
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,877,129 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,541,391 |
بررسی شیوهی روایت و بینامتنیت در نمایشنامهی زبان تمشکهای وحشی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (935.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.385801.615974 | ||
نویسندگان | ||
بهروز محمودی بختیاری* 1؛ رازگل معتمدی2 | ||
1نمایش، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2گروه نمایش، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران ،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نمایشنامه زبان تمشکهای وحشی روایتی است کابوسوار از نوع جریال سیال ذهن که از گونهی زمانی بینابینی استفاده میکند و در آن از ظرفیتهای متنوع در شیوهی روایتگری مانند راوی ناظر سوم شخص و همداستان، نشانگرهای آوایی، مایهی محتوا، بیانهای ذهنی، نشانههای کاربردی، مرزشکنی و غیره استفاده شده است. تمرکز دیگر این مقاله بر استفادهی متعدد بینامتنیت و گوستینگ در ساختار این نمایشنامه و ارجاعات مستقیم و غیرمستقیم میباشد که مخاطب را برای درک جهان شخصیتها یاری میرساند. در این مقاله سعی شده است با استفاه از تحلیل ساختار روایت و پیدا کردن سرنخهای زبانی که چه به شکل گفتاری و چه به شکل نمادین نویسنده از آن بهره برده شیوهی روایتگری ثمینی را واکاوی کنیم. برای تحلیل جنبههای متفاوت شیوهی روایت این نمایشنامه از نظریات افرادی چون مانفرد یان، میخاییل باختین، رولان بارت، کارل بوهلر، ژرار ژُنِت و دیگرانی استفاده شده است تا خواننده هرچه بیشتر با ساختار روایت مد نظر نویسنده آشنا شود. همچنین این مقاله سعی دارد با استفاده تحلیل ساختار روایت و نظام گفتمانی حاکم بر آن و همچنین بررسی بینامتنیت به کاربرده شده برای درک بیشتر جهان نمایشنامه و شخصیتها به بررسی کارکردهای مختلف زبان در شیوهی روایت ثمینی در نمایشنامه زبان تمشکهای وحشی بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان روایت؛ راوی؛ سطوح روایت؛ بینامتنیت؛ گوستینگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 37 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |