان برگشتی ترن را از طریق ریلهای حرکت به زمین زیر ریل فراهم میکند که به جریان نشتی یا جریان سرگردان مشهور است. این جریان باعث ایجاد مشکلات متعددی از جمله خوردگی الکتروشیمیایی و کاهش طول عمر مفید ریلها و تأسیسات فلزی زیرزمینی مجاور خط راهآهن برقی میگردد. خوردگی الکتروشیمیایی ناشی از جریانهای سرگردان در سازههای فلزی رخدادی بلندمدت است و نتایج حاصل از اندازهگیریهای دورهای جریانهای سرگردان نامنظم نمیتواند نمایانگر میزان خوردگی باشد. بنابراین اندازهگیری و پایش مداوم جریانهای سرگردان و بررسی روند تغییرات آنها ضرورتی اجتنابناپذیر میگردد. در این مجال پس از آشنایی با مفهوم پایش وضعیت (CM) و بررسی سیستم نگهداری بر مبنای وضعیت (CBM)، ساختار اهم استانداردهای موجود در این زمینه از جمله استاندارد ISO13374 و استاندارد OSA-CBM مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت با مد نظر قرار دادن چارچوب استانداردهای مورد اشاره، مدلی جهت پایش جریانهای سرگردان در یک سیستم حمل و نقل ریلی برقی DC با رویکرد نگهداری مبتنی بر وضعیت ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان سرگردان؛ پایش وضعیت؛ نگهداری بر مبنای وضعیت؛ ISO13374؛ OSA-CBM | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |