
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,494 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,279,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,759,333 |
ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزش عالی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه فرهنگیان تهران) | ||
مجله علمی " آمایش سرزمین " | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404 اصل مقاله (899.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jtcp.2025.390372.670496 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ علی خنیفر2؛ مجتبی دولت یاری3 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته رشته هنر دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
تلفیق پایداری و آمایش در آموزش عالی هنوز در گامهای ابتدایی خود مانده و با چالشهای بسیاری روبهروست و بهبود سنجش و ارزیابی مداوم شاخصها و مولفههای پایداری دانشگاهی میتواند باعث ایجاد تحول و ثبات در نظام آموزش عالی و کاهش نگرانیهای روزافزون پایداری محیطی مؤسسات آموزش عالی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای آمایشی پایداری محیطی واحدهای دانشگاه فرهنگیان تهران بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و خبرگان آشنا با واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه تأیید شد و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد آماره تی (612/0) مؤلفه مواد و مصالح پایداری محیطی معنیدار نبوده و در حد متوسط است. اما آماره تی (549/24-) سیستم حملونقل، آماره تی (768/11-) بهرهگیری از آب، آماره تی (435/10-) مدیریت زیستمحیطی و آماره تی (537/12-) انرژی و اتمسفر در سطح 001/0 منفی و معنیدار میباشد. بنابراین میانگین این متغیرها بطور معناداری پایینتر از میانگین فرضی یعنی 3 است و در سطح نامطلوبی هستند. همچنین نتایج نشان وضعیت هیچ کدام از شاخصهای مربوط به مؤلفههای پایداری محیطی (مدیریت محیط زیست، سیستم حملونقل، مواد و مصالح، بهرهگیری از آب و انرژی و اتمسفر) در وضعیت مطلوب و مساعدی قرار ندارد. بهبود وضعیت پایداری دانشگاه فرهنگیان مستلزم بازنگری اسناد بالادستی، سند چشمانداز دانشگاه فرهنگیان و اهتمام ورزیدن به شاخصهای آمایش سرزمین در برنامهریزی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش؛ توسعه پایدار؛ دانشگاه پایدار؛ پایداری محیطی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 41 |