
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,833 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,790,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,504,099 |
سبک شناسی تذهیب نسخ خطی کتابت شده در دورۀ آل اینجو | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (2.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.389324.667414 | ||
نویسندگان | ||
صمد نجارپورجباری* 1؛ پگاه ابراهیمی2 | ||
1گروه کتابت و نگارگری-دانشکده صنایع دستی- دانشگاه هنر اصفهان-اصفهان- ایران | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی ایرانی، گروه کتابت و نگارگری، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
سبکشناسی تزیینات کتابآرایی در نسخخطی به شناخت سبکهای مختلف هنری در تاریخ کتابآرایی، شناسایی دیگر تولیدات و تشخیص آثار جعلی کمک میکند. یکی از انواع هنرهای کتابآرایی، تذهیب است. نوشتۀ حاضر با توجه به ضرورت شناخت سبکهای مختلف تذهیب در تاریخ کتابآرایی و با هدف شناسایی شاخصههای سبکی تذهیب نسخخطی تولیدشده در نیمۀ اول قرن هشتم ه.ق. تحت حمایت حکومت آل اینجو، تنظیم شده است. سوال پژوهش از این قرار است: شاخصههای اصلی فرمی، ساختاری و رنگبندی در تذهیبهای نسخخطی متعلق به دورۀ آل اینجو کداماند؟ در راستای پاسخ به سوال پژوهش، 10 نسخۀ خطی تاریخدار و مذهَّب از این دوره در پنج مرحله سبکشناسی شدهاند. قابهای اصلی، قابهای فرعی، انواع نقوش و رنگهای به کار رفته شناسایی، دستهبندی و پرکاربردترین آنها مشخص شد. در نهایت شاخصههای سبکی تذهیب در این نسخهها اینگونه بدست آمد: کاربرد ترکیببندی کتیبة قلمدانی مزدوج و شمسه در آغاز نسخه. کاربرد قاب گوشوارهها و نیمترنج و تک گوشواره روبهروی کتیبهها در حاشیة بیرونی. نقش گل نیلوفر و ترکیببندی بوتهای آن. استفاده از قاب گرههای هندسی به شکل مستقل بدون دخالت دیگر نقوش. استفاده از نقوش متوّج و پولکی در حاشیة قابها و به عنوان نقش تزیینی مستقل. همچنین طلایی رنگ غالب در این آثار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تذهیب آل اینجو؛ کتابآرایی شیراز؛ نسخۀ خطی؛ سبکشناسی تذهیب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |