
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,915,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,757 |
مواجهه مخاطب با فضای شنیداری تعزیه مبتنی بر آرای فلسفی مرلوپونتی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.385534.615973 | ||
نویسندگان | ||
سارا نورافشان1؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی* 2؛ مهدی حامدسقایان3؛ محمد اکوان4؛ محمود دهقانی هراتی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی رشته فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد تمام گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
3دانشیار گروه کارگردانی و بازیگری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه فلسفه غرب، دانشکده ادبیات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
5استادیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله شیوه مواجه مخاطب با فضای شنیداری تعزیه را بر اساس آرای مرلوپونتی موردبررسی و تحلیلی قرار میدهد و بر آن است تا با روش توصیفیـتطبیقی، ظرفیتهای بالقوهی مواجه پدیداری مخاطب با فرایند اجرایی تعزیه را بررسی کند تا بتواند افقهای نظری نوین مبتنی بر رویکردهای فلسفی و بینا رشتهی برای تبیین نمایش آیینی تعزیه بگشاید؛ بر این مبنا رویکرد و چهارچوب نظری این پژوهش پدیدارشناسی بهطور عام و پدیدارشناسی بدنمند موریس مرلوپونتی بهطور خاص است. هدف این مقاله تبیین نحوه مواجهه پدیداری مخاطب با فضای شنیداری تعزیه مبتنی بر بنیانهای فکری مرلوپونتی میباشد و درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان بر اساس مفاهیم پدیدارشناسی مرلوپونتی بستری مناسب برای مطالعه، تبیین و تحلیل نحوه مواجهه پدیداری مخاطب با فضای شنیداری تعزیه فراهم آورد؟ نتایج یافتهها مبتنی بر مفاهیم عنوانشده حاکی از آن است که در رویداد تعزیه با ترکیب فضای شنیداری فضای دیداری، فضای لمس و فضای پدیداری بهمثابه الگویی برای شکلگیری فضای زیست اجرای تعزیه مواجه هستیم که این فضاها از هم قابلتفکیک نیستند بلکه مبتنی بر تفکر مرلوپونتی فضای درهمتنیده و یکپارچه هستند و این یکپارچگی حال و هوای احساسی کلی فضای تعزیه را ایجاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعزیه؛ پدیدارشناسی؛ مرلوپونتی؛ «مخاطب»؛ «فضای زیسته»؛ فضای شنیداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 43 |