
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,914,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,550,598 |
نور و تجربه حسی: مطالعه پدیدههای بصری در اثر دن فلاوین | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.380638.667319 | ||
نویسنده | ||
سمیه آرزوفر* | ||
استادیار و عضو هیات علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران | ||
چکیده | ||
چکیده: هنر مینیمال با هدف به چالش کشیدن اصول زیباییشناسی هنر مدرن، به تغییر نگاه به هنر و نقش مخاطب در آن پرداخت. در حالی که در هنر مدرن هنرمندمحوری یکی از اصول اصلی بود، مینیمالیسم به مخاطبمحوری و تجربه مستقیم اثر هنری تأکید داشت. این جریان با حذف عناصر اضافی و تمرکز بر جوهره اثر، روابط جدیدی میان هنر و مخاطب ایجاد کرد که نه تنها در سطح ظاهری، بلکه در درک و ادراک عمیقتری از ماهیت اثر متمرکز است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آثار دن فلاوین، بهویژه اثر «بدون عنوان» ۱۹۷۰ (حصار)، بر تجربه معنوی و عمیقتری از ادراک بصری میپردازد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و جمعآوری اطلاعات از منابع اسنادی، رابطه بین اثر مینیمالیستی فلاوین و تجربه دیداری مخاطب را بررسی میکند. نتایج نشان میدهند که آثار فلاوین، با استفاده از نور فلورسنت و فرمهای هندسی، تجربهای پیچیده و دینامیک از ادراک بصری و حسی میسازند که مرزهای بین بیننده و اثر را محو کرده و تأثیرات بصری، احساسی و معنوی را در پی دارند. فلاوین با ترکیب نور و فضا، به خلق فضایی ذهنی میپردازد که بیننده را به مشارکت فعال در فرآیند هنری دعوت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مینیمالیسم؛ دن فلاوین؛ ادراک؛ پدیدههای بصری؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |