
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,833 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,774,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,497,626 |
جایگاه نقاشی در سدههای میانی با نگاه به شالودۀ بازشماری دانشها و هنرها در تمدن اسلامی | ||
تاریخ علم | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jihs.2025.390902.371819 | ||
نویسنده | ||
مریم کشمیری* | ||
استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دستهبندی دانشها و هنرها در تمدن اسلامی با فارابی آغاز شد. هرچند فارابی در احصاءالعلوم، دانشها و هنرها را در پیوند با سرشاخههای اصلی شناسایی میکند، جاماندن نقاشی از دستهبندی، جایگاه آن را در تمدن اسلامی پرسشبرانگیز کرد. چرا نقاشی در دستهبندی دانشها و هنرها در تمدن اسلامی هرگز جایابی نشده بود؟ موانع جایابی نقاشی چه بود؟ شناخت جایگاه نقاشی، نیازمند بازیابی رشتۀ پیوند آن با شاخههای دانش و هنرها است. رویکرد فارابی به شعر، و نیز بررسی موانع دستهبندی شعر در میان دانشها و هنرها، سرآغاز جستجو دربارهی جایگاه نقاشی است. فارابی در نوشتارهای احصاءالعلوم، شعر را از دید همانندی با زبان، در شاخه زبان و در قوانین صناعت شاعران و کتابالشعر، شعر را از دید منطقی و محاکات، در ساختار منطقی بررسی کرد. پژوهش کنونی با تأکید بر همانندی شعر و نقاشی در پی بازیابی جایگاه نقاشی در نظام دستهبندی دانشها و هنرها است. این پژوهش بنیادی است و به روش تحلیل مفهومی با تأکید بر اندیشههای فارابی و دیدگاههای حکمای مسلمان پیش میرود. پژوهش بر این یافته درنگ میکند که نقاشی در هماهنگی با ارزشهای بنیادی تمدن اسلامی، توانست سه مایة اصلی برتری دانشها و هنرها را که اساس دستهبندی بود به دست آورد. نقاشی در همانندی با شعر، فضیلتهای برتر آرمانی و مذهبی، به بیانگری والاترین موضوعها راه برد؛ در پیوند با دانشهایی مانند هندسه، نورشناسی و کیمیا بر بنیانهای استوار ریخته شد، و با راه یافتن به درون دربارها، نقش تعلیمی خود را گسترش داد.این ویژگیها، به جایابی نقاشی در میان شاخههای دانشها و هنرها انجامید. | ||
کلیدواژهها | ||
احصاءالعلوم؛ تمدن اسلامی؛ طبقهبندی علوم؛ محاکات؛ نقاشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 |