
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,827 |
تعداد مقالات | 73,631 |
تعداد مشاهده مقاله | 135,081,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 105,353,538 |
ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزش عالی (مطالعة موردی: واحدهای دانشگاه فرهنگیان تهران) | ||
مجله علمی " آمایش سرزمین " | ||
دوره 17، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 55-71 اصل مقاله (894.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jtcp.2025.390372.670496 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ علی خنیفر2؛ مجتبی دولت یاری3 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه جامعهشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
تلفیق پایداری و آمایش در آموزش عالی هنوز در گامهای ابتدایی خود مانده و با چالشهای بسیاری روبهروست و بهبود سنجش و ارزیابی مداوم شاخصها و مؤلفههای پایداری دانشگاهی میتواند باعث ایجاد تحول و ثبات در نظام آموزش عالی و کاهش نگرانیهای روزافزون پایداری محیطی مؤسسات آموزش عالی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای آمایشی پایداری محیطی واحدهای دانشگاه فرهنگیان تهران بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیة استادان و خبرگان آشنا با واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد آمارة تی (612/0) مؤلفة مواد و مصالح پایداری محیطی معنیدار نیست و در حد متوسط است. اما آمارة تی (549/24-) سیستم حملونقل، آمارة تی (768/11-) بهرهگیری از آب، آمارة تی (435/10-) مدیریت زیستمحیطی، و آمارة تی (537/12-) انرژی و اتمسفر در سطح 001/0 منفی و معنیدار است. بنابراین میانگین این متغیرها به طور معنادار پایینتر از میانگین فرضی یعنی 3 است و در سطح نامطلوبی هستند. همچنین نتایج نشان داد وضعیت هیچیک از شاخصهای مربوط به مؤلفههای پایداری محیطی (مدیریت محیط زیست، سیستم حملونقل، مواد و مصالح، بهرهگیری از آب و انرژی و اتمسفر) در وضعیت مطلوب و مساعدی قرار ندارد. بهبود وضعیت پایداری دانشگاه فرهنگیان مستلزم بازنگری اسناد بالادستی، سند چشمانداز دانشگاه فرهنگیان، و اهتمام ورزیدن به شاخصهای آمایش سرزمین در برنامهریزی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش سرزمین؛ دانشگاه پایدار؛ پایداری محیطی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
بارشادت، نگین؛ شعاعی، حمیدرضا و رضوانی، علیرضا (1398). تبیین مؤلفهها و شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تأکید بر سیستمهای ارزیابی فضاهای سبز آموزشی. محیطشناسی، 45(1)، 171 ـ 192.
باقریپور، محبوبه و دانشپور، علیرضا (1396). ارزیابی فضاهای آموزشی با استفاده از شاخصههای پایداری زیستمحیطی. پنجمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات نوین پژوهشی در مهندسی و تکنولوژی. شیراز. https://civilica.com/doc/749715
جعفریان، بابک؛ سرور، رحیم و برنا، رضا (1398). شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندة آمایش سرزمین استان تهران با رویکرد آیندهپژوهی. فصلنامة جغرافیایی سرزمین، 16(61)، 17 ـ 37.
حمزهرباطی، حمزه؛ مهاجران، بهناز؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ جاودانی، حمید و بذرافشانمقدم، مجتبی (1397). تحلیل آموزش پایدار بر اساس مدل AHP در آموزش عالی: پژوهشی ترکیبی. فرایند مدیریت و توسعه، 30(3)، 61 ـ 96.
خنیفر، حسین؛ صحرانورد نشتیفان، یونس و ابراهیمی، صلاحالدین (1401). ضرورت ایجاد دورۀ کارشناسیارشد مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان. پژوهشهای رهبری آموزشی، 6(21)، 47 ـ 81.
دارابی، سلمان (1398). مطالعة زمینهها و شاخصهای مرتبط با دانشگاه پایدار در نظام آموزش عالی ایران: مقایسة رویکردهای دانشگاهی دولتی و غیر دولت. رسالة دکتری. رشتة علوم تربیتی. گرایش برنامهریزی توسعة آموزش عالی. دانشگاه کردستان.
دارابی، سلمان؛ عزیزی، نعمتالله؛ سلیمی، جمال و شیربیگی، ناصر (1398). تأملی بر شاخصهای پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش عالی. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 8(15)، 19 ـ 55.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1391). روشهای پژوهش در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سرور، رحیم (1390). جغرافیای کاربردی و آمایش سرزمین. تهران: سمت.
صالحی، صادق و پازوکینژاد، زهرا (1393). آموزش عالی پایدار و پایداری محیط زیست. آموزش عالی ایران، 2(6)، 83 ـ 123.
عبدالهزاده، مهدی؛ رهنما، محمدرحیم؛ شکوهی، محمداجزاء و موسوی، میرنجف (1399). ارزیابی شاخصهای پایداری اجتماعی در شهرهای استان آذربایجان غربی. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 52(1)، 1257 ـ 1273.
کریمیتکلو، سلیم؛ دهموبد و طغرلی، معین (1400). ارزیابی پایداری مؤسسات آموزش عالی با رویکرد پویایی سیستم (مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی استان کرمان). پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، 3(8)، 249 ـ 266.
محمودی، سید محمد (1402). آمایش سرزمین. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ملکینیا، عماد؛ بازرگان، عباس و فیضی، صدیقه (1395). ارائة الگوی عملیاتی ارزیابی پایداری مؤسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). پژوهشهای رهبری آموزشی، 3(10)، 53 ـ 85.
Abdollahzadeh, M., Rahnama, M. R., Shokoohi, M. A., & Mousavi, M. (2021). Evaluation of Social Sustainability Indicators in the Cities of West Azerbaijan Province. Human Geography Research, 52(1), 1257-1273. (in Persian)
Ahmed, G. (2024). Integrating sustainability into higher education challenges and opportunities for universities worldwide. Heliyon, 10(10), 1-13.
Alok, B. S., Himanshu K. M., Chandni, K., & Govind S. D. (2023). Sustainability Assessment of Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review. Engineeering Proceedings, 37(1), 23-30.
Amaral, L. P., Martins, N., & Gouveia, J. B. (2020). Quest for a Sustainable University: A Review. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(2), 155-172.
Arroyo, P. (2017). A New Taxonomy for Examining the Multi-Role of Campus Sustainability Assessments in Organizational Change. Journal of Cleaner Production, 140 (3), 1763-1774.
Aya, B. (2024). A Comprehensive Framework for Assessing the Sustainability of Public Schools in Conflict Areas. Sustainability, 16(16), 30-48.
Bagheripour, M. & Daneshpour, A. (2018). Evaluation of educational spaces using environmental sustainability indicators. Fifth International Conference on Modern Research in Engineering and Technology. Shiraz. https://civilica.com/doc/749715. (in Persian)
Barshadad, N., Shoaei, H. R., & Rezvani, A. (2020). Explaining the components and indicators of environmental sustainability of educational spaces in Iran with emphasis on evaluation systems for educational green spaces. Environment, 45(1), 171-192. (in Persian)
Beach, D., From, T., Johansson, M., & Öhrn, E. (2018). Educational and spatial justice in rural and urban areas in three Nordic countries: a meta-ethnographic analysis. Education Inquiry, 9(1), 4-21.
Bickmore, D.L., Roberts, M. M., & Gonzales, M. M. (2021). How aspiring principals applied course-based learning to develop school improvement plans. Journal of Educational Administration, 59(2), 199-214.
Darabi, S. (2019). Study of the contexts and indicators related to sustainable universities in the Iranian higher education system: Comparison of government and non-government university approaches. PhD thesis in the field of educational sciences. Higher Education Development Planning Orientation. University of Kurdistan. (in Persian)
Darabi, S., Azizi, T., Salimi, J., & Shirbeigi, N. (2019). Reflection on university sustainability indicators: An analysis of the perspectives of higher education policymakers and planners. Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 8(15), 19-55. (in Persian)
Douglas, D., Gunzler., Adam, T., Perzynski., & Adam, C. C. (2021). Structural Equation Modeling for Health and Medicine. Chapman and Hall: CRC.
Gasperina, L. D., Mazutti, J., Brandli, L. L., & Rabello, R. D. S. (2022). Smart Practices in HEIs and the Contribution to the SDGs: Implementation in Brazilian university. Int. J. Sustain. High. Educ, 23(4), 356–378.
Hamzeh Robati, H., Mohajeran, B., SeyedAbbaszadeh, M. M., Javedani, H., & Bazrafshan Moghaddam, M. (2019). Analysis of sustainable education based on the AHP model in higher education: a mixed research. Management and Development Process, 30(3), 61-96. (in Persian)
Jafarian, B., Sarwar, R., & Borna, R. (2020). Identifying Key Factors Affecting the Future Status of Land Planning in Tehran Province with a Futures Research Approach. Quarterly Journal of Geographical Land, 16(61), 17-37. (in Persian)
Jorge, M. L., Madueno, J. H., Cejas, M. Y. C., & Pena, F. J. A. (2015). An Approach to the Implementation of Sustainability Practices in Spanish Universities. Journal of Cleaner Production, 6(36), 34-44.
Karimi Takloo, S., Dehmobad & Toghorli, M. (2022). Assessing the sustainability of higher education institutions with a system dynamics approach (case study: higher education institutions in Kerman province). Contemporary Research in Management and Accounting Sciences, 3(8), 249-266. (in Persian)
Linda, T. & Bhishna, B. (2015). Sustainable campus: engaging the community in sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(1), 57-71.
Mahmoudi, S. M. (2024). Land Planning. Tehran: Tehran University Press. (in Persian).
Malekinia, E., Bazargan, A., & Feizi, S. (2017). Presenting an operational model for assessing the sustainability of higher education institutions: A case study of the University of Tehran. Educational Leadership Research, 3(10), 53-85. (in Persian)
Mbabazi, A., Aisha, A., & Mwesigye, A. (2023). The Influence of Regional Location of Kasese District on Access to University Education. Higher Education, 16(17), 18-19.
Mirzaeinezamabad, A. A. (2018). Pathology and Analysis of the Efficiency of Provincial Levels in Formulating and Implementing Land Planning Programs. Master's Thesis in Land Planning. Urmia University. (in Persian)
Mohammadi, O. (2018). Factors Affecting the Location of Educational Spaces (Case Study: Design of the Faculty of Art and Architecture in Mahabad). National Conference on Civil Engineering and Architecture. Tehran: Shahid Beheshti University. (in Persian)
Nasidi, Q. Y., Ahmad, M. F., Adamu, A., & Sani, A. A. (2022). Exploratory Factor Analysis of Advertising and Perceived Usefulness in the Context of Online Shopping. The Journal of Management Theory and Practice (JMTP), 3(2), 18-23.
Oana, D. (2015). Modeling Factors with Influence on Sustainable University managmant. Journal sustainability. Sustainability, 7(1), 1483-1502.
Salehi, S. & Pazukinejad, Z. (2015). Sustainable Higher Education and Environmental Sustainability. Higher Education of Iran, 2(6), 83-123. (in Persian)
Sarwar, R. (2012). Applied Geography and Land Planning. Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Stefanescu, R., Candea, D., & Candea, R. (2010). The sustainable university. Review of International Comparative Management, 11(5), 841-852.
Teodoreanu, I. (2013). Engineering education for sustainable development: A strategic framework for universities. Annals of the Oradea University. Fascicle of Management and Technological Engineering. Fascicle of Management and Technological Engineering, 1(1), 413-417.
United Nations. (2018). Spatial Planning, Key Instrument for Development and Effective Governance with Special Reference to Countries in Transition. New York and Geneva.
Wang, G., LiuPing, D., & Jing, L. (2023). A study on the cognition of the regional types of rural revitalization from the perspective of land planning. Journal of King Saud University-Science, 35(4), 102532.
Wiadi, I., Kertamuda, F., & Azmy, A. (2022). Effect of Reference Group and Family Group Attitude Toward Establishment in Choosing a university. Journal of Positive School Psychology, 6(8), 9680-9695.
Williams, J. M. (2018). Spatial Justice as Analytic Framework, a Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for The Degree of Doctor of Philosophy (Political Science) in the University of Michigan. ORCID iD: 0000-0001-9861-3056.
Wright, T. (2010). University Presidents' Conceptualizations of Sustainability in Higher Education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(1), 61-73.
Yan, L., Azadi., H., & Frank, W. (2024). Factors Influencing Site Selection for Higher Education Institutes: A Meta-Analysis. Land, 13(12), 12-23.
Zhang, Y., Wang, J., Hu, F., & Wang, Y. (2017). Comparison of evaluation standards for green building in China, Britain, United States. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 65(1), 262-271.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |