
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,833 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,761,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,490,947 |
بازنماییِ فیلمیِ مفهوم اگزیستانسیالِ دوستی در فیلم خانه دوست کجاست؟ | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.64 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.392650.616051 | ||
نویسندگان | ||
محسن کرمی* 1؛ فرهاد نصیری فرد2 | ||
1استادیار فلسفه و فیلم، دانشگاه صدا و سیما | ||
2دانشگاه صدا و سیما | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل و تبیین شیوه بازنمایی فیلیمی مسائل وجودی در آثار عباس کیارستمی، با تمرکز ویژه بر فیلم خانه دوست کجاست؟ انجام شده است. به نظر میرسد که کیارستمی در این فیلم به شیوهای عمیق به بازتاب مفهوم اگزیستانسیال دوستی و مسائل مرتبط با آن از جمله مسئولیت، تعهد و جستجوی اخلاقی پرداخته است. این مطالعه قصد داشته است که با بررسی دقیق فیلم مذکور شگردها و تکنیکهای فیلمیِ کیارستمی را در بازنمایی مفاهیم اگزیستانسیال کشف و عرضه کند. و از روش تحلیلی-تفسیری با رویکرد نئوفرمالیسم برای این کار استفاده میکند. کیارستمی در فیلم خانه دوست کجاست؟ بهطور خاص به مسئله دوستی و مسئولیتها و تعهدات و جستوجوهای اخلاقیِ ناشی از آن پرداخته است. این فیلم با تمرکز بر داستانی ساده و روزمره، اما عمیق، به تماشاگر نگرشی فلسفی و وجودی از آن مسائل انسانی میدهد. بازنمایی واقعیتهای روزمره در این فیلم، به فیلمساز امکان داده تا مخاطب را با عمق و پیچیدگیهای اخلاقی و فلسفی همراه کند. کیارستمی همه اینها را از طریق ابزارهای سینمایی از جمله روایت دراماتیک، تصویربرداری، نورپردازی، تدوین، و صدا انجام داده است و با سبک خاصّ خود مخاطب را به سفری همراه با احمد، قهرمان فیلم، برای کندوکاو در ژرفاهای دوستی به مثابه امری وجودی در زندگی انسانی میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خانه دوست کجاست؟ (1365)؛ مفاهیم اگزیستانسیال/وجودی؛ دوستی؛ نئوفرمالیسم؛ کیارستمی؛ بازنمایی فیلمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |