
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,250 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,267,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,111,247 |
مدلسازی عوامل مؤثر بر حکشدگی ساختاری کنشهای اقتصادی (مورد مطالعه: بازاریان شهر اردبیل) | ||
توسعه محلی (روستائی-شهری) | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 31، اسفند 1403، صفحه 441-459 اصل مقاله (1.16 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrd.2025.388217.668895 | ||
نویسندگان | ||
کمال کوهی* 1؛ فاطمه گلابی2؛ حسین بنی فاطمه3؛ بهنام منصور یونجالی3 | ||
1گروه پژوهشی جامعهشناسی مسائل اجتماعی، موسسه تحقیقات اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه پژوهشی مطالعات زنان و خانواده، موسسه تحقیقات اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هر کنش و نهاد اقتصادی را باید در ظرف روابط اجتماعی فهمید. روابط اجتماعی بر کنش اقتصادی تمام کنشگران تأثیر عمیق میگذارد و نتیجۀ آن بروز کنشهای فردی و جمعی است. اگر کنش اقتصادی را امر مستقلی درنظر بگیریم نتایج تأسف باری رخ خواهد داد. بر همین اساس در نوشتار حاضر میزان حکشدگی ساختاری در بین بازاریان شهر اردبیل و عوامل مؤثر بر آن مطالعه میشود. روش مطالعۀ حاضر پیمایش و ابزار آن پرسشنامۀ استاندارد و محققساخته است. روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم است که با استفاده از فرمول کوکران، 378 نفر از بازاریان شهر اردبیل در واحدهای صنفی بهعنوان نمونه انتخاب و مطالعه شدند. نتایج تحلیل توصیفی نشان داد میانگین حکشدگی ساختاری معاملات بازاریان شهر اردبیل 74 درصد است. نتایج مدل بیانگر آن است که بهترتیب آنومی اقتصادی با 176/0، سابقه در کسبوکار با 17/0، عقلانیت ابزاری با 092/0 و اعتماد اجتماعی با 069/0 از عوامل تأثیرگذار بر حکشدگی ساختاریاند. مدل معادلات ساختاری برازششده، الگوی مناسبی برای تبیین تغییرات حکشدگی ساختاری بازاریان شهر اردبیل است و بهطور معنیداری 08/0 درصد از تغییرات آن را تبیین کرده است. این بینشها به درک عمیقتری از چگونگی حکشدگی کنشهای اقتصادی در زمینههای اجتماعی کمک میکند و بر نیاز به کاوش بیشتر در این پویاییها در جامعهشناسی اقتصادی تأکید میورزد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد اجتماعی؛ بازاریان؛ جامعهشناسی اقتصادی؛ حکشدگی؛ کنش اقتصادی | ||
مراجع | ||
امیرپناهی، محمد (1396). ساخت اجتماعی بازار، تحلیل جامعهشناختی پیدایش بازار با تأکید بر بازار بانه در استان کردستان. مطالعات جامعهشناختی، 25(1)، 87-115. https://doi.org/10.22059/jsr.2018.67703
توسلی، غلامعباس و امانی کلاریجانی، امرالله (1391). تحلیل و بررسی ابعاد سرمایۀ اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (با تأکید بر تئوری شبکه). مطالعات رسانهای، 7(18)، 89-99.
حسینی قمی، مژگان و رضایی، مریم (1395). پیوند بازار مسجد: انسجام اجتماعی در بازار تهران. پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، 5(4)، 19-48. https://doi.org/10.22108/ssoss.2017.21264
حسینی قمی، مژگان (1394). بررسی عوامل مؤثر بر پایبندی به هنجارهای اخلاق اقتصادی نیم قرن اخیر در بازار بزرگ تهران. جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(4)، 1-27.
سوئدبرگ، ریچارد (1397). صورتبندی مفهوم منفعت از منظرهای جامعهشناسی، اقتصاد و سیاست. ترجمۀ حمزه نوذری و علیرضا اسکندرینژاد. تهران: دنیای اقتصاد.
سوئدبرگ، ریچارد و گرانووتر، مارک (1395). جامعهشناسی اقتصادی، ساخت اجتماعی و کنش اقتصادی. ترجمۀ علیاصغر سعیدی. تهران: تیسا.
شریفی، نیره (1395). تغییرات اخلاق کسبوکار و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعهای در شهر بابل). رسالۀ دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی.
علینژاد، منوچهر و سعیدی، علیاصغر (1397). تحلیل جامعهشناختی بر نقش کارآفرینانۀ آذری زبانهای تهران با تأکید بر دریانیها. دوفصلنامۀ جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، 7(2)، 91-124. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23224371.1397.7.2.4.5
عنبری، موسی و ایار، علی (1403). تنیده در فرااقتصاد: تحلیل کنش اقتصادی در ایران. مطالعات جامعهشناختی (نامۀ علوم اجتماعی سابق)، 31(1)، 189-167. https://jsr.ut.ac.ir/article_99272.html
علینژاد، منوچهر و نصرتی، روحاله (1397). حکشدگی کنش اقتصادی: مطالعۀ الگوی کنش اقتصادی دریانیهای آذریزبان. مطالعات جامعهشناختی، 24(2)، 435-458. https://doi.org/10.22059/jsr.2018.65472
کشاورزیان، آرنگ (1383). بازار تهران: تداوم یا دگرگونی؟. گفتگو، 11، 41-48.
ورشوی، سمیه (1397). دولت و حکشدگی ساختاری بازار فرش دستباف در دورههای پهلوی و جمهوری اسلامی. پایاننامۀ دکتری جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. گنج.
Alinaghian, L., Kim, Y., & Srai, J. (2020). A relational embeddedness perspective on dynamic capabilities: A grounded investigation of buyer-supplier routines. Industrial Marketing Management, 85, 110-125. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.10.003
Amirpanahi, M. (2018). The Social Construction of Market; Sociological Analysis of Origination of Market by emphasize on Baneh Market in Kordistan. Sociological Review, 25(1), 87-115. https://doi.org/10.22059/jsr.2018.67703 (In Persian)
Alinejad, M., & Saeidi, A. (2018). Sociological analysis of the entrepreneurial role of Azeri-speakers in Tehran with emphasis on seafarers. Journal of Economic & Developmental Sociology, 7(2), 91-124. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23224371.1397.7.2.4.5 (In Persian)
Alinejad, M., & Nosrati, R. (2018). Flexible embededdness; Sociological study of the Daryanis economic action. Sociological Review, 24(2), 435-458. https://doi.org/10.22059/jsr.2018.65472 (In Persian)
Bockman, J., Fischer, A., & Woodruff, D. (2016). Socialist Accounting” by Karl Polanyi: with preface “Socialism and the embedded economy. Theory and Society, 45, 385-427. https://doi.org/10.1007/s11186-016-9276-9
Boxu, Y., Xingguang, L., & Kou, K. (2022). Research on the influence of network embeddedness on innovation performance: evidence from China's listed firms. Journal of Innovation & Knowledge, 7(3), 100210. https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100210
Choi, T., & Kim, Y. (2008). Structural embeddedness and supplier management: A network perspective. Journal of Supply Chain Management, 44(4), 5-13. https://doi.org/10.1111/j.1745-493X.2008.00069.x
Czernek-Marszałek, K. (2020). The overembeddedness impact on tourism cooperation. Annals of Tourism Research, 81, 102852. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102852.
Czernek-Marszałek, K. (2020). Social embeddedness and its benefits for cooperation in a tourism destination. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 100401. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.100401
Clark, T. D. (2014). Reclaiming Karl Polanyi, Socialist Intellectual. Studies in Political Economy, 94(1), 61-84. https://doi.org/10.1080/19187033.2014.11674954.
Cassity, C. D. (2020). Institutional Anomie Theory: Does Market Mentality Mediate Normative Flexibility?
Dale, G. (2010). Social democracy, embeddedness and decommodification: On the conceptual innovations and intellectual affiliations of Karl Polanyi. New Political Economy, 15(3), 369-393. http://dx.doi.org/10.1080/13563460903290920
Dale, G. (2011). Lineages of embeddedness: on the antecedents and successors of a Polanyian concept. American Journal of Economics and Sociology, 70(2), 306-339. https://doi.org/10.1111/j.1536- 7150.2011.00776.x
Franco, M. R., & Haase, H. (2011). Network embeddedness: A qualitative study of small technology-based firms. International Journal of Management and Enterprise Development, 11(1), 34-51. http://dx.doi.org/10.1504/IJMED.2011.042971
Granovetter, M. (2018). The impact of social structure on economic outcomes. In The sociology of economic life (pp. 46-61). Routledge.
Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology, 91(3), 481-510.
Hess, T., Lang, K. R., & Xu, S. X. (2011). Social embeddedness and online consumer behavior. Electronic Markets, 21, 157-159. https://doi.org/10.1007/s12525-011-0071-1
Hosseinighomi, M., & Rezaei, M. (2017). Linkage of Mosque -market: social cohesion in Tehran Bazaar, Strategic Research on Social Problems, 5(4), 19-48. https://doi.org/10.22108/ssoss.2017.21264 (In Persian)
Jack, S. L., & Anderson, A. R. (2002). The effects of embeddedness on the entrepreneurial process. Journal of Business Venturing, 17(5), 467-487. http://dx.doi.org/10.1016/S0883-9026(01)00076-3
Keshavarzian, A. (2007). Tehran Market: Continuity or Transformation? Conversation, 48, 11-41. (In Persian)
Kim D. (2014). Understanding supplier structural embeddedness: A social network perspective, Journal of Operations Management, 32, 5. https://doi.org/10.1016/j.jom.2014.03.005
Krackhardt, D., Nohria, N., & Eccles, B. (1992). The strength of strong ties: The importance of philos in organizations. Networks in the Knowledge Economy, 216-239. https://doi.org/10.1093/oso/9780195159509.003.0008
Kumar, P., Nowinska, A., & Zaheer, A. (2025). The Paradox of Spatial and Relational Embeddedness: Tie Reinitiation after a Trust Violation. Academy of Management Journal, 68(1), 81-107. https://doi.org/10.5465/amj.2022.1143
Mosar, L. (2021). The always instituted economy and the disembedded market: Polanyi’s dual critique of market capitalism. Journal of Economic Issues, 55(3), 615-636. https://doi.org/10.1080/00213624.2021.1945883
Mizruchi, M. S., & Stearns, L. B. (2001). Getting deals done: The use of social networks in bank decision-making. American Sociological Review, 66(5), 647-671. https://doi.org/10.1177/000312240106600502
Nonino, F. (2013). The network dimensions of intra-organizational social capital. Journal of Management and Organization, 19(4), 454–477.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266. http://dx.doi.org/10.2307/259373
Pomegbe, W. W. K., Li, W., Dogbe, C. S. K., & Otoo, C. O. A. (2020). Enhancing the Innovation Performance of Small and Medium-Sized Enterprises through Network Embeddedness. Journal of Competitiveness, 12(3), 156–171. https://doi.org/10.7441/joc.2020.03.09
Polanyi, K. (1947). On belief in economic determinism. The Sociological Review, 39(1), 96-102. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1947.tb02267.x
Polanyi, K. (1947). Our Obsolete Market Economy: Civilization Must Find a New Thought Pattern. Commentary, 4, 109.
Polanyi, K. (1957a). Aristotle Discovers the Economy. In Trade and Market in the Early Empires: Economies in History and Theory, edited by Karl Polanyi, Conrad Arensberg, and Harry Pearson, 64–94. Chicago: Henry Regnery Company.
Polanyi, K. (1977). The Livelihood of Man. Edited by Harry Pearson. London: Academic Press.
Polanyi, K. (2001). The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time. Boston: Beacon Press.
Song, M., Jung, K., Ki, N., & Feiock, R. C. (2020). Testing structural and relational embeddedness in collaboration risk. Rationality and Society, 32(1), 67-92. https://doi.org/10.1177/1043463120902279
Swedberg, R., & Granovetter, M. (1948). Principles of economic sociology (1st Ed.). Translated by: A. Saeidi. Basic BOOKS. (In Persian)
Swedberg, R., & Granovetter, M. S. (2005). Interest (1st Ed.). Translated by: H. Nozari & A. R. Eskandarinejad. Tehran: Tissa. (In Persian)
Sharifi, N. (2017). Business Ethics Changes and Social factors Influencing It (Inquiry in Babol City). Doctoral Dissertation in Cultural Sociology, Allameh Tabatabai University. Ganj. (In Persian)
Tavassoli, Gh., & Amani, K. A. (2012). Analyzing and examining the dimensions of social capital in virtual social networks (with emphasis on network theory). Media Studies, 7(3), 97-103. https://sanad.iau.ir/fa/Article/792103 (In Persian)
Wang, J., Chen, Z., Chen, T., Wang, W., & Liu, B. (2024). Empirical analysis of factors influencing industrial eco-efficiency in the Yellow River Basin from a social embeddedness perspective. Heliyon, 10(4). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e26245
Uzzi, B. (1997). Social structure and competition in interfirm networks: The paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, 42(1), 35–67. https://doi.org/10.2307/2393808
Vos, T. P., & Hanusch, F. (2024). Conceptualizing embeddedness as a key dimension for analyzing journalistic cultures. Communication Theory, 34(1), 39-48. https://doi.org/10.1093/ct/qtad018
Varshovi, S. (2018). State and Structural Embeddedness of Handmade Carpet Bazaar during Pahlavi and Islamic Republic in Iran. Dissertation Ferdowsi University of Mashhad. Ganj. (In Persian)
Varman, R., & Costa, J. A. (2009). Competitive and cooperative behavior in embedded markets: Developing an institutional perspective on bazaars. Journal of Retailing, 85(4), 453-467. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2009.04.006
Wang, Y., Zhao, X., Fan, L., & Ye, S. (2024). Revisiting residents’ support through collective rationality: The role of relational embeddedness. Journal of Hospitality and Tourism Management, 58, 298-308. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2024.02.004
Zhao, D., Wang, L., & Gu, F. F. (2021). Reconsidering network embeddedness: Effects on different forms of opportunism. Journal of Business Research, 131, 12-24. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.03.029
Zhou, L., Chen, Z., & Peng, M. Y. P. (2022). The role of relational embeddedness in enhancing absorptive capacity and relational performance of internationalized SMEs: evidence from Mainland China. Frontiers in Psychology, 13, 896521. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.896521
Zhang, Y., Long, J., & Zhao, W. (2022). The curvilinear relationships between relational embeddedness and dynamic capabilities: The mediating effect of ambidextrous learning. Frontiers in Psychology, 13, 830377. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.830377
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |