
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,641,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,419,083 |
سیر تحول زیباییشناسی خودتزیینی موی زنانه (مورد مطالعه: زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین) | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 12، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 26، اسفند 1403، صفحه 237-256 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2025.394918.459919 | ||
نویسنده | ||
طیبه عزت اللهی نژاد* | ||
استادیار پژوهشکده هنر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات | ||
چکیده | ||
هدف: خودتزیینی موی زنانه یکی از مهمترین مولفههای فرهنگی-تاریخی ایران است، بطوری که امروز نیز شاهد اهمیت این مولفۀ فرهنگی در گفتمانهای مختلف هستیم. پرسش اصلی این است که مولفههای تاثیرگذار در زیباییشناسی خودتزیینی سنتی و امروزی موی زنانه چیست؟ روششناسی: در این پژوهش تلاش شد تا با روش تحقیق تحلیلی-توصیفی و با مطالعۀ میدانی مردمنگارانه ( مصاحبه و مشاهده مشارکتی) به واکاوی مولفههای تاثیرگذار در زیباییشناسی خودتزیینی سنتی و امروزین موی زنانه و دخترانۀ عشایر عرب کتی به عنوان بزرگترین عشایر عرب تهران ساکن در روستای حصار بالای ورامین بپردازیم و بر همین اساس با بهرهمندی از ادبیات نظری انسانشناسی زیباییشناسی و بدن سعی در واکاوی این مولفهها داریم. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که هویت قومی، سن، جایگاه اجتماعی و اقتصادی در زیبایی خودتزیینی سنتی موی زنان و دختران نقش مهمی را ایفا میکند و طی یکصدسال اخیر، عواملی همچون مداخلات سیستمهای حکمرانی در چگونگی خودتزیینی مطلوب و الگوهای خودتزیینی مد روز جهان که از طریق رسانههای مختلف بازتولید میشود و موجب تغییرات مولفههای زیبایی خودتزیینی مو در میان زنان و دختران جوان شدهاست و اغلب سعی در بازتولید« موی مطلوب دوران» را دارند اگرچه در برخی موارد مولفههای زیباییشناسی مد روز با مولفههای سنتی تقابل دارد، ااما غلبۀ مولفههای دوران حاضر بر سنت مشهود است | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی بومی؛ خودتزیینی موی زنانه؛ عشایر؛ عرب کتی؛ ورامین | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ایروانی، محمدرضا. (1385). سنجش میزان گرایشهای خانوارهای عشایری در زمینه اسکان و مشکلات موجود (بررسی موردی عشایر عرب جرقویه)، جهاد، 274: 43-62.
ذکایی، سعید. و پنجتنی، منیره. (1393)، بدن به مثابۀ متن؛ درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، 67 تا 73.
رامین، علی. (1387)، مبانی جامعهشناسی هنر، تهران: نشر نی.
-عزتاللهی نژاد، طیبه. و زهرا رهبرنیا. (1394). آوای مو: انسان شناسی زیباییشناسی بومی در خودتزیینی زن ترکمنی روستای دویدوخ، پژوهش های انسان شناسی ایران، 5 (1)، 27-47.
-عزتاللهی نژاد، طیبه. (1399). خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسانشناسی زیباییشناسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنرو ارتباطات.
---------------------. (1402). زشتی و زیبایی در خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی روستای حصاربالای ورامین، پژوهش های انسان شناسی ایران، 13 (25)، 77-98.
کیاوند، عزیز. (1368). سیاست، حکومت و عشایر، تهران: صنم.
مقصودی، منیژه. و انواری، زهره. (1391)، رابطه یکجا نشینی و نظام خویشاوندی. جامعه شناسی هنر و ادبیات، 19 (1)، 161-186.
نصیری و همکاران. (1390)، الگویی برای برنامۀ راهبردی ساماندهی عشایر استان تهران، بهار، 15 (1)، 43-63.
هاشمی، علیرضا. (1392)، طایفۀ مستقل عرب کتی بزرگترین عشایر عرب کوچرو در منطقۀ ورامین تهران، پژوهشهای انسانشناسی ایران، 3 (1)، 69 -90.
Coote, J. ( 1989), The Anthropology of Aesthetics and the Dangers of Maquetcentrism, JASO, 3, 229-43.
Copleston, F. (1994), A History Of Philosophy, New York: S.J. AN IMAGE BOOK.
Douglas, Mary [1966](1984), Purity and Danger An Analysis Of The Concepts Of Pollution And Taboo, USA: Routledge.
Grenfell, M. and Hardy ,Ch. (2007), Art Rules Pierre Bourdieu and the Visual Arts, USA: Berg.
Hertz, Robert [1907](1960), A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death, in Death and the Right Hand, Translated by R. and C. Needham: Glencoe, IL, The Free Press, 27-86
Hertz, R,[1909](1960), Death and the Right Hand, New York: Cohen & West.
Mauss, M. [1926] [1947] (2000) , Manuel d’ ethnographie,edited by Jean-Marie Tremblay, Payot: Paris.
Maquet, J. (1979), Introduction to Aesthetic Anthpopology, Malibu: Undena Publications.
Maquet, J. (1986), The Aesthetic Experience. An Anthropologist Looks at the Visual Arts, New Haven: Yale University Press.
Mauss, M. (1966), The Gift, Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies,Translated by Ian Gunnison, London Cohen & West.
Mauss, M. [1926] [1947] (2000), Manuel d’ ethnographie,edited by Jean-Marie Tremblay, Payot: Paris.
Mascia-Lees, F. E. (2011), A Companion to the Anthropology of the Body and Embodiment, USA: Blackwell.
Morphy, Howard (1989), From Dull to Brilliant: The Aesthetics of Spiritual Power Among the Yolngu, H, Man, New Series, 24 (1), 21-40.
Morphy, H. (1992), Aesthetics in a Cross-Cultural Perspective: some reflections on Native American basketry", JASO 1992, Vol. 23, No.1:1-16.
Synnott, A. and Howes, D. (1992), From Measurement to Meaning, Anthropologies of the Body, Anthropos, Bd. 87 (1./3), 147-166.
Strathern, M.(1971), Self-decoration in Mount Hagen (Art & Society), London: Gerald Duckworth & Co Ltd.
Strathern, M. (1979), The Self in Self-Decoration, Oceania , 49 (4), 241-257
Thompson, R. F. (2006), Yoruba Artistic Criticism, Howard & Perkins, Morgan,The Anthropology of Art AReader,(pp.249-262), Malden: Blackwell.
Van Damme, W. (1996), Beauty in Context: Towards an Anthropological Approach to Aesthetics, New York: leiden.
Van Damme, W. (2010), Ernst Grosse and the "Ethnological Method" in Art Theory, Philosophy and Literature, 34 (2), 302-312.
Van Gennep, A. [1909] (1960), Les rites de passage, USA: University of Chicago Press.
Van Gennep, A. (1996), Les rites de passage, Romania: Polirom.
Williams, S. J and Gillian, B. (1998), The Lived Body Sociological themes, embodied issues, London Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |