
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,761 |
تعداد مقالات | 72,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,605,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,400,663 |
تأثیر تمرینات توانبخشی حسهای نزدیک بر مهار بازتاب کودکان با اختلال هماهنگی رشدی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1404 اصل مقاله (1000.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2025.350312.644422 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ایزدپناه1؛ سعید رضایی* 2؛ فاطمه نیکخو1 | ||
1گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامۀ توانبخشی حسی نزدیک (لامسه، عمقی و دهلیزی) و اثربخشی آن بر مهار بازتاب کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دچار اختلال هماهنگی رشدی در مدارس تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. 16 کودک 5 تا 12 ساله (9 پسر و 7 دختر) بعد از غربالگری و ارزیابی بهوسیلۀ پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (DCDQ-7) بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهطور تصادفی طبقهبندی شدند. فرم کوتاه برونینکس-اوزرتسکی (BOT) برای ارزیابی مهار بازتاب استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ توانبخشی را به مدت هشت هفته (دو جلسۀ 45 دقیقهای در هفته به فاصلۀ دو روز) دریافت کرد. تحلیل آماری با SPSS25 و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری یک درصد انجام شد. یافتهها نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه، تفاوت معنادار وجود دارد (01/0<P-value) و برنامۀ تدوینشده بر مهار بازتاب کودکان مؤثر است. به این ترتیب کاربرد تمرینات توانبخشی حسهای نزدیک در مراکز توانبخشی، اختلالات یادگیری، کاردرمانی و تمرینات ورزشی در مدارس عادی و استثنایی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشدی؛ توانبخشی حسی؛ بازتاب؛ خامحرکتی؛ یکپارچگی حسی | ||
مراجع | ||
اخواست، آ.، و ریاحی، آ. (1388). باقیماندن بازتابهای اولیه و مشکلات حرکتی و یادگیری ناشی از آن در کودکان. تعلیم و تربیت استثنایی، 4(92)، 11-3. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1600-fa.html
اسماعیلی، س.، موحدی، ی.، رستمی، س.، و اسماعیلی، س. (1395). اثربخشی تمرینات بدنی عصبشناختی اسپارک در بهبود کندی روانی-حرکتی کودکان پیش از دبستان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(3)، 28-16. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-112-fa.html
انتظاری، م.، عبدلی، ب.، و فارسی، ع. (1400). تأثیر دستکاری فعالیت سیستم دهلیزی بر حافظۀ فضایی دیداری کودکان بیشفعال دارای نقص توجه. مجلۀ علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 10(1)، 57-46. https://doi.org/10.22038/jpsr.2021.47861.2102
تکیزاده، خ.، فارسی، ع.، باقرنیا، ر.، عبدلی، ب.، و اصل محمدیزاده، م. (1392). روایی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ اختلال هماهنگی رشد حرکتی در کودکان 3 تا 5 ساله. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(3)، 514-502. https://jrrs.mui.ac.ir/article_16715.html?lang=fa
جوکار تنگ کرمی، س.، شیخ، م.، و جمشیدی، ا. (1393). تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی بر بهبود مهارتهای دستکاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. رفتار حرکتی، 6(18)، 30-15. https://mbj.ssrc.ac.ir/article_228.html
دهقانی، ی.، افشین، س.ع.، و کیخسروانی، م. (1398). تأثیر حرکتهای فعالکنندۀ سیستم وستیبولار بر تحول اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامۀ سلامت روان کودک، 6(1)، 41-28. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.1.4
راجی، پ.، نخستین انصاری، ن.، جلایی، ش.، و محمودیان، م. (1393). تعیین وضعیت حرکتی کودکان مبتلا به اختلالات مهارتهای حرکتی با استفاده از دو مقیاس بازتاب وهوشبهر حرکتی. پرستاری و مامایی جامعنگر. 24(3)، 9-1. http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-313-en.html
رضایی، س. (1399). اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎمۀ آﻣﻮزش ﺗﻮانبخشی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ (ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻣﻐﺰ) ﺑﺮ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﺮدازش دروﻧﺪاد وﺳﺮﻋﺖ واﮐﻨﺶ ﻋﺼﺒﯽ ﺑﻪ دروﻧﺪاد ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ رﺷﺪی. فصلنامۀ علمی عصب روانشناسی،6(3):104-92. https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52619.1539
رضایی، س. (1398). اختلال اتیسم، تبیین، ارزیابی، تشخیص و درمان. تهران: نشر آوای نور.
سازمان بهداشت و سلامت نیویورک. (1397). اختلالهای حرکتی، دستورالعمل بالینی ویژۀ ارزیابی، تشخیص و درمان زودهنگام. ترجمه سعید رضایی. تهران: انتشارات آوای نور.
شجاع، م.، واعظ موسوی، س.، و قاسمی، ع. (1398). تأثیر تمرینات بازیمحور بر رشد حرکتی کودکان دارای اضافه وزن با اختلال هماهنگی رشدی. مجله رشد و یادگیری حرکتی_ورزشی، 11(1)،101-87. https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.246808.1321
شهبازی، س.، و حیرانی، ع. (1396). اثر فعالیتهای یکپارچهسازی حسی–حرکتی بر توجه و حافظۀ کاری کودکان دارای اختلال هماهنگی رشد. پژوهش نامۀ تربیت بدنی و رفتار حرکتی،14(28)، 258-247. https://doi.org/10.22080/jsmb.2017.10889.2462
شهبازی، س.، حیرانی، ع.، و رحمانی، م. (1396). تأثیر فعالیتهای یکپارچهسازی حسی-حرکتی در ترکیب با بازخورد بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. نشریه کودکان استثنایی، 17(1)، 110-97. http://joec.ir/article-1-225-fa.html
صالحی، ح.، افسرده بخشایش، ر.، موحدی، ا.، و قاسمی، و. (1390). ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی سیاهۀ اختلال هماهنگی رشد حرکتی در پسران 6-11 ساله. روانشناسی افراد استثنایی،1(4)، 161-135. https://jpe.atu.ac.ir/article_2132.html
علیبخشی، ح.، سلمانی، م.، احمدیزاده، ز.، و سیمینقلم، م. (1397). بررسی ارتباط بین تداوم بازتابهای اولیه و مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. کومش. 20(3)، ۴۸۳-۴۷۸. https://brieflands.com/articles/koomesh-152982
کریمی بحرآسمانی، ب.، چرامی، م.، شریفی، ط.، و غضنفری، الف. (1400). اثربخشی مداخلۀ یکپارچگی حسی-حرکتی بر عزتنفس و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 21(2)، 110-101. http://joec.ir/article-1-1326-fa.html
کورتز، ال. ای. (1396). شناخت و توانبخشی مشکلات حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. ترجمه: سعید رضایی، و االهه مهرمنش. تهران: انتشارات آوای نور.
گنجی، م. (1398). آسیب شناسی روانی بر اساس-5 DSM. تهران: نشر ساوالان.
فرامرزی، س.، عباسی، س.، غلامی، م.، وهابی، ر. س.، و پورصدوقی، ا. (1399). تأثیر تمرینات یکپارچگی حسی بر تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری ،10(2)، 82-71. https://doi.org/10.22108/cbs.2021.128209.1520
فیروزان، ح. (1397). روشهای بازپروری مهارتهای حسی-حرکتی. تبریز: انتشارات هنر اول.
قاسمیان مقدم، ه.، سهرابی، م.، و طاهری، ح. ر. (1398). اثر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال یادگیری خاص. رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 11(1):121-103. https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.262860.1396
مرادی، ه.، و موحدی، ا. (1398). تاثیر غنی سازی محیط (تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک) بر بهبود کارکردهای عصبی-شناختی توجه در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. نشریۀ شفای خاتم، 7(3)، 31-23. http://dx.doi.org/10.29252/shefa.7.3.23
مرادی، ه.، و شایان نوشآبادی، ا. (1397). تأثیر دو شیوۀ مختلف سازماندهی تمرین جسمانی بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی. نشریه شفای خاتم،6(4)، 44-34. http://dx.doi.org/10.29252/shefa.6.4.34
نجاتی، و. (1396). توانبخشی توجه با تکالیف تعادلی باران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
هاشمی، ا.، شیخ، م.، حومنیان، د.، و باقرزاده، ف. (1398). تأثیر تمرینات وی فیت بر خامحرکتی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی تحولی. مجلۀ علوم روانشناختی، 18(74)، 152-143. http://psychologicalscience.ir/article-1-273-fa.html
References Alibakhshi, H., Salmani, M., Ahmadizadeh, Z., Siminghalam, M. (2018). Relationship between primitive reflexes and fine motor skills in children with specific learning disorders. Koomesh, 20(3), e152982. https://brieflands.com/articles/koomesh-152982 (In Persian) Anekar, A. A., & Bordoni, B. (2021). Palmar Grasp Reflex. In StatPearls. StatPearls Publishing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK553125/ Blythe, S. G. (2011). Attention, balance and coordination: The A.B.C. of learning success. Germany: Wiley. Bruininks, R. H. (1978). Examiner’s Manual: Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency. Circle Pines, MN: American Guidance Service. Bruininks, R. H., & Bruininks, B. D. (2005). Bruininks-oseretsky test of motor proficiency, second edition (BOT-2). APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t14991-000 Caçola, P., & Lage, G. (2019). Developmental coordination disorder (DCD): An overview of the condition and research evidence. Motriz: Revista de Educação Física, 25(2). https://doi.org/10.1590/s1980-6574201900020001 Camarata, S., Miller, L. J., & Wallace, M. T. (2020). Evaluating sensory integration/sensory processing treatment: Issues and analysis. Frontiers in Integrative Neuroscience. 14, 556660. https://doi.org/10.3389/fnint.2020.556660 Chinello, A., di Gangi, V., & Valenza, E. (2018). Persistent primary reflexes affect motor acts: Potential implications for autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 83, 287–295. https://doi.org/10.1016/J.RIDD.2016.07.010 Dehghani, Y., Afshin, S. A., & Keykhosrovani, M. (2019). Effectiveness of vestibular stimulation on social development in children with autism spectrum disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health, 6(1), 28-41. http://dx.doi.org/10.29252/jcmh.6.1.4 (In Persian) Düger, T., Bumin, G., Uyanik, M., Aki, E., & Kayihan, H. (1999). The assessment of Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency in children. Pediatric Rehabilitation, 3(3), 125–131. https://doi.org/10.1080/136384999289531 Entezari, M., Abdoli, B., & Farsi, A. R. (2021). The effect of manipulation activity of vestibular system on the visual spatial memory of hyperactive children with attention deficit. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation, 10(1), 46-57. https://doi.org/10.22038/jpsr.2021.47861.2102 (In Persian) Esmaeili. S., Movahedi. Y., Rostami. S., & Esmaeili. S. (2015). Effectiveness of physical neurological exercise on the growth of the Psychomotor skills in children with learning disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2(3):16-28. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-112-en.html (In Persian) Faramarzi, S., Abbasi, S., Gholami, M., Vahabi, R. S., & Pour Sadoghi, A. (2021). Effectiveness of sensory integration exercises on social interactions and stereotypical behaviors of children with autism spectrum disorder. Research in Cognitive and Behavioral Sciences.10(2):71-82. https://doi.org/10.22108/cbs.2021.128209.1520 (In Persian) Firoozan, H. (2013). Sensory-motor skills rehabilitation methods. First edition. Tabriz: Honare aval. (In Persian) Futagi, Y., & Suzuki, Y. (2010). Neural mechanism and clinical significance of the plantar grasp reflex in infants. Pediatric Neurology, 43(2), 81-86. https://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2010.04.002 Ganji, M. (2019). Psychopathology according to DSM-5. Tehran: Savalan. (In Persian) Gabbard C., & Cacola P. (2010). Los niños con trastorno del desarrollo de la coordinación tienen dificultad con la representación de las acciones [Children with developmental coordination disorder have difficulty with action representation]. Revista de Neurologia, 50(1), 33–38. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20073021/ Ghasemian Moghadam, H., Sohrabi, M., & Taheri, H. R. (2017). The effect of selected motor games on static and dynamic balance in children with specific learning disorder. Journal of Sports and Motor Development and Learning.11(1), 103-121. (In Persian) Hashemi, A., Sheikh, M., Homanian, D., & Bagherzadeh, F. (2019). The effect of Wii Fit exercises on clumsiness and quality of life in children with developmental coordination disorder. Journal of Psychological Science,18(74);143-152. http://psychologicalscience.ir/article-1-273-en.html (In Persian) Rezayi, S. (2019). Autism Disorder (Assessment, Diagnosis, Therapy). Tehran: Avaye Noor. (In Persian) Rezayi, S. (2020). The effectiveness of cognitive rehabilitation (brain gym) on speed processing and neuro reaction speed in children with developmental coordination disorder. Neuropsychology, 6(3), 91-104. https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.52619.1539 (In Persian) Jokar Tang Karami, S., Sheikh, M., & Jamshidi, A. (2015). The affection of a period of selected exercising program on improving manipulative skills in children with developmental coordination disorder (CDC). Motor Behavior, 6(18), 15-30. https://mbj.ssrc.ac.ir/article_228.html?lang=en (In Persian) Karimi Bahrasemany, A., Chorami, M., Sharifi, T., & Ghazanfar, A. (2021). Effectiveness of sensory-motor integration on self-esteem and performance mathematical in male students with math learning disorder in Kerman. Journal of Exceptional Children, 21(2), 101-110. http://joec.ir/article-1-1326-en.html (In Persian) Kordi, H., Sohrabi, M., Saberi Kakhki, A., & Attarzadeh Hossini,S. R. (2016). The effect of strength training based on process approach intervention on balance of children with developmental coordination disorder. Archivos Argentinos de Pediatria, 114(6). https://doi.org/10.5546/aap.2016.eng.526 Kurtz, L. A. (2008). Understanding motor skills in children with dyspraxia, adhd, autism, and other learning disabilities: A guide to improving coordination. Persian translated by Saeid Rezayi & Elaheh Mehrmanesh. (2017). Tehran: Avaye Noor. (In Persian) Lane, S. J., Mailloux, Z., Schoen, S., Bundy, A., May-Benson, T. A., Parham, L. D., Smith Roley, S., & Schaaf, R. C. (2019). Neural foundations of ayres sensory integration®. Brain Sciences, 9(7), 153. https://doi.org/10.3390/brainsci9070153 Mandal M. K., Bulman-Fleming M. B., & Tiwari G. (2000). Side bias: A neuropsychological perspective. Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-46884-0 McDonald, K. G. (2021). Integrating primitive reflexes through play and exercise: an interactive guide to the symmetrical tonic neck reflex (STNR). Polaris Therapy. https://books.google.com/books?id=FROhzgEACAAJ Moradi, H., Movahedi, A. (2019). Effectiveness of physical exercise on the growth of the Psycho- motor skills in children with learning disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam, 7(3):23-31. http://dx.doi.org/10.29252/shefa.7.3.23 (In Persian) Moradi, H., & Shayan Nooshabadi, A. (2018). The effects of two different physical activity organizing methods on the executive functions of the children with developmental coordination disorder. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam.6(4), 34-44. http://dx.doi.org/10.29252/shefa.6.4.34 (In Persian) Nejati, V. (2016). Balance based attentive rehabilitation of attention (BARAN). First Edition. Tehran: Shahid Beheshti University. (In Persian) New York Health Authority. (2018). Movement disorders, clinical guidelines for evaluation, diagnosis and early treatment. Persian Translated by Rezayi. S. Tehran: Avaye Noor. )In Persian( Pecuch, A., Gieysztor, E., Telenga, M., Wolańska, E., Kowal, M., & Paprocka-Borowicz, M. (2020). Primitive reflex activity in relation to the sensory profile in healthy preschool children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8210. http://doi.org/10.3390/ijerph17218210 Pecuch, A., Gieysztor, E., Wolańska, E., Telenga, M., & Paprocka-Borowicz, M. (2021). Primitive reflex activity in relation to motor skills in healthy preschool children. Brain sciences, 11(8), 967. https://doi.org/10.3390/brainsci11080967 Raji, P., Nokhostin Ansari, N., Jalaie, S., & Mahmoudian, M. (2014). Determine motor status of children with motor skills disorders using two scales of bleck and capute. Journal of Holistic Nursing and Midwifery, 24(3), 1-9, http://hnmj.gums.ac.ir/article-1-313-en.html )In Persian ( Salehi, H., Afsorde Bakhshayesh, R., Movahedi, A. R., & Ghasemi, V. (2012). Psychometric properties of a persian version of the developmental coordination disorder questionnaire in boys aged 6–11years old. Psychology of Exceptional Individuals, 1(4), 135-161. https://jpe.atu.ac.ir/article_2132.html?lang=en )In Persian ( Shahbazi, S., Heyrani, A. (2017). The effect of sensory-motor integration activities on attention and working memory of children with developmental coordination disorder. Physical Education and Motor Behavior Research Paper.14(28):247-258. https://doi.org/10.22080/jsmb.2017.10889.2462 (In Persian ( Shahbazi, S., Heyrani, A., & Rahmani, M. (2017). Effects of sensory-motor integration activities in combination with feedback on balance in children with developmental coordination disorder. Journal of Exceptional Children.17(1):97-110. http://joec.ir/article-1-225-en.html (In Persian ( Shoja, M., Vaez Mousavi, S. M. K., & Ghasemi, A. (2019). The effect of game-oriented exercises on motor development of overweight children with developmental coordination disorder. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 11(1), 87-101. https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.246808.1321 )In Persian( Sigafoos, J., Roche, L., O’Reilly, M. F., & Lancioni, G. E. (2021). Persistence of primitive reflexes in developmental disorders. Current Developmental Disorders Reports, 8(2), 98–105. https://doi.org/10.1007/s40474-021-00232-2 Takizade, K., Farsi, A., Baghernia, R., Abdoli, B., & Asle Mohammadizade, M. (2013). Validity and reliability of a Persian version of developmental coordination disorder questionnaire in 3-5 aged children. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 9(3), 502-514. https://jrrs.mui.ac.ir/article_16715.html?lang=en) In Persian( Wilson, B. N., Crawford, S. G., Green, D., Roberts, G., Aylott, A., & Kaplan, B. J. (2009). Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 29(2), 182-202. https://doi.org/10.1080/01942630902784761 Wilson, B. N., Creighton, D., Crawford, S. G., Heath, J. A., Semple, L., Tan, B., & Hansen, S. (2015). Psychometric properties of the Canadian little developmental coordination disorder questionnaire for preschool children. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 35(2), 116–131. https://doi.org/10.3109/01942638.2014.980928 Yoo, H., & Mihaila, D. M. (2022). Rooting Reflex. In StatPearls. StatPearls Publishing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK557636/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |