
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,711 |
تعداد مقالات | 72,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 130,303,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,769,893 |
اینترنت و تکنوژئوپلیتیک: الگوها و فرایندهای حکمرانی | ||
فصلنامه سیاست | ||
دوره 55، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 123-87 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2025.385491.1008247 | ||
نویسندگان | ||
جلال درخشه1؛ محمد مهدی گلشاهی* 2 | ||
1استاد، علوم سیاسی، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اینترنت بهعنوان پدیدهای که عمده رشد و بقای خویش را مدیون توسعهدهندگان خصوصی است، نهتنها برای مرزهای ژئوپلیتیکی اهمیتی قائل نمیشود، بلکه در قامت پدیدهای نوظهور اغلب در جهت تضعیف این مرزهای سنتی حرکت میکند و دولتها را با چالش حکمرانی و موازنه قوای سیاسی در مقابل ژئوپلیتیک اطلاعات مواجه میسازد، این روند با توسعه فناوریهای اینترنت پایه سبب شکلگیری ادبیات جدیدی در روابط بینالملل و علوم سیاسی با محوریت تکنوژئوپلیتیک میشود که اشارهای است به بستری جدید از روابط سیاسی که در قالب آن نقش دسترسی دولت به اطلاعات، ثروت و ارتباطات همچون رمزارزها، هوش مصنوعی و هک بهعنوان منابع جدید قدرت سیاسی، مفاهیم محوری و سنتی این حوزه چون موقعیت فیزیکی، اندازه، آبوهوا و توپوگرافی کشورها را به چالش میکشد و سبب شکلگیری ادبیات جدیدی در زمینه فناوری و ژئوپلیتیک میشود. سؤال محوری پژوهش آن است که نسبت حکمرانی اینترنت و تحولات فناوری چگونه قابل توضیح است و الگوهای حکمرانی اینترنت چه سیر تحولی را طی کردهاند؟ نتایج این پژوهش که با استفاده از روش ترکیبی مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی و روش مقایسهای صورت گرفته است، حاکی از آن است الگوی حکمرانی اینترنت از الگوی آنارشیستی تا حکمرانی چند ذیربطی قابل تغییر است که رویکرد یکسویه ایالات متحده در استفاده فناوریهای اینترنت پایه در ذیل مفهوم تکنوژئوپلیتیک بهعنوان الگوی سلطه جدید، سبب مواجهه دو الگوی حکمرانی جهانی با محوریت ایالات متحده و متحدان و الگوی حکمرانی ملی با محوریت چین، روسیه و منطقه آسهآن در سطح ملی_منطقهای شده است که الگوی حکمرانی چندذینفعی در پی آن است که استانداردهای این دو الگوی حکمرانی را به یکدیگر نزدیک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اینترنت؛ تکنوژئوپلیتیک؛ حکمرانی؛ چند ذیربطی ذیربطی؛ چین | ||
مراجع | ||
Aristotle (2023). Politics, translated by Hamid Enayat, Tehran: Scientific and Cultural Publications, 11th edition. Auerbach, K (2014). A letter to Congress about NTIA and ICANN.April 21. Accessed July 27,2016.http://www.cavebear.com/docs/ntia-icann-2014-others.pdf. Broeders, D (2015). The Public core of the Internet:An International Agenda For Internet Governance,Published: Amsterdam University Press. Coleman, M.(2007). a Geopolitics of Engagement:Neoliberalism, the War on Terrorism, and the Reconfiguration of US Immigration Enforcement. Geopolitics 12,P.P.607–34. Denardis, l (2020). The Internet in Everything:freedom and security in a world with no off switch, Published with assistance from the foundation established in memory of Philip Hamilton McMillan of the Class. Donnelly,Ch; Stolz, M (2023). JTF-ARES as a Model of a Persistent, Joint Cyber Task Force, Proceedings of the 22nd European Conference on Cyber Warfare and Security,Vol. 22 No.1,P.P.169-176. DunnCavelty, M. (2008). Cyber Security and Threat Politics:US Efforts to Secure the Information Age. London: Routledge. DunnCavelty, M; Wenger, A (2022). Cyber Security Politics Socio-Technological Transformations and Political Fragmentation,Frist Publish,New York:Routledge,doi.org/10.4324/9781003110224. Epstein, D; Katzenbach, C; Musiani, F (2016). Doing internet governance: practices,controversies, infrastructures, and institutions.Journal on internet regulation:Internet Policy Review,5(3).P.P.1-14: DOI: 10.14763/2016.3.435. Farhadi, M (2019). Russian Internet Law, Supreme Council of Cyberspace,Report No.1.[In Persian] Feigenbaum, E.A. (2019). ‘In Asia, Disruptive Technonationalism Returns.’Carnegie Endowment for International Peace.13 November 2019. Firouzabadi, A.H (2020). An Introduction to Cyberspace Governance,Imam Sadeq University Publications, Third Edition.[In Persian] Galston,W.A (2004). The Internet in Public Life Lanham,MD: Rowman &Littlefield Publishers,2004,The Impact of the Internet on CivicLife: An Early Assessment,P.P.59-67. Gleckman, H (2018). Multistakeholder Governance and Democracy:A Global Challenge, First published, New York: Routledge. Gomez, M.A; Whyte, C. (2022). Cyber Uncertainties: Observations from Cross-National Wargames. In M. Dunn Cavelty and A. Wenger (eds),Cyber Security: Socio-Technological Uncertainty and Political Fragmentation. London: Routledge, P.P.111–127. Helm, T (2020).‘Pressure from Trump Led to 5G Ban, Britain Tells Huawei.’ The Guardian. 18 July 2020.A. [In Persian] Hill, R. (2013).The New International Telecommunication Regulations and the Internet:A Commentary and Legal History, Published: Schulthess/ Springer [In Press] Hill, R (2014). Internet governance, multi-stakeholder models,and the IANA transition: shining example or dark side? Journal of Cyber Policy,1(2),P.P.176-197,DOI:10.1080/23738871.2016.1227866. Hofmann, J (2016). Multi-stakeholderism in Internet governance: putting a fiction into practice,Journal of Cyber Policy,1:1,P.P.29-49. Khojasteh, H (2021). Studying the behavior of the main stakeholders in the use of cyberspace,Bi-Quarterly Scientific Research Journal of Religion and Cultural Policy,Issue 17.[In Persian] MalekMohammadi,H.R (2015). Techno-Geopolitics;a pro classical geopolitics challenging critical approach,Geopolitics Quarterly,Volume:10,No 4,P.P.109-121.[In Persian] Malcolm, J (2008). Multi-StakeholderGOVERNANCE and the Internet Governance Forum, Published in Australia by Terminus Press. Manouchehri, A; Tajik, M.R; Hosseini Beheshti, A; Kowsari, M; Haqiqit, S; Nejati Hosseini, M (2020). Approach and Method in Political Science,Tehran: Samt Publishing, Fifth Edition May, T.C (2001). Crypto Anarchy,Cyberstates and Pirate Utopias Cambridge,MA:MIT Press,Crypto Anarchy and VirtualCommunities,P.65. Multi-stakeholder Governance of Cyberspace (2019). Supreme Council for Cyberspace,Report.No3. Mueller, M (2002). Ruling the Root:Internet Governance and the Taming of Cyberspace Cambridge,MA:MIT Press,P.48. Nawaz, F; AbuSaleem,Kh; Kayani, U (2024).THE MADE IN CHINA 2025 STRATEGY: PERCEPTIONS AND RESERVATIONS OF CHINA’S STATE CAPITALIST ECONOMIC MODEL,Corporate & Business Strategy Review,5(1),P.P.432-439. Netanel, Neil Weinstock (2000). Cyberspace Self-Governance:A Skeptical View from Liberal Democratic Theory, Calif L Rev,P.395-415. Nye J.R, J.S. (2014).“The Regime Complex for Managing Global Cyber Activities,”Global Commission on Internet Governance Paper Series,No.1,CIGI. Painter, J. (2008). Geographies of Space and Power. In K.R. Cox, M. Low, and J.Robinson(eds.)the Sage Handbook of Political Geography.London: Sage,pp.57–72. Palfrey, J (2004). The End of The Experiment :How ICANN Foray Into Global Internet Democracy Failed, Harvard Journal of Law & Technology,17(2),P.P.410-471. Patton, M.Q (1990).”Qualitative Researchand Evaluation Methods”London, Publisher:sage group. Pourakhond Darzi, N;Taherkhenkondari, M; Abbasi, M (2022). International Institutions and Government Socialization(Case Study of the Financial Action Task Force),Strategic Studies Quarterly,Year 25,No.4, P.P.283-310.[In Persian] Radu, R (2019). Negotiating Internet Governance,Frist publish, United Kingdom:Oxford University Press. Raymond, E.S (2001). The Cathedral and the Bazaar: Musings on Linux and Open Source by an Accidental Revolutionary, Revised edition Sebastopol,CA: O’Reilly & Associates. Reagle, J (1998). Why the Internet is Good: Community Governance That Works Well !URL:http://cyber.law.harvard.edu/people/ reagle/regulation-19990326.html". Rheingold, H (1993). The Virtual Community Reading, MA: Addison-Wesley Publishing,P.P.128-143. Reynolds, G (2006). An Army of Davids: How Markets and Technology Empower Ordinary People to Beat Big Media, Big Government, and Other Goliaths Nashville, TN: Nelson Current, P.28-36. Skelcher, C (2005). Jurisdictional Integrity, Polycentrism, and the Design of Democratic Governance, Governance 18:1,P.P.89-96. The hexagonal model of governance of the Islamic Republic of Iran in cyberspace (2019),Supreme Council for Cyberspace,Report No.6. Theocharis, J; Van Det, J (2022). Political Participation in a Changing World,Translated by:Behjat Abbasi,Tehran:Joyandeh Publications. Vakil, A; Nowruzpour, H (2020). Multi-stakeholder governance of the Internet and international law: common concepts or a new approach? Quarterly Journal of Public Law Research,21(66),P.P.107-141.[in Persian] Van Eeten, M; Mueller, M (2012).Where is the governancein Internet governance?Journal of new media & society,15(5),P.P.1-17. Wachhaus, A (2011). Anarchy as a Model for Network Governance,Journal of Public Administration,72(1),P.P.33-42. Weber, M )2013). The Theory of Social and Economic Organization,Editor:Guenther Roth and Claus Wittich,Publisher: University of California Press. WGIG (Working Group on Internet Governance)(2005). Report of the Working Group on Internet Governance.http://www.wgig.org/docs/ Wong, P.N (2022). Techno_GeoPolitics:U.S.-China Tech War and the Practice of Digital Statecraft, Frist Publish, New York: Routledge.doi.org/10.4324/9781003047100. Young, I.M (1996). Six Communication and the Other:Beyond Deliberative Democracy, published:PrincetonUniversity Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |