
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,882,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,542,891 |
نگرشی انتقادی به انطباق پذیری«ثبت کشتی» با مولفههای «نظام ثبت منقول» | ||
مطالعات حقوق تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcl.2025.380951.634667 | ||
نویسندگان | ||
نسرین طباطبائی حصاری* 1؛ رحیم پیلوار2؛ سروش صفی زاده3 | ||
1عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
3پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم،ایران | ||
چکیده | ||
ثبت کشتی، دارای کارکرد دوگانه «اعطای تابعیت» در کنار «تثبیت مالکیت» است که منجر به تفاوتهایی در اصول آن نسبت به سایر نظامها شده است. در دستهبندیهای متداول، به دلیل تلقی منقول بودن کشتی، نظام ثبتی آن نیز بر مدار ثبت منقول توجیه میشود. لذا این پرسش مطرح میشود که اصولا ثبت منقول چه مولفههایی دارد و ثبت کشتی تا چه حد از آنها پیروی میکند؟ پژوهش حاضر با اتکا به روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، پنج مولفۀ «اثر ماهوی حدأقلی»، «اختیاری بودن ثبت»، «تمرکز بر ثبت وثیقۀ»، «ادارۀ تخصصی نظام ثبتی» و «نقش انفعالی مرجع ثبت» را به عنوان ویژگیهای ثبت منقول برشمرده و معتقد است که ثبت کشتی با پنج مولفۀ «اثر ایجادی ثبت»، «الزامی بودن ثبت کشتی»، «جامعیت بانک اطلاعات ثبتی»، «شبه تخصصی بودن ثبت کشتی»، «نقش فعال مرجع ثبت در ثبت کشتی» از الگوی ثبت منقول پیروی نکرده و دارای نظام ثبتی مستقلی است. برهمین اساس، پیشنهاداتی نظیر «تثبیت اثر ایجاد مالکیت به موجب ثبت در قالب قانون»، «تصریح اصل اجباری بودن ثبت کشتی در قالب رفع ابهام و اصلاح بند یک مادۀ یک قانون دریایی» و «توسعه بانک اطلاعات ثبتی به سایر حقوق عینی» برای تقویت این نظام ثبتی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعطای تابعیت؛ تثبیت مالکیت؛ ثبت کشتی؛ ثبت منقول؛ نظریۀ نقش حدأقلی ثبت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 |