
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,837 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,870,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,539,200 |
آپوریای واقعیت/خیال: عدم قطعیت در منتخبی از مونودرامها و درامهای سوررئالیستی ایرانی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 30، شماره 2، تیر 1404، صفحه 7-18 اصل مقاله (433.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2025.385240.615968 | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر قهرمانی* 1؛ رحمت امینی1؛ سحر مشگین قلم2 | ||
1دانشیار گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دکتریتئاتر،گروههنرهاینمایشی،دانشکدگان هنرهایزیبا،دانشگاهتهران،تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
مفهوم عدم قطعیت در تاروپود جهان امروز تنیده و مفهومی مانند «واقعیت» را نیز درگیر خود کرده است. با اینکه به طور سنتی واقعیت در تضاد با خیال در نظر گرفته می شد، مطالعات بسیاری رابطه ی این دو را دارای همپوشانی می دانند. این پژوهش در پی نمایاندن چگونگی ایجاد این درهم تنیدگی معنایی در درام است. در بنیان فکنی ژاک دریدا، این درهم تنیدگی که در نتیجه ی تصمیمناپذیری است، آپوریا نامیده می شود. به نظر می رسد اگر متن آپوریای واقعیت/خیال را نشان دهد، خود-بنیان فکن می شود، یعنی خودِ متن درهمتنیدگی این دو مفهوم را نشان میدهد. پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است که با بهرهگیری از شیوه اسنادی و بررسی نظاممند منابع کتابخانهای و الکترونیکی، به تحلیل تقابل واقعیت/خیال در نمایشنامههای هدیه جشن سالگرد، اینجا کجاست، خانمچه و مهتابی و خواب در فنجان خالی پرداخته است. این پژوهش بر فرض بنیادین استوار است که مونودرام و درام سوررئالیستی دارای ماهیتی خود- بنیانفکن هستند؛ ازاینرو، عملکرد آپوریا در این آثار مورد واکاوی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد مونودرام با نمایش ذهن شخصیت و مفهوم واقعیت سوبژکتیو، و درام سوررئالیستی با کنار هم قرار دادن لحظات «واقعی» و «خیالی» خود-بنیانفکن و آپوریایی هستند. علاوه براین، آپوریای واقعیت/خیال به مفهوم «حقیقت» در تقابل با «واقعیت» نیز اشاره دارد. آپوریا همسو با «حقیقت» است که در آن، عین از طریق ذهن دریافت میگردد و درام گویی رگه هایی از «حقیقت» جهان را نیز می نمایاند، مفهومی که خود نمایندهی خود-بنیانفکنی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آپوریا؛ بنیانفکنی؛ واقعیت/خیال؛ مونودرام؛ درام سوررئالیستی | ||
مراجع | ||
اژدر، علیرضا؛ جمشیدیراد، محمدصادق؛ علمالهدی، سیدعلی و نتاج، محمدابراهیم (1393). نقش خیال در مکاشفات صوری از دیدگاه محییالدین ابن عربی.
آیین حکمت، 6(22)، 133-159. https://ensani.ir/file/download/article/20160314151057-9449-108.pdf
اهل سرمدی، نفیسه و حکمت، نصرالله (1392). نگاهی به تفاوت خیال و تخیل در فتوحات مکیهی ابن عربی. حکمت و فلسفه، 9(1)، 7-22. https://doi.org/10.22054/wph.2013.5857
ثمینی، نغمه (1400). بچه و اینجا کجاست؟ چاپ اول. نشر نی. https://fidibo.com/book/135443-
ثمینی، نغمه (1390). خواب در فنجان خالی. نشر نی.
چایلدز، پیتر (1382). مدرنیسم (رضا رضایی، مترجم). نشر ماهی. (چاپ اثر اصلی 2000)
رادی، اکبر (1388). خانمچه و مهتابی. در روی صحنهی آبی: دورهی آثار (چاپ دوم، ج. 4، صفحات 325-410). نشر قطره.
ضیمران، محمد (1392). ژاک دریدا و متافیزیک حضور (ویراست دوم، چاپ دوم). انتشارات هرمس.
فضایی، مهرزاد (1379). مفهوم حقیقت و واقعیت در فلسفه. دانش و مردم، 1(6)، 630-633. https://ensani.ir/file/download/article/20120614182257-7037-106.pdf
فیستر، مانفرید (1387). نظریه و تحلیل درام (مهدی نصرالهزاده، مترجم). انتشارات مینوی خرد. (چاپ اثر اصلی 1988) https://fidibo.com/book/2546-
مرتجی، فاطمه و نجفی افرا، مهدی (1397). مبانی معرفتشناختی خیال در عرفان ابن عربی. پژوهشهای معرفتشناختی، 16، 7-30. https://sanad.iau.ir/journal/aadab/Article/545352?jid=545352
مقدادی، بهرام (1393). دانشنامهی نقد ادبی از افلاتون تا به امروز (چاپ سوم). نشر چشمه. https://fidibo.com/book/141354- هاشمی، افشین (1394). هدیهی جشن سالگرد. در هدیهی جشن سالگرد و درستکارترین قاتل دنیا (چاپ دوم). نشر نیلا. https://fidibo.com/book/83525-
Abrams, M. H., & Harpham, G. G. (2015). A glossary of literary terms (11th ed.). Cengage Learning. Ahl-e Sarmadi, N., & Hekmat, N. (2013). A look at the difference between imagination and fantasy in Ibn Arabi's Fusus al-Hikam [Negahi be tafavot-e khial va takhayol dar fotuhat-e makiyie-e Ibn-e Arabi]. Hikmat and Philosophy, 9(1), 7–22. https://doi.org/10.22054/wph.2013.5857 (in Persian) Ajdar, A., Jamshidi Rad, M. S., Elm al-Hoda, S. A., & Netaj, M. E. (2014). The role of imagination in sensory revelations from the perspective of Muhyiddin Ibn Arabi [Naghsh-e khialdar mokashefat-e suri az didgah-e mohieldin Ibn–e Arabi]. Ayin-e Hikmat, 6(22), 133–159. (in Persian) Bachelard, G. (2014). The poetics of space (M. Jolas, Trans.; M. Z. Danielewski, Foreword; R. Kearney, Introduction). Penguin Books. Beaver, N. (2019). Narrative aporia: Deconstructing the epiphanic moment in early modernist literature [Bachelor’s thesis, Walsh University]. OhioLINK Electronic Theses and Dissertations Center. https://etd.ohiolink.edu/ Bressler, C. E. (2011). Literary criticism: An introduction to theory and practice (5th ed.). Pearson. Childs, P. (2003). Modernism [Modernism] (R. Rezaei, Trans.). Mahi Publishing. (Original work published 2000) (in Persian) Chittick, W. C. (1989). The Sufi path of knowledge: Ibn al-'Arabi's metaphysics of imagination. State University of New York Press. Corbin, H. (1969). Creative imagination in the Sufism of Ibn Arabi (R. Manheim, Trans.). Princeton University Press. Cuddon, J. A. (1999). The Penguin dictionary of literary terms and literary theory (C. E. Preston, Rev.). Penguin Books. Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory (M. A. R. Habib, Rev., 5th ed.). Wiley-Blackwell. Culler, J. (2001). The pursuit of signs: Semiotics, literature, deconstruction. Routledge. Derrida, J. (1993). Aporias (T. Dutoit, Trans.). Stanford University Press. Fazayi, M. (2000). The concept of truth and reality in philosophy [Mafhum-e Haghighat va Vagheíat dar Falsafeh]. Danesh and Mardom, 1(6), 630–633. https://ensani.ir/file/download/article/20120614182257-7037-106.pdf (in Persian) Groff, E. (1959). Point of view in modern drama. Modern Drama, 2(3), 268–282. https://doi.org/10.1353/mdr.1959.0048 Hashemi, A. (2015). The anniversary gift [Hedie-ye Jashn-e Sahgard] (2nd ed.). Nila Publishing. (in Persian) Høeg, M. L. (2022). Uncertainty and undecidability in twentieth-century literature and literary theory. Routledge. Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of meaning, imagination, and reason. University of Chicago Press. Kim, J. (2013). Rooted and rootless, exiled and belonging: Aporetic moments of justice as law in Camus’s The Guest. Law & Literature, 25(2), 244–267. https://doi.org/10.1525/lal.2013.25.2.244 Mandel, N. (1986). The illusion of subjectivity. Poetics Today, 7(3), 527–545. https://doi.org/10.2307/1772509 McAllister, D. (2019). Aporia as pedagogical technique. AAPT Studies in Pedagogy, 1–14. McIntyre, D. (2006). Point of view in plays: A cognitive stylistic approach to viewpoint in drama and other text-types. John Benjamins. Meghdadi, B. (2014). Encyclopedia of literary criticism: From Plato to the present [Daneshname-e Naghd-e Adabi az Aflatoun ta be Emrouz] (3rd ed.). Cheshmeh Publications. (in Persian) Merleau-Ponty, M. (1968). The visible and the invisible (C. Lefort, Ed.; A. Lingis, Trans.). Northwestern University Press. Mortaji, F., & Najafi Afra, M. (2018). The epistemological foundations of imagination in Ibn Arabi's mysticism [Mabani-e ma’refatshenakhti-e khial dar erfan-e Ibn Arabi]. Epistemological Research, 16, 7–30. https://sanad.iau.ir/journal/aadab/Article/545352?jid=545352 (in Persian) Nietzsche, F. (1910). The birth of tragedy or Hellenism and pessimism (W. A. Haussmann, Trans.). Alice and Books. Pfister, M. (2008). Theory and analysis of drama [Nazariye va tahlil-e deram] (M. Nasrollahzadeh, Trans.). Minou Khord. (Original work published 1988) (in Persian) Radi, A. (2009). Kanumcheh and Mahtabi [Khanumche va Mahtabi]. In On the blue stage: Collected works, 1970s (2nd ed., Vol. 4, pp. 325–410). Ghatre. (in Persian) Romanska, M. (2022). Antigone’s choice: Tragedy and philosophy from dialectic to aporia. Performance Philosophy, 7(2), 89–110. https://doi.org/10.21476/Pp.2022.72347 Samini, N. (2011). Sleeping in an empty cup [Khab dar fenjan-e khali]. Ney Publishing. (in Persian) Samini, N. (2021). The child and where is this place? [Bache va inja kojast?]. Ney Publishing. (in Persian) Schwanecke, C. (2022). A narratology of drama: Dramatic storytelling in theory, history, and culture from the Renaissance to the twenty-first century. De Gruyter. Spivak, G. C. (2000). Deconstruction and cultural studies: Arguments for a deconstructive cultural studies. In N. Royle (Ed.), Deconstructions: A user’s guide (pp. 14–27). Palgrave Macmillan. Tillmanns, M. daV. (2023–2024). Parrhesia and doing philosophy with children. Philosophy Now, 159, 34–37. https://philpapers.org/archive/TILPAD-2.pdf Tillmanns, M. daV., & Crespo, W. (2018). Philosophical practice and aporia in prison. Journal of Humanities Therapy, 9(2), 37–61. https://doi.org/10.22394/1996-0522-2019-3-107-119 Tyson, L. (2015). Critical theory today: A user-friendly guide (3rd ed.). Routledge. Vetter, M. (2010). Passing through the impasse: The figure of aporia in the works of Coleridge, Tennyson, and Stevens ]Master’s thesis, Morehead State University[. Voela, A. (2017). Introduction: Aporia, the Sphinx, and the hope that life will make sense. In Psychoanalysis, philosophy, and myth in contemporary culture (pp. 1–39). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/978-1-137-48347-8_1 Zimaran, M. (2013). Jacques Derrida and the metaphysics of presence [Jacques Derrida va Metafizik-e Hozur] (2nd ed.). Hermes Publications. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 104 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |