
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,925,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,926 |
طراحی مدل مدیریت دانش حاصل از ارزیابیهای نهادهای نظارتیِ ناظر بر خطمشیهای عمومی ایران | ||
مدیریت دولتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.384467.3596 | ||
نویسندگان | ||
روح اله مهدیان کیاسری1؛ محمدرضا ربیعی مندجین* 2؛ سیدمهدی الوانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
پیچیدگی ارزیابی در حوزه عمومی به عنوان یک چالش مهم در فرآیندهای تصمیمگیری و اجرای خطمشیها مطرح میشود. این پیچیدگی، ناشی از چند بعدی بودن اهداف خطمشیها و تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی آنهاست. در این راستا، ارزیابی خطمشیها نیازمند در نظر گرفتن آثار کوتاهمدت و بلندمدت و همچنین آثار جانبی است که میتواند اهداف اولیه را تحت تأثیر قرار دهد.در نظام حکمرانی ایران، تلاشهایی برای کاهش پیچیدگیهای ارزیابیها صورت گرفته است. هر قوه دارای نهادهای نظارتی خاص خود است که به صورت تخصصی به ارزیابی عملکرد دولت پرداخته و سعی در کاهش این پیچیدگیها دارند. با این حال، تخصصیسازی بیش از حد ارزیابیها در ایران، چالشهایی را به وجود آورده است. به دلیل جزیرهای بودن اقدامات نهادهای نظارتی و نبود هماهنگی مناسب، اطلاعات حاصل از ارزیابیها به صورت پراکنده باقی میماند و دسترسی به نتایج چندجانبه و ایجاد یک بینش کلی و عمیقتر سخت میشود. این موضوع به ایجاد رقابتهای غیرسازنده و عدم اشتراکگذاری دادهها منجر میشود. این پژوهش به بررسی الزامات و ضروریات مدیریت دانش در ارزیابیهای خطمشیهای عمومی ایران میپردازد. مدیریت دانش، به عنوان یک رویکرد کلیدی، میتواند به بهبود کیفیت ارزیابیها و تسهیل اشتراکگذاری اطلاعات کمک کند و ازینرو به دنبال شناسایی نیازها و الزامات بروز مدیریت دانش در ارزیابیهای خطمشیهای عمومی ایران است. این امر میتواند منجر به بهبود تعاملات بین سازمانها، کاهش هزینههای ارزیابی و افزایش کیفیت تصمیمگیریها گردد. به همین دلیل، توجه به بروز مدیریت دانش در این حوزه نه تنها ضروری، بلکه حیاتی به نظر میرسد. پژوهش حاضر با بهکار گیری روش کیفی تحلیل مضمون به دنبال این بوده است که مسیردست یابی به اهداف پژوهش را از طریق مصاحبه از درون تجربیات زیسته سازمانی افراد دخیل در این امر که شکاف موصوف را لمس نمودند استخراج نماید. با تحلیل 20 مورد پرسشنامه تحلیل مضمون، طی کدگذاری اولیه 27 مفهوم و در کدگذاری ثانویه 8 مفهوم اصلی نمایان شدند که عبارتند از: 1) خلق، کسب و سازماندهی دانش 2) بکارگیری، تسهیم و انتقال دانش 3) نگهداشت و بازخورد دانش 4) زیرساختهای لازم 5) مشارکت و هم افزایی 6) تعامل با مراکز دانش 7) عوامل کلیدی 8) اصول حفاظتی. این پژوهش توانسته مدیریت دانش را از محدوده چرخه دانشی (خلق تا بازخورد) فراتر ببرد و باتوجه به محیط پیچیده سیاستگذاری و محدودیتهای قانونی و امنیتی در هنگام تعاملات دانشی بین دستگاههای نظارتی، عوامل سازمانی، تشکیلاتی ، خارجی و استانداردها و اصول ضروری را نیز جهت ایجاد یک مدل مدیریت دانش موفق و پاسخگو با قابلیت اجرا را ارائه نماید. با توجه به یافتههای پژوهش و همچنین تجربیات دیگر کشورها در پیاده سازی مدلهای بومی و موفق خود، به نظر میرسد که با ایجاد واحدهای تخصصی مدیریت دانش در نهادهای نظارتی و توسعه زیرساختهای فنی ، زمینه برای تسهیم و بهرهبرداری از دانش ارزیابیها فراهم شود. همچنین، همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی میتواند به افزایش عمق و کیفیت ارزیابیها کمک کند. در نهایت، تدوین یک استراتژی ملی مدیریت دانش که شامل تسهیم دانش میان نهادهای دولتی و برگزاری نشستهای تخصصی باشد، میتواند مدل را به صورت کامل اجرا و به ارتقای کیفیت سیاستهای عمومی و افزایش شفافیت و کارآمدی در سطح ملی منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ سیاستگذاری عمومی؛ دستگاه نظارتی؛ ارزیابی؛ خطمشی عمومی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 |