
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,925,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,920 |
از چوپانان کویر تا آتابای: ملودیپردازی حسین علیزاده در موسیقی فیلم | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1404 اصل مقاله (3.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.388749.616003 | ||
نویسندگان | ||
شایان اسکندرپور1؛ امین هنرمند* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
عناصر ملودیک به عنوان ارکان اصلی در موسیقی حسین علیزاده برای فیلم عموما ویژگیهای مشترکی دارند. خطوط ملودیک در آثار بلند سینمایی او، عموما مجموعهای از خصوصیات بهکارگیری فواصل، آلتراسیون غیر مدولاسیونی درجات مد و تأکیدات تتراکوردی یا ترایکوردی در جملات را در بر میگیرد، که منجربه ایجاد تشابهات ساختاری متمایز در ملودیپردازی او میشود. فواصل پرتکرار نیمپرده و تریتون در نگاه افقی و عمودی و همچنین آلتراسیون درجات مد در جهت برجستهسازی فاصلۀ دوم کوچک، جزو گرایشات شاخص علیزاده در ساخت خطوط ملودیک است. ایجاد حل یا گرایش نیمپردهای درجۀ دوم به تنیک برگرفته از مد فریژین و بهکارگیری فاصلۀ نیمپردهای، بهویژه در پایانبندی عبارات و جملات ملودیک، منجربه ایجاد اشتراکات نمایشی در سکانسهای با مضمون مشابه میشود. فواصل دوم کوچک و تریتون نه تنها بین نتهای متوالی ملودیک، بلکه گاهی به شکل متقاطع، غیر مجاور و بین خطوط مختلف به شکل عمودی نیز خودنمایی میکنند. این مقاله با تمرکز بر آثار سینمایی علیزاده، از فیلم چوپانان کویر تا آتابای در دو بخش به تحلیل ملودیپردازی و نقش ملودی میپردازد. در بخش نخست، با روش تحلیلی-توصیفی و با تمرکز بر عناصر ملودیک، تعلیقات آلتراسیونی و اهمیت فواصل مذکور در خطوط ملودیک بررسی میشود و در بخش دوم، بهطور مختصر به مضامین مشابه و کارکرد دراماتیک آن اشاره خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حسین علیزاده؛ موسیقی فیلم؛ آهنگسازی فیلم؛ ساختار ملودی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |