
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,925,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,552,939 |
تربیت به مثابه امری مهم که شارع به ترک آن راضی نیست | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1404 اصل مقاله (716.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2025.382596.1009518 | ||
نویسنده | ||
سیدنقی موسوی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
تربیت ذاتاً امری ارزشپایه است و در مکاتب سیاسی و اجتماعی درجه اهمیت آن متفاوت است. درباره «وضعیت فرانهادی تربیت» مباحثی وجود دارد. نوشتار حاضر درصدد است از منظر بسیار کلان و فوقانی، جایگاه تربیت در منظومه احکام شریعت اسلامی را جستجو نماید و این مدعا را بررسی نماید که آیا «تربیت به مثابه امری مهم است که شارع به ترک آن راضی نیست»؟ بنابراین مساله نوشتار حاضر عبارت است از تبارشناسی، مفهومپردازی و مدللسازی این مدعا. روش تحقیق، به ترتیب توصیفی، تحلیلی و استنباطی است. طبق بررسیها این نتایج حاصل شد: اصطلاح «لایرضی الشارع بترکه» و «الامور المهمه» به یک معنا اشاره دارند و مصادیق آنان هم به دماء و فروج و اعراض محدود نیست. براساس ادله اقامه شده، این نتایج حاصل شد: تربیتِ واجب، در همه ساحات و همه سنین از «امور مهم است که شارع به ترک آن راضی نیست؛ همچنین «تربیت واجب، برای خردسالانِ بیسرپرست و بدسرپرست»، «تربیت در سپهر جامعه و بصورت همزمان بصورت وجوبی و ندبی بر خانواده، حاکمیت، عالمان و مردم» و «تربیت از باب امور حسبی و امربه معروف و نهی از منکر». | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه فقه تربیتی؛ فقه خانواده؛ وضعیت فرانهادی تربیت؛ تکلیف طولیِ تربیت؛ تکلیفِ عرضی تربیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |