
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,753 |
اثربخشی آموزش بازداری شناختی بر عملکرد توجه و کنترل پاسخ دانشآموزان با اختلال نقصتوجه/بیش-فعالی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.385079.645059 | ||
نویسندگان | ||
محسن رفیع خواه* 1؛ علی شریفی2؛ مرضیه رحیمی3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
نقص در کنترل بازداری، از ویژگیهای بارز اختلال نقصتوجه/بیشفعالی (ADHD) است که بهطور قابلتوجهی بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی این کودکان تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر بهکارگیری آموزش بازداری شناختی بهمنظور ارتقای عملکرد دانشآموزان دچار اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان دچار اختلال نقصتوجه/بیشفعالی شهر تهران در سال 1402- 1403 تشکیل میداد که از این بین 34 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند از یک مرکز روانشناسی در تهران انتخاب شدند. 34 شرکتکننده بهطور تصادفی به گروه آزمایش (17 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسۀ 30 دقیقهای آموزش بازداری شناختی را دریافت کرد درحالیکه گروه کنترل در حالت انتظار باقی ماند. ابزارهای ارزیابی شامل چکلیست رفتار کودک، آزمون هوش تهران- استنفورد- بینه و آزمون عملکرد یکپارچه دیداری-شنیداری (IVA-2) بود. یافتهها نشان داد که آموزش بازداری شناختی بهطور معنادار، عملکرد توجه کل، کنترل پاسخ و توجه مستمر دیداری را بهبود بخشید (001/0>P)، اما تأثیر معناداری بر توجه مستمر شنیداری نداشت. بر اساس یافتههای گزارش شده بازداری شناختی میتواند به بهبود نشانگان نقصتوجه/بیشفعالی کمک کند. بهطور کلی برنامههایی مشابه می-تواند از طریق مکانیسم حذف محرکهای نامرتبط و افزایش تمرکز بر محرکهای هدف، موجب بهبود عملکرد کلی افراد دچار نارسایی در بازداری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازداری شناختی؛ توجه مستمر؛ کنترل بازداری؛ کنترل پاسخ؛ نقصتوجه/بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 106 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |